Mitt larm är en PC1616 trådbunden som jag installerade själv och programmerade med lite hjälp. Jag önskar kunna koppla larmet till dator för att kunna ändra program samt spara filer. Jag köpte då en PC-link kabel och laddade ner DCS2002. Det visade sig att mitt larm är v4.5 medan DSL2002 stödjer upp till v4.2. Jag testade också DSL5 men fick det aldrig att fungera.

Funkar DSL5 via kabel? Någån som har erfarenhet?
 
Jo, samma kabel gäller. Har kört både DLS2002 och DLS5 mot mitt 1864. Jag knåpade visserligen ihop en egen kabel och då kan man lätt vända den fel.
Har du öppnat upp larmet för uppkoppling? Programmeringsläge och sekt 499 kod 499
 
Ja, jag öppnade programmeringsläge men fick aldrig koppling att funka. Som sagt DLS2002 stödjer högst v4.2 och mitt larm är v4.5 då försöker jag med DLS5 istället men ingen framgång här heller. Jag misstänker att problemet kan vara adapter mellan PC link kabel, RS232 till USB. Därför tar jag en dator med RS232 och försöker igen.
 
Jag lyckades koppla larmet med en dator och det funkar både upp- och nedladdning via DLS5. Små grejer kvar som t.ex. justering av ding-dong funktion där fk5501 levererar funktion dock med enbart förvalda signalen. Nästa steg är koppla larmet på nätet och integrera med smarthem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.