Jag går å funderar på å bygga nytt. Och har tittat runt på olka byggfirmor och då sett att dom använder olika typer av grund. Det är framför allt torpargrund & platt jag har stött på. Vad e för å nackdelar med dom??  ???
 
Jaghade tveklöst valt platta på mark med 200-300mm cellplastisolering. Det ihop med vattenburen ingjuten golvvärme är kanonbra!

Det har skrivits mängder om detta tidigare, så sök och läs. Enligt minåsikt vinner platta på mark över torpargrund på alla punkter..
 
Okey, jag har suttit å löst lite trådar men tycker inte jag fått fram så bra svar.
E platta bättre ur ekonomisk synpunkt, kanske dyrare å lägga men billigare när det gäller värmekostnade.
Och har jag fattat det rätt att torpar grund innebär fukt problem?? Varför använder byggbolag då torpargrund?

Tack för svaren... ;D
 
En av anledningarna att vissa hustillverkare kräver torpargrund är att deras hus inte är anpassningsbara för en platta.
Det är dom hus som byggs helt färdiga på fabriken (älvsbyhus, hjältevadshus m.m) som kräver ett golvbjälklag i trä för att hålla i hop huset för transport och lyft mellan fabrik och grund.
Dessa hustillverkare känner naturligtvis till fuktproblemen som man kan (och brukar) få i kryputrymmet och rekomenderar ofta en fläkt :-/. Att dom trots det fortsätter med torpargrunder är förmodligen för att hela deras "koncept" bygger på dessa grunder samt att det är prismässigt mer konkurrenskraftigt.
 
putte80 skrev:
Okey, jag har suttit å löst lite trådar men tycker inte jag fått fram så bra svar.
E platta bättre ur ekonomisk synpunkt, kanske dyrare å lägga men billigare när det gäller värmekostnade.
Och har jag fattat det rätt att torpar grund innebär fukt problem?? Varför använder byggbolag då torpargrund?

Tack för svaren... ;D
Jag har inte själv några exakta kalkyler på prisskillnaden mellan platta och torpargrund, men enligt de som jämfört har det gått på ett ut ungefär. Man tror ofta att torpargrunden är billigare, men man måste ju lägga till att ett helt bjälklag tillkommer med isolering, syllar, golvplattor osv.

Det finns stor risk för fuktproblem i torpargrunder ja. Anledningen till att det uppstår problem med dagens grunder jämfört med dem från "förr" är att husen idag är så täta att ingen värme kommer ner i grunden. Kall luft, hög luftfuktighet och stor temperaturskillnad i bjälklaget leder till kondens och påföljande fuktproblem. Det man gör idag är att lägga fukspärr på marken, installerar avfuktare och så vidare i grunden, men man lyckas inte få bort ORSAKEN till problemet. Min mening är att dessa åtgärder bara är konstgjord andning på ett problem man inte lyckas lösa.

Att man använder torpargrund så mycket tror jag beror på tradition helt enkelt. Folk i allmänhet tror att torpargrund är en bra grundform eftersom den "alltid har fungerat", vilket i sak är fel. Dagens hus är inte anpassade för torpargrund. Ett bättre alternativ är plintgrund i så fall där man låter huset sväva friare och har högra luftomsättning under bjälklaget.

Plattan har ju de fördelarna att man slipper kondensproblemen som vid torpargrund, man får en stabil och hållbar grund. Värmemässigt får man en jämn och bra spridning genom golvvärmen. Har man den kopplad till en vedkamin, om man har en sådan, så får man en bra ohc billig uppvärmning. Givetvis har man någon mer värmekälla.

Med rätt utfört grundarbete finns få riskkällor för fuktproblem.
 
Skulle också vilja säga att plattan är bäst om den är rätt gjord. Nuvarande hus står på plintar och det blir lite kallare om fötterna på det viset. Fördelen är att jag inte får några fuktproblem innan havet stiger ca 10 meter.

På lång sikt ska jag bygga om och ersätta plintarna med en källare.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.