Langbein
Räcker det med lite svängrum, en bänk och skåp etc?
 
Om du nöjer dig med 40 kvm så satsa på att få tex. 6,5 m brett och 6 m långt, 6 m brett på yttermåtten blir trångt inne i garaget om du skall ha två bilar i bredd...

Själv bygger jag 7*7 och det blir bra men jag hade gärna byggt mer på längden precis som ovan skribent skriver...
 
Visst räcker 6x7m men räkna inte med att det blir så mycket plats över till annat än bilarna.
Bilstorleken spelar en viss roll också ;)

Många som bygger nytt garage försöker hålla nere storleken pga kostnaderna, vilket naturligtvis är vettigt.
Mindre än 7m brett skulle jag inte bygga ett dubbelgarge.

Om jag skulle bygga ett nytt garage på 40-50m2 skulle jag tänka i flera etapper.
Etapp 1
Garage säg 6x8m (lxb) med en port och förberett för två portar. Det får ändå aldrig plats 2bilar i ett dubbelgarage

Etapp 2
Carport framför garaget med plats för två bilar, dvs ytterligare 6x8m
Tänk då på att i etapp 1 lämna plats för denna carport, dvs flytta garget några meter längre in på tomten så att inte carporten hamnar ute på gatan

Etapp 3
Förlängning av garaget med ytterligare 6m på baksidan för att rymma cyklar och gräsklippare och allt annat skräp.
Förbereds självklart för att kunna byggas om till lägenhet när tonåringen inte längre kan bo tillsammans med övriga ::)

Hoppsan det blev visst ett uthus på 18x8m :surprised:
Sen kan man ju alltid fundera över hur många våningar man ska bygga ;D

Nu är det väl inte alltid man kan få som man vill, finns ju ofta andra saker att ta hänsyn till också :)


 
Langbein
Inger.P. skrev:
Det beror kanske på hur du fördelar kvadratmetrarna (breddxlängd) och var du vill ha svängrummet.

Jag tycker nog att ett dubbelgarage bör vara minst 6 meter brett. Längden kan väl egentligen inte bli för "lång". Varje meter extra på längden är guld värd.

Själv har jag 7 x 9 meter. Jag ångrar redan att jag inte byggde 7 x 11 meter eller ivart fall 7 x 10 meter... eller åtminstone 7 x 9,6 m ;)
Rätt 8) Vi har 80 kvm nu men bara en stor port, till nybygge måste vi bygga källare, eller ett utehus som inte får vara mer än 40, de jag sett verkar trånga. Det är ett h-e att vara fattig som jag skojar med frun, vi vill ha 6 rok nära markplan, då ryker nästan all byggnadsrätt där, sedan ett generöst garage med 2 portar och gärna ett poolhus om marknadsvärdet tillåter.

Det får nog bli 1 el. 2 el. 1½plans med källare och ev. poolhus senare istället för garage.
 
Langbein
Ubbe skrev:
Visst räcker 6x7m men räkna inte med att det blir så mycket plats över till annat än bilarna.
Bilstorleken spelar en viss roll också ;)

Många som bygger nytt garage försöker hålla nere storleken pga kostnaderna, vilket naturligtvis är vettigt.
Mindre än 7m brett skulle jag inte bygga ett dubbelgarge.

Om jag skulle bygga ett nytt garage på 40-50m2 skulle jag tänka i flera etapper.
Etapp 1
Garage säg 6x8m (lxb) med en port och förberett för två portar. Det får ändå aldrig plats 2bilar i ett dubbelgarage

Etapp 2
Carport framför garaget med plats för två bilar, dvs ytterligare 6x8m
Tänk då på att i etapp 1 lämna plats för denna carport, dvs flytta garget några meter längre in på tomten så att inte carporten hamnar ute på gatan

Etapp 3
Förlängning av garaget med ytterligare 6m på baksidan för att rymma cyklar och  gräsklippare och allt annat skräp.
Förbereds självklart för att kunna byggas om till lägenhet när tonåringen inte längre kan bo tillsammans med övriga  ::)

Hoppsan det blev visst ett uthus på 18x8m :surprised:
Sen kan man ju alltid fundera över hur många våningar man ska bygga  ;D

Nu är det väl inte alltid man kan få som man vill, finns ju ofta andra saker att ta hänsyn till också  :)
Mkt smarta lösningar som Bn nog inte gillar här, där man får bygga ut tak för en bil det andra ska vara fristående >:(
 
Vi bygger ett dubbelgarage med förråd på 58,7 kvm. När vi ändå håller på liksom - och det känns som om man kommer att behöva all plats man kan få..

Sen när man kollar på allt som ska få plats därinne - så blir man mörkrädd i alla fall även om man tyckte att man tog i rent platsmässigt...
 
Langbein
suspse skrev:
Vi bygger ett dubbelgarage med förråd på 58,7 kvm. När vi ändå håller på liksom - och det känns som om man kommer att behöva all plats man kan få..

Sen när man kollar på allt som ska få plats därinne - så blir man mörkrädd i alla fall även om man tyckte att man tog i rent platsmässigt...
Förvaringsvind ovanpå?
 
Jo, det har vi tänkt oss att fixa till vad det lider oxå... Min sambo är samlare - på i princip allt - och de saker han faktiskt slängt på sina 40 år i livet är ganska lätträknade...

Han har redan räkat ut vad som kan fövaras där, och vad som kan ligga under yttertrappan om man tar plintar istället för helgjutet osv osv.

Men jag måste ge honom en eloge i alla fall, för att han har minutiös ordning på allt - å det har inte jag..- alls... :-[
 
Langbein
suspse skrev:
Jo, det har vi tänkt oss att fixa till vad det lider oxå... Min sambo är samlare - på i princip allt - och de saker han faktiskt slängt på sina 40 år i livet är ganska lätträknade...

Han har redan räkat ut vad som kan fövaras där, och vad som kan ligga under yttertrappan om man tar plintar istället för helgjutet osv osv.

Men jag måste ge honom en eloge i alla fall, för att han har minutiös ordning på allt - å det har inte jag..- alls... :-[
Jag sparar på allt som inte är trasigt, ibland det också så det hamnar på vinden ::) Att sortera och slänga ta tid, en del åker när man flyttar. Bra att ha gamla prylar när man blir senil :-/ En granne som flyttar kör varannat lass till tippen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.