Efter att en kabel grävts av från huset så kör jag motorvärmar uttag från garaget (där ingen JFB finns) så jag köpte en skarvsladd med inbyggd JFB för bilen.
Problemet nu då är att den löser ut titt som tätt. Verkar vara oftast när det är kallare...
Jag lånade en megger av elektriker kompis och meggade kopplingarna i bilen och den visade på >2 GOhm för bara sladden och blinkade mellan 400 MOhm - 900 MOhm när jag hade kupéfläkten inkopplad. Det märkliga är att om jag bara mäter kupéfläkten löst så visar den igen >2 GOhm.

Det finns ju alltså inte något jordfel men kan fläkten på något sätt "lura" JFB eller är helt enkelt JFB sladden åt skogen?
JFB slår ut direkt när motorvärmaren startar alltid när jag testat. Kanske 1 av 10 gånger när jag slå på den.

Jag har testat JFB sladden med en del annat, även min laddhybrid bil och där fungerar den bra...

Tankar?
 
Börja med att isolera problemet - kupefläkten eller motorvärmaren, eller möjligen motorvärmarkablaget med dess kontakter i motorrummet. Om det inte är snö i kupefläkten så är motorvärmaren en mycket vanlig kandidat. Olika JFBer är olika känsliga.

Men om jag tolkar dig rätt så löser JFBn direkt på sekunden, fast bara 1 gång av 10? Det skulle kunna tyda på trasig sladd, att nånting hänger löst och ibland orsakar överledning.
 
Om vi för ögonblicket bortser från mätningarna. Jag antar att det finns jfb till uttaget där kabeln grävts av?

Och nu löser "sladdjfb" ut ibland? Min första gissning är att det beror på vilket håll du sätter i kontakten. Om felet sitter "närmare" nollan så kommer det inte att lösa ut, alltför låg spänning som skall driva ström fel väg, men sitter felet "nära" fasen så drivs en större ström fel väg.

När du mätte, exakt hur mätte du? Vilken mätspänning, var kabeln till bilen med i mätningen? Mätte du mot bilens chassi, eller bara mot jord i kontakten?
 
Oj, vad mycket frågor... :)

1) Kabeln som grävts av är bortkopplad i centralen inne i huset, den gick till ett uttag jag använde tidigare men som nu inte fungerar då, därav att jag använder uttag från garaget eftersom jag inte har något annat uttag utomhus... Den har alltså inget med saken att göra!

2) SladdJFB löser ut ungefär 1 gång av 10, ja. Om jag har allt inkopplat som det ska vara och lägger i bilens kontakt utan timer (som sitter före sladdJFB) löser JFB ut direkt när jag lägger i kontakten ungefär 1 av 10 gånger.

3) Kontakten sätts i lika varje gång, kupévärmaren sitter ju "fast" inkopplad och kontakten för motorvärmaruttaget är utformad så den bara går in åt ett håll. Kontakten för SladdJFB går bara in på ett håll p.g.a. locket på uttaget.

4) Jag meggade alla tänkbara varianter, mot stiften på motorvärmarkontakt, mot kaross och med och utan motorvärmarsladden (dock inte SladdJFB eftersom jag inte visste om JFB pallar meggning). Ingen meggning visade på något överslag, varken mellan fas/nolla eller jord åt något håll.

5) Det verkar som om kupéfläkten är "boven", utan kupéfläkt kan jag plugga i och ur hur mycket som helst men med den i (=högre ström) smäller JFB då ibland. Meggning viasr dock inget skumt med fläkten (annat än att siffrorna hoppar lite).
 
Ja, då kan det kanske vara en kabel i kupefläkten som skaver lite och ger lite ostabila mätvärden.
 
Bara en kontrollfråga: Du säger megga, det är alltså en riktig isolationstestare du mäter med, inte bara en multimeter?

Vilka mätspänningar har du provat med?

Om kupefläkten verkar vara boven, kan du komma åt att snurra fläkten lite medan du mäter? Ryck och böj lite på kabeln till kupevärmaren.

Vissa kupevärmare har reglerelektronik som stryper effekten, och termostat. Man skulle kunna tänka sig att både fläkten och värmeelementet då är bortkopplat av regleringen när du mäter.

vad händer om du kör kupevärmaren på en annan jordfelsbrytare, prova ett inomhus uttag, men se till att den verkligen går (termostaten). Prova med vänd kontakt även i detta fall.

Bara för att få bort alla andra felmöjligheter, sätt i en annan kontakt i uttaget för kupevärmaren, väldigt osannolikt, men det skulle kunna finnas ett fel i uttaget som bara visar sig när något är ipluggat. Välj i så fall en riktig kontakt med jord, inte en ojordad Europlugg.
 
Ja, en riktig äkta Megger. Jag har den inte kvar och tittade faktiskt inte på spänningen. Ont i fingrarna tog det när jag fumlade proben över fingret i alla fall... :)

Kupéfläkten snurrar fint inomhus med vanliga JFB i el-centralen.

Börjar fundera om det kan vara strömpiken när fläkten startar som ställer till det...
 
Strömspik från fläkten, glöm det
Kanske prova med en annan JFB
 
Varför sladd Jfb? Klart enklast att skippa den! Alt prova vända sladdaden, många problem sitter i intaget, blött och med salt som kryper...
 
Som framgått av tråden, så är det en provisorisk lösning, sedan ordinarie motorvärmaruttag fåt kabeln avgrävd.

Om vi nu antar att detta att jfb löser ut, är en indikation på att det kan finnas ett isolationsfel, då vore det rätt ansvarslöst att bara skippa jordfelsbrytaren.
 
Man kanske inte skall stirra sig blind på detta att det verkar fungera när kupevärmaren är urkopplad. Det behöver inte betyda att felet sitter i den.

Det kan också vara överledning mellan nolla och jord någonstans i motorvärmardelen, men det är först när det går mycket ström i nollan (kupevärmaren är ofta på avsevärt högre effekt än motorvärmaren), som tillräckligt mycket ström letar sig via felstället.

Detta att det inte spelar någon roll hur kontakten vänds talar dock emot den teorin.
 
Funderar lite på om felet kan ligga i typ av jordfelsbrytare. Vissa (äldre?) är känsliga för fasvridningar. En fläkt kan innehålla avstörningsfilter, både till fläktmotorn och till ev. reglerelektronik. Filter ger ofta en kapacitiv last, som ev. vissa jordfelsbrytare feltriggar på.

Det har framgått av andra trådar här vilken klass en bra jordfelsbrytare skall ha, klassen framgår av märkningen på jordfelsbrytaren. Jag kommer inte ihåg va de olika klasserna betyder, men lägger du upp en bild där typskylten är synlig, så finns det nog någon här som kan titta på det.
 
Testade med en annan fläkt och då löser inte JFB ut så det måste vara något med fläkten...
Jag får köpa en ny fläkt och se om det hjälper...
 
Eller som sagt, skippa Jfb, eller prova vänd stickproppen.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Eller som sagt, skippa Jfb, eller prova vänd stickproppen.
Det är väl inga lösningar på något som är fel? Bättre att ta reda på vad och åtgärda därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.