Hej!


Har tidigare skrivit angående larmval etc. nu börjar jag närma mig beslut. Har varit i kontakt med en larmfirma och fått offert.

Vill kontrollera med er om produkterna som de har valt är bra grejer, ska jag utöka/minska med något?


1st Manöverpanel SPCk521.100-N (Tråd)
5st TRÅDLÖS MAGNETKONTAKT IMKW6-10
3st IR-DETEKTOR TRÅDLÖS E-LINE (2st bottenvåning, 1 st övervåning)
1st SIREN SP203 (tråd)
1stSIREN SIR 016 (tråd)
1 st CENTRALAPP. SPC4320.220-L1 (tråd)
2 st Optiskt rökdetektor (vet ej modell)

Enligt larmfirman så har inte SPC en IR+kamera i ett. Kan man använda någon annan fabrikat och koppla ihop det med SPC?

Eftersom jag inte har dragit tomma rör till huset så kommer kablarna tyvärr synas, larmfirma kommer lägga kanallist för att försöka dölja kablarna. Min fråga är finns det några enheter som jag kan byta ut mot trådlöst? enligt listan ovan.
 
Ja priset är rätt saftigt men säkerheten är viktigt behöver bra grejer det som väger upp är webbgränssnittet där man kan konfigurera systeme.
Angående kameran fungerar den som IR detektor? förutom att den skickar videosignaler utlöser den samtidigt larmet?
 
Matrisen10 skrev:
Ja priset är rätt saftigt men säkerheten är viktigt behöver bra grejer det som väger upp är webbgränssnittet där man kan konfigurera systeme.
Angående kameran fungerar den som IR detektor? förutom att den skickar videosignaler utlöser den samtidigt larmet?
En fråga vad används SiWay-mottagare till? är det något man behöver för att koppla de trådlösa enheterna?
 
Matrisen10 skrev:
En fråga vad används SiWay-mottagare till? är det något man behöver för att koppla de trådlösa enheterna?
Tror att det är två enheter i en vad gäller kameragivaren. Alttså en ir detektor och en kamera. Skulle tro att kameran triggas av larmet när ir:en triggar larmet.
Paradox har absolut inga sämre produkter, dock så slår spc:s webbgränsnitt allt jag provat hitentills.

Si-way enheten finns i två modeller, en som man kan sätta i map:en och en som du kan sätta i centralenheten. Det är mottagare/sändare för att kunna använda trådlösa produkter till systemet.
 
D
Matrisen10 skrev:
Enligt larmfirman så har inte SPC en IR+kamera i ett. Kan man använda någon annan fabrikat och koppla ihop det med SPC?
Nej, alla sådana enheter där den inbyggda detektorn triggar kameran fungerar bara till egna plattformar.
Men vad jag förstår har ju Vanderbilt IP-kameror som stödjs av SPC.
https://se.spiap.com/uploads/master/product/documents/v54561c112a100_ccms2010irx_023_01_sv.pdf
Antar att man kopplar en separat kabel från centralenheten som triggar en ingång i kameran... Rille kanske vet?
 
D
Matrisen10 skrev:
Ja priset är rätt saftigt men säkerheten är viktigt behöver bra grejer det som väger upp är webbgränssnittet där man kan konfigurera systeme.
Kommer du ha uppkoppling mot larmcentral? Finns väl risk med att de inte kommer ge dig administratörslösenordet då, så du hindras från att gå in och peta i inställningarna. Kan vara bra att kolla upp så du vet vad som gäller ifall du har planer på att konfigurera systemet själv.
 
RilleRock
jockelw skrev:
Tror att det är två enheter i en vad gäller kameragivaren. Alttså en ir detektor och en kamera. Skulle tro att kameran triggas av larmet när ir:en triggar larmet.
IR i detta fallet står för IR-belysning.

Kameran till appen triggas om en Larmsektion som den är knuten till triggas.
 
Redigerat:
RilleRock
DMOL skrev:
Nej, alla sådana enheter där den inbyggda detektorn triggar kameran fungerar bara till egna plattformar.
Men vad jag förstår har ju Vanderbilt IP-kameror som stödjs av SPC.
[länk]
Antar att man kopplar en separat kabel från centralenheten som triggar en ingång i kameran... Rille kanske vet?
Även Axis, Sony och Samsung där man vet kommandosträngen.
Har de om någon behöver.

