Om man har bergvärme och alltså har möjligheten att köra kyla via konvektorelement, vad får man för effekt på ett sådant då?
Siffror säger inte så mycket gällande kyla tycker jag (kanske mest för jag inte vet vad 1700 w kyla är för något) så istället vore det bättre om någon kunde säga att ett konvektorelement räcker till ca tre rum med öppen planlösning eller så...
 
1700 W i kyla säger du...

Här kommer lite tumregler angående värmeavgivning från saker

Person: 100 W
Dator: 150 W
Belysning: kanske runt 10 W/m² i bostad
TV: kanske runt en 100 W (är lite osäker)

Den största posten brukar dock vara solinstrålning. Så har du ngt rum som har mkt glas och i syd/sydväst-läge kan det gå åt upp till ca 500W/m² fönsteryta bara till solinstrålning till det rummet.

Ett hyfsat normalt kontorsrum kanske brukar projekteras för ca 500W (1 person+dator+belysning+solinstrålning)
 
vvs:aren skrev:
1700 W i kyla säger du...

Här kommer lite tumregler angående värmeavgivning från saker

Person: 100 W
Dator: 150 W
Belysning: kanske runt 10 W/m² i bostad
TV: kanske runt en 100 W (är lite osäker)

Den största posten brukar dock vara solinstrålning. Så har du ngt rum som har mkt glas och i syd/sydväst-läge kan det gå åt upp till ca 500W/m² fönsteryta  bara till solinstrålning till det rummet.

Ett hyfsat normalt kontorsrum kanske brukar projekteras för ca 500W (1 person+dator+belysning+solinstrålning)

är det gissningar eller fakta?
räcker 700W till att kyla ett sovrum i söderläge på 30m2 där jag har en balkong dörr & ett fönster.
jag vill ha 20 gradet & det är 24 om jag inte kyler...

hur många grader jag vill kyla ned måste väll också spela in, lika så tempraturn på bor vattnet ???

Nån här på forumet som kör frikyla & är villiga att svara på lite frågor?
 
Ovanstående tumregler är de jag använder mig av på jobbet så det är inga gissningar.

Däremot är det som sagt många parametrar som spelar in när man dimensionerar.

"räcker 700W till att kyla ett sovrum i söderläge på 30m2 där jag har en balkong dörr & ett fönster.
jag vill ha 20 gradet & det är 24 om jag inte kyler.
hur många grader jag vill kyla ned måste väll också spela in, lika så tempraturn på vattnet "

Det kan man inte svara på på rak arm. Då behöver man fönsterarea och framförallt solfaktorer på glaset!

Då bör nog börja med att ta reda på vid vilka temperaturer du har 1700 W. Efter det kan du börja titta på hur många Watt det skulle bli med dina dimensioneringsförutsättningar (att du vill 20°i rummet osv).Du bör även dimensionera en sån där kylenhet för min eller medelnivå med tanke på ljudet!

Detta inlägg kan nog bli ungefär hur långt som helst, men kolla ingångsdata först så kanske jag kan hjälpa dig mer sen....(jag har bl.a länkar till kylbehovsprogram du säkert kan använda dig av)
 
Gör så här.
Stäng dörren.
Mät temperaturen under den förutsättning du vill kyla (sol m.m.)
Slå på en värmefläkt på 1000W.
Låt den gå länge och se hur många grader temperaturen ökar ytterligare.

Nu har du en fingervisning om hur stor temperaturskillnaden blir med +1000W extra värme in i rummet. Det behövs ungefär lika mycket kyleffekt för att sänka motsvarande temperatur.
Fram med räknestickan eller papper och penna. Räkna.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.