Hej!

Jag har en liten stuga här i vackra Tornedalen på ca 50 kvm, och har nu lite funderingar vad man kan göra för att komma undan beroendet av elnät, vatten osv.

Just nu har jag både el och vatten/avlopp indraget i stugan, el från Vattenfall och vatten/avlopp kommunalt. Inga klagomål, det är inte heller dyrt.
Ligger under 8000 kWh per år totalt, då är det värme, varmvatten och hushållsel. Har direktel som värmekälla. Har även en öppen spis som ska få en insats installerad, ved finns.
Stugan har ett fint läge på en kulle utan träd i vägen, vilket innebär när vi har sol går det inte att vara inomhus då det blir snabbt varmt. Det är nu, mellan oktober-februari som man får kämpa utan solen till hjälp.

Det jag skulle vilja är att minska mitt beroende av Vattenfall och kommunen, med liten investering. Och med hjälp av smarta, enkla lösningar, helst väldigt simpla då jag inte är någon stjärna med snickeri eller annat nyttigt.
T ex, köpa begagnad/billig luftvärmepump på blocket tillsammans med en solpanel som driver den. Skulle väl innebära bättre luft inomhus och troligtvis billigare värme/avkylning med en liten investering och inte jätte stort ingrepp på stugan.

Har ni några andra smarta knep jag kan tänka på?
Extremt tänkte jag samla regnvatten och filtrera det till en vv-beredare som värms mha solpanel.
Men jag är inte ute efter bli helt självförsörjande, inte än på några år. Det är smidigt med kommunalt avlopp osv, men man kan ju alltid minska behovet.

Tar gärna emot tips och länkar till matnyttiga sidor.
 
Här kommer en massa osorterade tankar. En del är troligen för avancerade för dig men du får välja vad du tycker är genomförbart.

För det första skall du inte använda elektricitet till avkylning sådär långt norrut. Det är rent resursslöseri. Även om elektriciteten kommer delvis från solpaneler så blir det en massa elektriska komponenter med kort livslängd som skall tillverkas och skeppas kring jorden. Ett vettigt planerat och välbyggt och rätt använt hus skall inte kräva någon elektrisk kylning i Sverige. I synnerhet inte i Norrbotten.

Ett bra sätt att både sänka temperaturen inomhus sommartid och minska värmebehovet vintertid är att plantera några träd kring huset. Björkplantor brukar gå att hitta längs åkerkanter så de kostar ingenting och de växer relativt snabbt.
När det blåser på vintern ökar kyleffekten någonting oerhört precis som när kylarfläkten startar på bilen för att öka kylningen. Det räcker med några 10-års björkar utan löv för att sänka vindhastigheten och därmed kyleffekten märkbart.
Om du har stora fönster mot söder kan det också löna sig att montera någon sorts markiser som du kan dra ned dagtid på sommaren. Då minskar värmeinstrålningen.
Den första och enklaste metoden att sänka sommartemperaturen är att skaffa myggnät till fönstren och vädra nattetid då utomhusluften är kall och hålla fönstren stängda dagtid.

Förresten så kan det löna sig att kontrollera om taket är ordentligt isolerat. Ett dåligt isolerat mellantak under en trång kallvind med otillräcklig luftcirkulation kan släppa in oerhörda mängder värme sommartid och släppa ut ännu mer värme vintertid när man vill ha den kvar.

Om du skall elda för värmen finns det bättre eldstäder än en öppen spis med insats. Insatser magasinerar obetydligt med värme så först måste man elda återhållsamt för att det inte skall bli för hett och sedan när man slutar elda blir det kallt med en gång. Sånt där myseldande som inte gör någon större nytta om man nu inte har tid att sitta och småelda hela dagarna.

En plåtugn/pönttöuuni av finländsk/norrbottnisk modell är en traditionell lösning på det här problemet. Billigare och bättre än sörlänningarnas kakelugnar. En plåtugn magasinerar värmen och fortsätter värma länge efter att elden slocknade och man sköt spjället. De jättestora murade ugnarna som fanns förr i pörten i Tornedalen fyller samma funktion och kan bli väldigt effektiva och så finns det moderna magasinerande eldstäder av olika typer.
Med en rejält tilltagen magasinerande eldstad skall du i stort sett kunna värma dina 50 kvadratmeter hela vintern utan elektricitet om du eldar morgon och kväll.

