Kronofogden har lagt ut ett hus till salu i Göteborg för 10 miljoner kr. Huset ser ut att kunna vara riktigt fint, men jag undrar hur det är med området. Ligger det bra? Är det här ett fynd eller inte?
http://www.kronofogden.se/57028.html

1920-talshus i trä, gulmålat med vita fönster, beläget på Carlbergsgatan 7 i Göteborg, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1920-talshus i gult med röda takpannor och terrass, omgivet av grönska på Carlbergsgatan i Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1920-talshus, 190 kvm på Carlbergsgatan 7 i Göteborg, norr om Örgryte gamla kyrka.

Frågar av ren nyfikenhet på hur Kronofogden jobbar med försäljningspriser. Jag känner inte till vilka områden i Göteborg som de attraktiva.
 
Ett av stadens snobbigaste bostadskvarter, eller, som Hyacint Bucket skulle ha sagt, ett mycket exklusivt postnummer …
 
Kollar man på Booli, så verkar priset ligga inom det normala för området, möjligen något högt. Närmast jämförbara försäljning ser ut att ha haft avsevärt större yta. Men nu vet vi ju inte så mycket om skicket på vare sig det nu aktuella, eller jämförelseobjektet.
 
50m från E6-an men centralt är det och gillar man trafikljud är det nog ett fynd
 

Bästa svaret

BirgitS
Örgryte i sig har ansetts vara ett "finare" område och det är ju väldigt centralt med gångavstånd till Liseberg, men just de huset ligger ca 100 m från E6 så det kan ju vara rätt bullrigt där. Eftersom de nuvarande ägarna är kring 80 år är väl risken stor att det är dåligt underhållet också.

När kronofogden säljer brukar det vara i befintligt skick, dvs utan besiktningsklausul och med friskrivning från dolda fel så är ju risken större och därmed priset normalt lägre.
 
Tack, då förstår jag prissättningen!
 
Det låter som en tragisk situation för de nuvarande ägarna. Jag är inte säker på att jag läst papperen rätt, men av dokumentet i annonsen verkar det som man har fått i uppdrag att betalningssäkra 2200 000 kr, lånen som förfallit kanske. Av detta har man mätt ut 1893 tkr i lösöre och andra tillgångar. Resterande ca 300 tkr ska man alltså säkra genom att sälja en kåk värd 10 Mkr...
Har dessa stackars åldringar ingen släkt som kan hjälpa med denna mundana summa så de åtminstone kan sälja huset själva och få ett vettigt markandsvärde...
 
Låter ju som en situation som borde gått att lösa utan exekutiv auktion. Men vi känner inte till fakta.
 
Yaken skrev:
Det låter som en tragisk situation för de nuvarande ägarna. Jag är inte säker på att jag läst papperen rätt, men av dokumentet i annonsen verkar det som man har fått i uppdrag att betalningssäkra 2200 000 kr, lånen som förfallit kanske. Av detta har man mätt ut 1893 tkr i lösöre och andra tillgångar. Resterande ca 300 tkr ska man alltså säkra genom att sälja en kåk värd 10 Mkr...
Har dessa stackars åldringar ingen släkt som kan hjälpa med denna mundana summa så de åtminstone kan sälja huset själva och få ett vettigt markandsvärde...
Spekulrerar lite: det kan ju vara släkten som är problemet, eller en dålig god man? Om det är äldre personer som äger huset kanske de bor på äldreboende redan och huset står tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.