Hej. Detta är nog mitt första inlägg på detta forum (måste jag börja att säga)

När min mor ( a.k.a HemmaKatten på detta forum) och jag var och kollade på en tomt hade vi lite svårt att bestämma vart solen var på morgonen (molnigt) Därav min idé; Ett program som visar vart solen står olika tidpunkter på dygnet vid olika månader och orter i Sverige! Programet har jag skrivit själv och är givetvis gratis!

Låt mig göra ett utdrag från manualen jag skrev:
"Låt oss säga att ni ska köpa en tomt, men inte har haft tid att kolla vart solen ligger på morgonen under sommaren eller vintern. Kanske det till-och-med finns kvällsol i dalen nedanför.
Men det är inte bara därför du skulle vilja använda detta program. Det kan vara så att din nya käraste granne har en japansk gran han sitter och klipper försiktigt med nagelsax om kvällarna. Inte skulle han eller du komma på tanken att hugga ner den då! Det kanske är just denna gran som kommer att stjäla er morgonsol! Mer häpen än det kan man nog inte bli. Något man lätt slipper bekymra sig om man har kollat vart solen ligger på morgonen med detta program INNAN man köper tomten. "


Intruktioner för att instalera programet:

Spara filen/programet på hårdisken:

http://opptic.com/Solvinkel/Solvinkel.jar

För att kunna köra programet måste ni ha Java instalerat. Ladda ner "J2SE v 1.4.2_05 JRE" här ifrån:

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html

Starta programet genom att dubbelklicka på det. Om något annat program start som winzip eller liknade; stäng av det och högerklicka på filen, välj "open with" / "öppna med" --> "java"

Om inte detta alternativ finns/funkar så ladda ner denna fil (genom att högerklicka och välja "spara som") och lägg i samma katalog och kör den:

http://opptic.com/Solvinkel/start.bat


Nu när ni har fått igång programet är det viktigt att ni läser manualen vilket kan bli funnen i menyn "Hjälp" --> "Manual"

Om ni har några problem så hjälper jag mer än gärna er att få igång det :)
 
Hemmakatten
Nu har jag sån tur att jag har flera söner förutom Opptic som är dataduktiga. Vi har förstås en server som brandvägg och vi har ALDRIG under de 6 år vi haft nätverket råkt ut för något virus, vilket ju är mer än vad de flesta företag kan skryta med.....
För övrigt kan jag intyga att programmet fungerar riktigt bra. Visst har jag en omtänksam son! ;D ;D
 
Självklart yonna! Man ska vara försiktigt med att ladda ner "suspekta" saker. Ska gå o kolla om min mamma är vaken... ;D ;D :D
 
Bah... min mamma hann före! :)
 
Tack- du är en ängel! ;D
 
Men snälla , om du modifierar, så lägg till luleå eller kiruna, nu är ju halva sverige inte med? Eller har jag inte fattat rätt?
 
eller longitud ja , nu hajar jag, ung samma long i Stockholm, som i Boden ;D :-[ :-[
 
  • Gilla
Savenstrand
  • Laddar…
Hej Göran! Kul att du testar programet! :)

Jag skulle jättegärna vilja ha med Haparanda som ligger längs österut i Sverige. Men det får tyvärr vara eftersom denna stad inte finns med på sidan www.timeanddate.com

Alla städer som finns med på denna sida har mätdata som jag "trycker" in i programet. Om du hittar en stad på sidan som du vill ha med så kan jag fixa in den i programmet.

Några andra synpunkte? Bara att kasta dem på mig! ;D ;D
 
Ja, det skulle vara sundsvall då, dit är det bara 50 mil :D
 
Opptic skrev:
[länk]
Tyvärr så är länken bryten. Jag och min sambo håller på och ska köpa en tomt och undrar just när solen går upp respektive ner. Därför är vi mycket intresserade av detta program och undrar om du kan lägga upp en ny sökväg?

Eller finns det något annat program?
Mvh Rob
 
Hej!

Jag har varit på jakt efter precis ett sådant program som du beskriver. Jag får dock inte heller länken att fungera.

Hoppas den fungerar snart igen för det låter toppenbra!

 
Precis ett sånnt program som jag letat efter. Är på G att köpa tomt och då är det naturligtvis jätte intressant att veta hur det står till med solen :)
Men jag får tyvärr inte länken att funka.
 
Hemmakatten
Skall meddela Opptic (som är min son) att intresse finns för programmet så att han får lägga upp det så folk kommer åt det.
 
Opptic skrev:
http://adora.mine.nu/Solvinkel.jar

varsegod  :)
Tack!!

Ska testa programmet direkt.

några minuter senare...

Jag provade programmet och fick följande felmedelande.


Vad kan problemet vara?
 
  • java.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.