En ordentlig vedspis med murade cirkulationskanaler bakom ger både mycket värme och energisnål matlagning. Sommartid öppnar man sommarsjället och stänger vinterspjället och då går röken rakt ut utan att värma huset i onödan. Då jag bodde billigt i en sommarstuga ute i skogen kokade jag mest på vedspis. Det fungerade bra för det mesta.

En halvvarm eller kall farstu av något slag sparar mycket värme vintertid. I moderna hus utan farstu far ju massor med värme ut åt kråkorna varje gång någon öppnar dörren. Han man farstu så öppnar man ju bara en dörr i gången så farstun blir som en luftsluss. Det där hade gammelfolket på klart. De allra fattigaste som var så totalt utblottade att de bara hade råd med enrumsstuga byggde en provisorisk farstu av ris och slanor till vintern men farstu måste man ha.

Utedass fungerar bra halva året. Det minskar behovet av vatten och minskar slaskmängden. Dessutom är det praktiskt att inte behöva gå in och skita då man arbetar ute.
Då det blir riktigt vinter och när man är sjuk är det väldigt bra med WC. Jag har suttit på utedass med rännskita och blödande hemorrojder i -20 grader och hård blåst. Det är ingenting jag rekommenderar eller önskar att någon utom mina ovänner skall tvingas till men ned till -10 grader fungerar utedasset riktigt bra.
Under hålet bildas en pelare av frusen skit som kallas kejsare men den slår man omkull med ett spett när den blir för hög.
Dusch och WC behöver man ha inomhus tycker jag även om man minskar användningen. Då man kommer hem från arbetet skitig eller dammig ända in på skinnet måste man få tvätta av sig ordentligt oberoende av väder och veckodag. Annars blir det 1800-talshygien med löss och vägglöss och loppor och svettstela skjortor och skitrandiga kalsonger och underkjolar..... och lördagsbad i rökbastun....
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Här kommer en massa osorterade tankar. En del är troligen för avancerade för dig men du får välja vad du tycker är genomförbart.

För det första skall du inte använda elektricitet till avkylning sådär långt norrut. Det är rent resursslöseri. Även om elektriciteten kommer delvis från solpaneler så blir det en massa elektriska komponenter med kort livslängd som skall tillverkas och skeppas kring jorden. Ett vettigt planerat och välbyggt och rätt använt hus skall inte kräva någon elektrisk kylning i Sverige. I synnerhet inte i Norrbotten.

Ett bra sätt att både sänka temperaturen inomhus sommartid och minska värmebehovet vintertid är att plantera några träd kring huset. Björkplantor brukar gå att hitta längs åkerkanter så de kostar ingenting och de växer relativt snabbt.
När det blåser på vintern ökar kyleffekten någonting oerhört precis som när kylarfläkten startar på bilen för att öka kylningen. Det räcker med några 10-års björkar utan löv för att sänka vindhastigheten och därmed kyleffekten märkbart.
Om du har stora fönster mot söder kan det också löna sig att montera någon sorts markiser som du kan dra ned dagtid på sommaren. Då minskar värmeinstrålningen.
Den första och enklaste metoden att sänka sommartemperaturen är att skaffa myggnät till fönstren och vädra nattetid då utomhusluften är kall och hålla fönstren stängda dagtid.

Förresten så kan det löna sig att kontrollera om taket är ordentligt isolerat. Ett dåligt isolerat mellantak under en trång kallvind med otillräcklig luftcirkulation kan släppa in oerhörda mängder värme sommartid och släppa ut ännu mer värme vintertid när man vill ha den kvar.

Om du skall elda för värmen finns det bättre eldstäder än en öppen spis med insats. Insatser magasinerar obetydligt med värme så först måste man elda återhållsamt för att det inte skall bli för hett och sedan när man slutar elda blir det kallt med en gång. Sånt där myseldande som inte gör någon större nytta om man nu inte har tid att sitta och småelda hela dagarna.

En plåtugn/pönttöuuni av finländsk/norrbottnisk modell är en traditionell lösning på det här problemet. Billigare och bättre än sörlänningarnas kakelugnar. En plåtugn magasinerar värmen och fortsätter värma länge efter att elden slocknade och man sköt spjället. De jättestora murade ugnarna som fanns förr i pörten i Tornedalen fyller samma funktion och kan bli väldigt effektiva och så finns det moderna magasinerande eldstäder av olika typer.
Med en rejält tilltagen magasinerande eldstad skall du i stort sett kunna värma dina 50 kvadratmeter hela vintern utan elektricitet om du eldar morgon och kväll.

