Jag är lite nyfiken på vilken kulör ni valt på era fasader?
Färg och varför ?
Vad har ni valt för färg på takpannorna och plåtarbeten ?

Själva har vi funderingar på Beckers Mols (en ljusgråfärg) och mörkare grått på foder och karmar.

Svarta takpannor och svarta plåtarbeten och stuprör.
 
Du kan ju kolla in vår hemsida...

Vi valde så för att vi tyckte det var snyggt, men smaken är som bekant..
 
Vi valde en varm blåfärg.
Lite åt Dalablå...
Vi har en bruten vit färg på foder och karmar.
Den blå färgen heter Åskvind...

Kolla min hemsida... Där syns färgen klart och tydligt...

Att vi valde just den färgen var att vi tittade på omgivningens hus... Här finns det ett helt nybyggt område som det bara är gula och röda hus, av den anledningen valde vi bort just dom färgerna...
Sedan tittade vi på de 2 hus som redan kommit upp och redan var målade. Vi valde då att ta en färg som harmonerade med redan målade hus. Husen har färgerna grön och grå. Så vi valde blå och en nyans som passade ihop med dessa 2 hus.

Att det idag finns 3 st, nej förlåt 4 hus, som har gula nyanser känns inte speciellt roligt... Vårt blåa hus är omringat av gula hus...
Ett gult hus kan tyvärr blända om det är fel nyans, vilket 1 av husen gör. Vilket resulterar i att när solen skiner så lyser det gult i vårat vardagsrum, inte alls trevligt och snyggt...
 
Jag vill ha ett vitt putsat hus med blå dörr och blå fönsterkarmar. Och sen ett blått garage i samma ton som dörre/fönster och vita knutar...
 
Vi valde en mörkblånyans, NCS 7020-R90B till panel och den brutna vita NCS 0502-Y till foder och dyl. Denna vita är samma som alla fönster och dörrar.
Jag tycker personligen att det ser "fel" ut när man väljer kritvitt till foder och sedan så är dörren och fönstrena i den brutna färgen. Den är bruten åt det gula hållet, så med kritvita foder så ser dörren verkligen gul ut.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Jag tycker personligen att det ser "fel" ut när man väljer kritvitt till foder och sedan så är dörren och fönstrena i den brutna färgen. Den är bruten åt det gula hållet, så med kritvita foder så ser dörren verkligen gul ut.
Håller med!
Vet en som målade med kritvit färg på foder odyl. Dörrar + fönster ser nästan pissgula ut...
Bruten vit färg är snyggast!
OM man nu väljer att ha vita foder...
 
Färgen på fasaden kan ju blandas bl.a. till eget tycke, omgivning, planbestämmelser samt husmodell.
En och samma färg passar inte till alla husmodeller eller för den delen alla omgivningar. Vi försöker anpassa vårt hus till vår omgivning (natur, landskap, andra hus etc.) så gott det går. Detta för att huset lättare skall "smälta in" och inte sticka i ögonen.

 
Vi har en silvergrå lasyr och röda fönster. Samma lasyr på alla foder etc. På tillbyggnaden.
Torpet är falurött med vita knutar.

Kolla gärna hemsidan.
 
Faluröd oljefärg med vita fönster och knutar :) Fanns inte några alternativ!

Svåraste var den höga källarväggen (grunden) som fick en mörkt grå kulör.

Det enda som skämmer nu är det gamla korrugerade plåttaket. Hoppas på tegel till sommaren eller nästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.