Andra sessongen som vedeldare och håller på att försöka förstå vad föregående ägare egentligen har installerat. Utrustningen består av följande:
Albin Polar 30-70 kwh
Termisk ventil 72 grader
2 x 750 liter tankar
Tegelskorsten ca 10-12m med halvsten

Så här kommer två frågor på en gång.
1 Drag, har precis köpt en drag mätare för att kunna trimma in dragbegränsaren. Då ser jag att draget vid eldning bara kommer upp i ca 10-15 pa i peakvärde, kan det vara det att det fortfarande är varmt ute?? Enligt bruxen till pannan så vill den ha ca 20-25pa. Vad göra, fläkt på taket?

2 Enligt bruxen så behöver pannan minst en 1 stens skorsten för att kunna lämna 30kwh. Vill man ha ett högre effekt uttag så rekomenderas en öppning på över 200mm. Högre effekt uttag vill jag ju ha, om nu pannan kan ge mer. Kan jag komma runt detta på något sätt? Slå upp en till kanal, om det nu finns en sådan. Har inte tittat. Kan jag kompensera liten skorstensvolym med en högre gashastighet genom t ex fläkt på taket?? Nu lämnar pannan ca 20-25kwn i snitt under en laddning, inte så bra...

Såg att Extuna sålde skorstensfläktar för folk med dåligt drag, någon som har erfarenhet?

Alla svar är kul läsning! ;)
 
Du har ju en ganska lång skorsten så nog borde du få ut mer än 25 kW med den. Är skortsenen sotad? Är pannan riktigt sotad? Vad är rökgastempen? Sitter det turbolatorer i pannan? Hur är det med tilluft till pannrummet? Hur står spjäll för tilluft?

Draget blir bättre när det blir kallare.

En skorstensfläkt fixar problemet men är väl en sista lösning. Att använda två pipor i skorstenen är en lösning. Summan av areorna kan inte riktigt jämföras med en pipa med samma area.
 
Skorstenen är sotad av sotaren, tror att det är ok då.
Pannan är sotad. Rökgastempen med hemmagjorda turbolatorer 150-180 grader, utan
230-260 grader.

Pannan har tryckfläkt, primär & sekundär tilluft är trimmad så gott jag kan och jag har en fin blå-gul låga i lilla ögat. Om jag ökar eller minskar så får det tydliga skillnader på lågansfärg och rökgastemp.
Har laborerat med tilluft öppnat fönster mm men ingen skillnad.

Funderat på skorstenslängden det känns långt, källare ca 2m + våning 1 2,5m + våning 2 2,5m + vind 1,5m + ovan tak 1,5m. 2+2,5+2,5+1,5+1,5=~10meter kanske något kortare.

Fläkt känns lättare än att fixa fler kanaler?? Eller är jag bara feg??
 
Har du en tryckande fläkt borde inte draget vara något problem. Min Solo Plus fungerar utmärkt med sotluckan helt öppen. Har ca 9 m skorsten 1 x 1/2 sten och använder dragregulator för att minska draget.

Men jag måste rengöra fläkten minst 1 gång per år för att den blir belagd med damm. Då minskar effekten trots bara ett tunt dammlager på fläkthjulet.

Har du ett separat spjäll för primärluft? I så fall ska du börja med att öppna det helt.

Finns det något annat som hindrar luftens väg genom pannan?
 
Prova först att ta ut turbulatorer då blir tempskillnaden större och också rökhastigheten bör bli högre när detta farthinder är borta.

En sak ska du tänka på: röken som går ut i skorstenstoppen skall ha 60-70 grader för att inte orsaka kondens i skorstenen. Har du 180 grader nere efter pannan så kanske är det för låg temp där uppe på 10 m höjd? Dom kronor du sparar i bränslet kommer du att lägga på skorstenreparationer :'(. Sätter du en fläkt på den kalla toppen så är risken stor att den inte blir långlivat.