En ordentlig vedspis med murade cirkulationskanaler bakom ger både mycket värme och energisnål matlagning. Sommartid öppnar man sommarsjället och stänger vinterspjället och då går röken rakt ut utan att värma huset i onödan. Då jag bodde billigt i en sommarstuga ute i skogen kokade jag mest på vedspis. Det fungerade bra för det mesta.

En halvvarm eller kall farstu av något slag sparar mycket värme vintertid. I moderna hus utan farstu far ju massor med värme ut åt kråkorna varje gång någon öppnar dörren. Han man farstu så öppnar man ju bara en dörr i gången så farstun blir som en luftsluss. Det där hade gammelfolket på klart. De allra fattigaste som var så totalt utblottade att de bara hade råd med enrumsstuga byggde en provisorisk farstu av ris och slanor till vintern men farstu måste man ha.

Utedass fungerar bra halva året. Det minskar behovet av vatten och minskar slaskmängden. Dessutom är det praktiskt att inte behöva gå in och skita då man arbetar ute.
Då det blir riktigt vinter och när man är sjuk är det väldigt bra med WC. Jag har suttit på utedass med rännskita och blödande hemorrojder i -20 grader och hård blåst. Det är ingenting jag rekommenderar eller önskar att någon utom mina ovänner skall tvingas till men ned till -10 grader fungerar utedasset riktigt bra.
Under hålet bildas en pelare av frusen skit som kallas kejsare men den slår man omkull med ett spett när den blir för hög.
Dusch och WC behöver man ha inomhus tycker jag även om man minskar användningen. Då man kommer hem från arbetet skitig eller dammig ända in på skinnet måste man få tvätta av sig ordentligt oberoende av väder och veckodag. Annars blir det 1800-talshygien med löss och vägglöss och loppor och svettstela skjortor och skitrandiga kalsonger och underkjolar..... och lördagsbad i rökbastun....
Jag har fetat in några punkter i din text.
Det jag menade med avkylning, var att man har en möjlighet om man får tag på en luftvärmepump som även har A/C-funktion. Om det går att driva en sån med solenergi, skulle man få billig värme och kyla vid behov.
Självklart har du rätt, de få dagar om året vi behöver A/C här uppe, är lätträknade. :)

Plantera träd är ingen dum idé, inget jag tänkt på. Tyvärr blir det nog ingen verklighet heller, då jag gillar den öppna ytan vi har runt stugan. Har 2 björkar och 1 rönn, men det är mest som prydnad kan man säga.

Markiser är nog den enklaste och billigaste lösning till att sänka värmen under sommaren. I somras tejpade jag skyddspapp utanpå fönstren. Såg ut som en knarkarkvart, men det blev betydligt svalare inomhus.

Att tilläggsisolera vinden är en tanke. Finns enbart sågspån där just nu. Har inte tittat närmare på hur mycket lösull jag skulle kunna blåsa dit, men allt skulle hjälpa.
Stugan är byggd som sommarstuga på 80-talet, så isolering i både väggar o tak är inte menat för en januari kväll.

Plåtugn, kan vara en bra grej men kommer tyvärr inte bli någon verklighet för mig i nuläget. En insats hursomhelst, är bättre än en öppen spis, så ett steg i rätt riktning :)
Däremot ska jag kolla in ugnarna du nämner, låter intressant.

Men det du säger om en farstu, där har du en bra poäng! Det gillar jag. Har just nu en liten bro med tak, säkert enkelt att bygga om den till en kall farstu, det ska jag tänka igenom. Vet att jag har dålig isolering vid ytterdörren och en kallfarstu skulle nog lösa det.
Bör man isolera en kallfarstu? Om jag inte kommer ha nån värme alls, nån vits att isolera? Tänker bara att den blir ju lite varmare än utetemp med isolering.

De sista tipset om utedass, inte aktuellt. Skulle gilla det, då man tar ut skiten och inte in. Känns mer naturligt.
En bastu är smått på gång mha farbrorn som bor granne, vi gör lite gemensamma grejer så vi får se.

Sammanfattat;
1. Tilläggsisolera taket.
2. Bygga kallfarstu.
3. Insatskassett, inte bästa lösningen, men bättre än öppen spis.