Det fina med ovanstående kamera är att den kör både JPG till app och kan samtidigt streama H.264 i HD till externt program typ Blue Iris etc

För att trigga streamingen kan man ställa in det i kameran som vanligt alt använda alarmingången på kameran.
Finns 1 alarmutgång med.

För att trigga i appen läs föregående inlägg :)

Så den kameran man köper bör klara dubbla strömmar.
 
RilleRock
Matrisen10 skrev:
Hej!


Har tidigare skrivit angående larmval etc. nu börjar jag närma mig beslut. Har varit i kontakt med en larmfirma och fått offert.

Vill kontrollera med er om produkterna som de har valt är bra grejer, ska jag utöka/minska med något?


1st Manöverpanel SPCk521.100-N (Tråd)
5st TRÅDLÖS MAGNETKONTAKT IMKW6-10
3st IR-DETEKTOR TRÅDLÖS E-LINE (2st bottenvåning, 1 st övervåning)
1st SIREN SP203 (tråd)
1stSIREN SIR 016 (tråd)
1 st CENTRALAPP. SPC4320.220-L1 (tråd)
2 st Optiskt rökdetektor (vet ej modell)

Enligt larmfirman så har inte SPC en IR+kamera i ett. Kan man använda någon annan fabrikat och koppla ihop det med SPC?

Eftersom jag inte har dragit tomma rör till huset så kommer kablarna tyvärr synas, larmfirma kommer lägga kanallist för att försöka dölja kablarna. Min fråga är finns det några enheter som jag kan byta ut mot trådlöst? enligt listan ovan.
De ser bra ut förutom det saknas batteri till backup i central.
Sen funkar den yttre sirenen med tanke på de låga antalet trådbundna enheter.(strömförbrukning)

En tanke är att ev utöka med 1st sp203 så man får 1 siren per plan.
Inte pga inbrottslarmet utan för brandvarningen beroende på hur er planlösning ser ut så det hörs tillräckligt även med stängd dörr.
 
DMOL skrev:
Kommer du ha uppkoppling mot larmcentral? Finns väl risk med att de inte kommer ge dig administratörslösenordet då, så du hindras från att gå in och peta i inställningarna. Kan vara bra att kolla upp så du vet vad som gäller ifall du har planer på att konfigurera systemet själv.
Tanken är att ha uppkoppling mot larmcentral och en av anledningarna varför jag vill ha SPC är just för webbgränssnittet och kunna konfigurera själv. Vilka larmcentral kan du rekommendera?
 
RilleRock skrev:
De ser bra ut förutom det saknas batteri till backup i central.
Sen funkar den yttre sirenen med tanke på de låga antalet trådbundna enheter.(strömförbrukning)

En tanke är att ev utöka med 1st sp203 så man får 1 siren per plan.
Inte pga inbrottslarmet utan för brandvarningen beroende på hur er planlösning ser ut så det hörs tillräckligt även med stängd dörr.
Kanon, tack för tipset.
batteri backup fanns med i beräkningarna, glömde skriva ut det.
 
RilleRock skrev:
IR i detta fallet står för IR-belysning.

Kameran till appen triggas om en Larmsektion som den är knuten till triggas.
Så jag kan inte ersätta en IR detektor mot en Kamera?
 
D
Matrisen10 skrev:
Tanken är att ha uppkoppling mot larmcentral och en av anledningarna varför jag vill ha SPC är just för webbgränssnittet och kunna konfigurera själv. Vilka larmcentral kan du rekommendera?
Har ingen rekommendation.
Däremot bör du kolla vad som gäller som sagt då det är stor risk att du inte kommer få tillgång till systemet.
 
DMOL skrev:
Har ingen rekommendation.
Däremot bör du kolla vad som gäller som sagt då det är stor risk att du inte kommer få tillgång till systemet.
Det är väl inte larmcentralen som bestämmer det, snarare den tekniker som kommer ut och slutför koppligen mot larmcentralen. Då är det juh lite upp till teknikern om han vill lämna ut installatörskoden eller ej.
Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.