Det andra är att dina värmeförluster blir inte så höga med 250grader efter pannan eftersom skorstenen avger värmen till huset som en extra radiator om du har inte tokisolerat murstocken. Sån tillskott är inte önskvärt på sommaren men på vintern har du ju nytta av det och då ska du inte räkna det till förluster.
Vi har 13m lång skorsten och skulle inte våga sänka röktempen till 150-180 som du har. Vi har inte mätt temp i skorstenstoppen men ligger helre på det säkra sidan än renoverar skorstenen ;).

Man har en röktermometer och ofta stirrar man sej blid på den i stället för se helheten i sin värmeanläggning . Mätt draget med och utan turbulatorer i stället , den är mycket viktigare när man har så smal skorsten som din. Bara röken ligger under 300 grader och draget ökar så skulle jag vara nöjd ;).
Om du ger dej på att testa min förslag så vill jag gärna få veta hur mycket bättre blev den utan turbulatorer ...
lycka till!
gaia
 
Alla borde gå upp o mäta tempen i skorstenen. Stektremometer duger.
Det är ju bättre o ha energin i ack tanken än i skorstenen  ;)
 
Turbolatorerna är nyinsatta, 2 eldningar. Så jag har inte hunnit mäta tempen uppe i skorstenen ännu. Tänkte ta en så trådlös "Väderstation" som typ Clas Olsson har montera 1 sensor i skorstenstoppen och läsa av i pannrummet, borde vara ett bra sätt att få max värme i tankarna och inte i skorstenen. När under eldningscykeln skall man mäta?
Draget ändrades absolut ingenting när jag satte i turbolatorerna, konstigt värmen borde ha gjort att det blev merdrag??

Vad motsvarar 20Pa i en halvstens skorsten koontra 1x1/2 sten. Hur mycket mer drag behöver jag för att kunna evakuera samma mängd rökgaser? Kan man säga så överhuvudtaget?

Jag vet att jag hade mer drag i vintras men jag hade ingen mätare så jag vet inte hur stor skillnad det är. Men det kändes i ventelationsventilerna i allafall, det gör det inte nu.
 
Andreas_Hansson skrev:
Alla borde gå upp o mäta tempen i skorstenen. Stektremometer duger.
AAAh ... unga människor klarar en sån klättring utan svindel men ingen av oss gamlingar vågar sej upp på taket (på vår höga hus som dessutom ligger på en backe) utan fallskärm ;)
gaia
 
lars ostman skrev:
När under eldningscykeln skall man mäta? [/guote]

När det brinner jämt och fint och pannan laddar tanken ( ej vid start eller slut)

Draget ändrades absolut ingenting när jag satte i turbolatorerna, konstigt värmen borde ha gjort att det blev merdrag??
Jag gissade att turbulatörer är som farthinder för draget. Dom ska ju styra mer värme till pannvatten genom att röken snurar runt litet längre tid och avger mer värme till vatten innan den försvinner i skorstenen. Men jag har tydligen tänkt fel eftersom du får röktemperatursänkning med turbulatorer i utan att det påverkar draget. Eller hur det nu var :-/

Jag vet att jag hade mer drag i vintras men jag hade ingen mätare så jag vet inte hur stor skillnad det är. Men det kändes i ventelationsventilerna i allafall, det gör det inte nu.
Om du har självdrag i huset så blir självdragsventilation bättre under vintern ( större tempskillnad mellan ute och inne som ger kraftigare skorstensverkan när pannan hjälper till och värmer ventilationskanalen) men det har tyvärr inte mycket att göra med drag i pannans skorsten, som jak kan se.
hoppas du får bättre svar snart :)
gaia
 
Funderat lite, 2 kanaler är nog en dålig ide. Tror att jag faktiskt kan få ännu sämre drag, de kan ta ut varandra. Luften väljer ju lättaste vägen. Så det får nog bli en rökgas fläkt.

Tror ni det är ett klokt beslut?
 
lars ostman skrev:
Så det får nog bli en rökgas fläkt.

Tror ni det är ett klokt beslut?
Ja du löser då problemet med dåligt drag på ett smidigt sätt.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.