Tack för svaret, mycket matnyttigt. Ska leta vidare efter mer tips. Och leta begagnade grejer på blocket, gillar att ta vara på sånt som andra ratar. Plus att det blir billigare! :)
 
Vi har åretruntstuga i Masugnsbyn.
Under påsken är det ibland -20 på nätterna osv och det går utmärkt att bo där veckovis utan el och avlopp.

Vedeldad utebastu med smält snö och pumpat vatten från älven vid möjlighet.
Vedeldad gjutjärnsspis storlek XL.
Vatten från kallkälla.
Mobiltelefon och kvällslampor från dieselaggregat.
Kallkällare för maten, fungerar året runt.
Utedass med frigolitring är skön. Man är effektiv när det är lite kyligt.

Du behöver inte gå så långt, men att ha möjligheten att ha ett litet utedass, en vedeldad bastu, en rejäl spis, ett litet elaggregat skulle göra att du kan klara dig om något händer.

Att driva en värmepump med solceller är nog ganska lönlöst i tornedalen. Solen går ju inte ens upp under 2 månaders tid.
 
Jag hade kollat på en stirlinggenerator från Inresol. Jag har aldrig sett någon i verkligheten och vet inte hur bra det fungerar, men på pappret ser de väldigt bra ut. Kostar omkring 80 papp, pelletseldade och ger både el och värme. Borde funka utmärkt även norr om polcirkeln.

Inresol finns i Gävle.
 
vanhaniemi skrev:
Vi har åretruntstuga i Masugnsbyn.
Under påsken är det ibland -20 på nätterna osv och det går utmärkt att bo där veckovis utan el och avlopp.

Vedeldad utebastu med smält snö och pumpat vatten från älven vid möjlighet.
Vedeldad gjutjärnsspis storlek XL.
Vatten från kallkälla.
Mobiltelefon och kvällslampor från dieselaggregat.
Kallkällare för maten, fungerar året runt.
Utedass med frigolitring är skön. Man är effektiv när det är lite kyligt.

Du behöver inte gå så långt, men att ha möjligheten att ha ett litet utedass, en vedeldad bastu, en rejäl spis, ett litet elaggregat skulle göra att du kan klara dig om något händer.

Att driva en värmepump med solceller är nog ganska lönlöst i tornedalen. Solen går ju inte ens upp under 2 månaders tid.
Det du beskriver är vad vi har i jaktskogen. Det vore ju hemskt nice om vi kunde säga upp elnätet och vatten/avlopp för att komma undan riktigt billigt, samtidigt är det riktigt fint att ha det när man behöver. Speciellt med fru o nu ett litet barn.
 
pelpet skrev:
Jag hade kollat på en stirlinggenerator från Inresol. Jag har aldrig sett någon i verkligheten och vet inte hur bra det fungerar, men på pappret ser de väldigt bra ut. Kostar omkring 80 papp, pelletseldade och ger både el och värme. Borde funka utmärkt även norr om polcirkeln.

Inresol finns i Gävle.
Om jag skulle lägga ner 80 papp i stugan, skulle jag nog satsa på att bygga ut eller liknande.
Inget dåligt tips, men är inte riktigt vad jag är ute efter :)
 
Kan komma med en uppdatering.

Har installerat Keddy kassetten, kan inte klaga! Vilken skillnad mot öppen spis! Kanon härligt att elda upp tempen i stugan nu på vintern! Måste dock rengöra glaset...

Men nu har jag o familjen börjat spåna om vi skulle bygga ut stugan och flytta dit istället.
Vi är 3 + hund nu men kan ev bli ett till barn inom nåt år, så 50 kvm räcker inte till en familj riktigt.
Tanken är att kanske bygga ut 50 kvm till. Vi är hyfsat överens om att bygga en vinkel istället för en till våning, känns enklare ur ett underhållstänk.

Problemen vi har är att mitt jobb skulle då ligga 8 mi, enkel väg, bort. Något långt att dags pendla tror jag...

Någon annan som gjort en liknande resa? Kanske bör jag starta en separat tråd om det...
 
