Jag har aldrig ägt en bil med skinnklädsel. Skinn ser ju mkt lyxigare ut än textil, så gärna skinn nästa gång. Dock kan jag inte sitta på skinnmöbler, blir så jäkla varm i baken, svettig. Funderade därför på mocka, andas det bättre tro? Jo jag känner till att det finns skinnsäten med ventilationshål, men en sådan lyxbil har jag inte råd med.

Och håller sig Mockan snyggare med åren än slät skinn? (torksprickor o "bucklor")
 
Mocka slits fulare än läder. Skinnklädd inredning är mysigt och luktar gott. Ha för vana att ha ett par snygga frottehanddukar att sitta på om du är känslig.

De (få) gånger jag hade skinnklädd bil hade jag inga problem med sprickor eller bubblor. Bilen sköter man på samma sätt som den fina fåtöljen. Visst underhåll krävs. Eller så byter man bil.
 
Redigerat:
galento
Personligen tycker jag textil är mkt skönare att sitta på än skinn.
Behöva sitta på handdukar ? Nä det låter ju inget vidare.

Om du svettas när du sitter i skinnmöbler skulle jag nog tänka om,
skinn är svinkallt på vintern och varmt på sommaren,enda fördelen
är väl att det är lätt att torka av.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mocka/alcantara: Trevligt att sitta på, man halkar inte runt, men är ett helvete när man har ungar. Kladd fastnar och det är svårare att hålla rent än både tyg och skinn.

Skinn: Ja, det kan bli varmt på sommaren om solen ligger på, men det går ju över på några minuter. Jag har aldrig upplevt att det är svettigt att sitta i en skinnstol vid långresor.

Jag väljer skinn alla dagar i veckan pga att det är snyggt, enkelt att underhålla och komforten är sammalika som övriga alternativ.

Köpte jag en sportbil skulle jag överväga alternativ till skinn, så att röven klistras fast i stolen lite bättre.
 
MathiasS skrev:
Köpte jag en sportbil skulle jag överväga alternativ till skinn, så att röven klistras fast i stolen lite bättre.
:rolleyes:
 
Dracula skrev:
Jo jag känner till att det finns skinnsäten med ventilationshål, men en sådan lyxbil har jag inte råd med.
Jag vet inte vart du drar gränsen för lyxbil men det finns normala bilar med ventilerat skinn som funkar kanonbra, inte varmt på sommaren och varmt på vintern med värmen.
Jag kör denna i min bil.
img-2052.JPG
 
Skinn, svinkallt på vintern och klibbigt på sommaren. Visst är det lättare att torka av än textil men jag tycker textilklädsel är bekvämare. Med skinnklädsel på vintern är det ett måste med kupévärmare eller fårskinn/filt.
Textil med löstagbar och tvättbar överdragsklädsel kanske vore det optimala, fast jag brukar inte behöva tvätta inredningen..
 
Johannes Carlsson skrev:
Skinn, svinkallt på vintern
Alla bilar jag har haft har en knapp på instrumentbrädan som löser det problemet på 60 sekunder ungefär.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
fast stolar helt i mocka är nog en utopi iallafall. Svårskött i bilar och oftast har man ju bara mockainlägg på strategiska ställen för designens skull.
 
galento
MathiasS skrev:
Alla bilar jag har haft har en knapp på instrumentbrädan som löser det problemet på 60 sekunder ungefär.
Men 60 sekunder är ju alltid 60 sekunder kall röv ;) (om nu knappen funkar och inte strular)
 
stefan n skrev:
jag vet inte vart du drar gränsen för lyxbil men det finns normala bilar med ventilerat skinn som funkar kanonbra, inte varmt på sommaren och varmt på vintern med värmen.
Jag kör denna i min bil.
[bild]
xc60 / xc90?
 
Xc70
 
engs
Hade halvskinn på en bil för ett gäng år sen. Tyckte det var ganska praktiskt. Tyg precis under där man satt för komforten och skinn runt och framför så ev. spill från glass eller så var lätt att torka av.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag säger också skinnklädsel om det är möjligt. Kallt eller klibbigt har jag aldrig tyckt att det är men så har jag å andra sidan alltid byxor på mig när jag är ute och kör. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.