8 000 om året för el och va, skatta dig lycklig och satsa på andra saker i huset som gör dig nöjd.
Det finns en trend idag med en massa pumpar och solpaneler och slikt vilket kanske är försvarbart om boendet är dyrt och kostnaderna är höga och möjligheterna till energibesparingar är stora men handlar det om några hundringar i månaden, då skulle jag försköna, bekväma upp och njuta av att ha sånt flyt som du förefaller ha, Tornedalen, vackert och meänkieli för några hundringar i månaden, gör vågen, vet ja.
Tilläggas kan att om du tänker sitta och kuska 16 mil om dagen för att arbeta, då kommer du att ångra dig bittert med tiden. Mörker, vått, halt, eländigt, risk för djurkollisioner med både ren, älg och annat, trötthet, fyll i vad du vill och du kommer att finna att det finns få positiva saker med i den listan.
 
Redigerat:
Allt är relativt, är det 8 mil köfritt eller genom en större stad? 8 mil i 100 km/h tar ju inte ens 50 minuter. Halva Stockholm spenderar mer tid än så till jobbet.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
OveRaskopp skrev:
8 000 om året för el och va, skatta dig lycklig och satsa på andra saker i huset som gör dig nöjd.
Det finns en trend idag med en massa pumpar och solpaneler och slikt vilket kanske är försvarbart om boendet är dyrt och kostnaderna är höga och möjligheterna till energibesparingar är stora men handlar det om några hundringar i månaden, då skulle jag försköna, bekväma upp och njuta av att ha sånt flyt som du förefaller ha, Tornedalen, vackert och meänkieli för några hundringar i månaden, gör vågen, vet ja.
Tilläggas kan att om du tänker sitta och kuska 16 mil om dagen för att arbeta, då kommer du att ångra dig bittert med tiden. Mörker, vått, halt, eländigt, risk för djurkollisioner med både ren, älg och annat, trötthet, fyll i vad du vill och du kommer att finna att det finns få positiva saker med i den listan.
Visst har du rätt, ingen dyr stuga, men jag skulle vilja vara mer självförsörjande istället för att lita på kommunen o staten. Men jag har tillgång till andra kojor utan lyx som el o rinnande vatten, så kanske onödigt att tänka i dessa banir när allt redan finns.

Att pendla, visst är det farligt på dessa vägar här i norr. Många som får sätta liv o lem till på vägarna, men det vore skönt att kunna bo där. Kanske om man hittar jobb i kommunen...
 
Noseone skrev:
Allt är relativt, är det 8 mil köfritt eller genom en större stad? 8 mil i 100 km/h tar ju inte ens 50 minuter. Halva Stockholm spenderar mer tid än så till jobbet.
Visst har du rätt, många här uppe tänker likadant, i storstan pendlar folk en timme i tid och vi här en timme i avstånd.
Hade det varit 8 mil efter E10 eller liknande så hade det gått. Men dessa skumpiga småvägar genom viltrika marker... Hög risk som måste tas i beaktning...
 
8 mil ToR blir 16 mil/ dag * 30kr/mil = 480kr/dag * 20 arbetsdagar/månad =~ 10000kr/mån i pendlingskostnader. Förutsatt att ni samåker. Ta med det i flyttkalkylen.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
pelpet skrev:
8 mil ToR blir 16 mil/ dag * 30kr/mil = 480kr/dag * 20 arbetsdagar/månad =~ 10000kr/mån i pendlingskostnader. Förutsatt att ni samåker. Ta med det i flyttkalkylen.
Varför räknar du med 30 kr/mil?
Min bil, en Toyota Hilux, ligger i snitt på 0,8L/mil och en liter diesel kostade igår runt 13 kr/liter.
När jag gjorde en snabb beräkning hamnade jag runt 3000 kr/mån i drivmedelskostnader. Självklart ökar ju slitage på däck o delar också, men svårt att beräkna det.

Men självklart har jag med detta i kalkylen, om man skulle flytta. Eventuellt skulle vi bo så mycket billigare så fastän man har 8 mil till jobbet skulle jag ligga på plus.
Tänkte hyra ut huset som vi bor i nu, hyr ut ett annat hus också. :)

Men vägens skick och själva avståndet är avskräckande, så jag tror inte det blir av. Eventuellt om jag får jobb i samma kommun, då kanske sträckan blir 6 mil enkel, lite mer överkomligt.
 
För att det normalt kostar 30-40kr/mil att köra bil om man räknar med alla kostnader. Bränslet är t.ex en mindre kostnad än värdeminskningen på de flesta bilar. Om man bara räknar bränslekostnaden lurar man sig själv.

I enstaka särfall kan man komma ner på kostnader kring 15-20/kr mil men då handlar det i princip alltid om en äldre bil där man gör all service själv.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.