pilen skrev:
...
Tittade lite på detta, verkar som sensorerna kostar ca 200 kr och själva enheten kostar 800 kr så 1200-1400 kr beroende på antal sensorer. Dock så verkar sensorerna ha fått riktigt dåligt betyg.
Jag vill gärna ha sensorer som även mäter temperaturen.

Har testat Oregon Scientific RAR503 lite mer men alla sensorerna visar olika och har märkt att den sensor med display är riktigt långsam att anpassa sig. Provade stoppa olika sensorer i kylen, vissa visade på tok för mycket medan andra visade på tok för lite.

Har fått LL på huvudenheten par gånger så den måste startas om, har nog resetet och plockat ur/i batterier 10 gånger.

Kan ju vara så att jag har en defekt enhet.

Ni som har en sådan, när ni hade sensorerna in till varandra, mätte de hyfsat samma?
 
P
Håller också på att leta.. Netatmo är rätt snygga och dom har ju en vindmätare utan röliga delar.. Undrar om den funkar
 
Jag köpte en Netatmo Weather Station i våras, kompletterade med 3st inomhusgivare & regnmätare + fäste.

Huvud-innegivaren i köket, en i sovrummet, en i garaget & en i krypgrunden.Utomhusgivaren på en skuggig regnskyddad plats. Regngivaren fri från störande element som kan påverka nederbörden.

Upplever att det fungerar bra. Har inget direkt att klaga på. Behöver eventuellt kalibrera regnmätaren. Ställde först utegivaren så den blev blöt av regn, då visade den 100% luftfuktighet mest hela tiden. Men efter att den stått regnskyddat så lirar den på väl. Man ska även tänka på att det bajonett infästa locket går att montera 180grader fel, vilket troligen påverkar fuktinträngning. Den är osymmetrisk inuti.

Kvaliteten verkar nice. Ger bra intryck.

Vindmätaren har jag funderat på, men har svårt att placera bra. Den ska dock mäta medelvind, om jag tolkat det rätt
 
TheStills skrev:
Håller också på att leta.. Netatmo är rätt snygga och dom har ju en vindmätare utan röliga delar.. Undrar om den funkar
Övervägande verkar nöjda men har också läst en hel del som har liknande strul som jag har med Oregon RAR503, d.v.s ojämn mätning, tappar anslutning och även ett par som fått in fukt i utegivarna. Om den inte presterar mycket bättre än Oregon RAR503 så känns det ganska dyr.

Saknar dessutom någon display att titta på, istället måste man leta upp en telefon och kolla på vad det är(har aldrig telefonen på mig när jag är hemma).
 
frav skrev:
Jag köpte en Netatmo Weather Station i våras, kompletterade med 3st inomhusgivare & regnmätare + fäste.

Huvud-innegivaren i köket, en i sovrummet, en i garaget & en i krypgrunden.Utomhusgivaren på en skuggig regnskyddad plats. Regngivaren fri från störande element som kan påverka nederbörden.

Upplever att det fungerar bra. Har inget direkt att klaga på. Behöver eventuellt kalibrera regnmätaren. Ställde först utegivaren så den blev blöt av regn, då visade den 100% luftfuktighet mest hela tiden. Men efter att den stått regnskyddat så lirar den på väl. Man ska även tänka på att det bajonett infästa locket går att montera 180grader fel, vilket troligen påverkar fuktinträngning. Den är osymmetrisk inuti.

Kvaliteten verkar nice. Ger bra intryck.

Vindmätaren har jag funderat på, men har svårt att placera bra. Den ska dock mäta medelvind, om jag tolkat det rätt
Så du har hittat utesensorer till Netatmo här i Sverige? Har endast lyckats hitta innesensorer och de kostar 700 kr st vilket är ganska häftigt pris för en sensor.

Du har inte haft problem med att de tappar förbindelsen? Hur mäter de när de befinner sig på samma ställe? Ligger de hyfsat lika?
 
Jag skrev inget om extra utesensor, det finns inte i nuläget. Det ingår en sådan i grundkittet. 3t extra innesensorer har jag kompletterat med.

När jag köpte till alla innesensorer så ställde jag alla fyra bredvid varandra under några dygn, nu var det ett tag sedan, men minns att de var samma eller nästan lika värden i avläsning. Skillnad på tiondelar. Så det var inget att anmärka på.

Jag har även en äldre motsvarighet till din Oregon, och den har sensorerna på samma ställe som Netatmon. De visar oftast exakt samma värde, ibland någon tiondels skillnad. Har en kompis med samma oregon som du, den fungerar utan anmärkning. Så troligen har du en med fel, eller andra radiostörningar runt dig.

Har aldrig några problem med radioförbindelsen. Varesig med netatmo eller oregon.


Tycker du det är för dyrt, då får du kolla på något annat. Det är ju ett val man gör. Tänk på att varje sensor innehåller temp, luftfuktighet & co2, är trådlös & "designad" med aluminiumrörs-konstruktion.

Det finns säkerligen bättre produkter för pengarna. Men detta system fungerar, även om det är lite begränsat i utbyggnad. Jag har ju i stort sett maxat det.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Aha, då antog jag fel. Såg att de hade utesensorer på sin websida men de verkar inte gå att köpa i svensk handel än.

Jag nollstälde RAR503 en gång till igårkväll och det första som inträffar är att den tappar kontakten med en sensor, den återfår kontakten strax efter men värdena är helt uppåt väggarna fel! Det går dock här upp en litet ljus, det är såklart den sensor som är till det gamla systemet och som sitter på vinden som ansluter sig :) Efter ett kort tag igen så har den kopplat om till rätt sensor.

Troligen borde jag stänga av befintligt system så länge men har inte möjlighet att gå upp på vinden just nu.

I morse när jag tittade på enheten så hade alla en temperatur som höll sig runt 1 grad fel/rätt medan fuktigheten skilde sig ca 5-10%.

Mycket möjligt att systemet nu fungerar som tänkt men det har varit MYCKET nollställningar och felvärden fram till denna punkt så man vet inte om man vågar lite på det i långa loppet.

Kanske är Netatmo mer tillförlitligt i längden.
 
Har nu varit i kontakt med Oregon Scientific och man får helt klart en seriös bild av dem. Tydligen får de in en hel del samtal varje dag om just fuktighetsmätningen.

De har genomfört omfattande tester och kommit fram till att istället för att alla enheterna mäter något högre så mäter basenheten något lägre. Är det då så att basenheten säger 35% och sensorerna säger 39% så kan det kännas som en stor skillnad. Däremot har båda en felmarginal som godkänner värdena, basstationen kan avvika per % ner och sensorerna kan avvika par % upp. Det rätta värdet hamnar därmed någonstans mitt mellan.

Temperaturen ska aldrig skilja merän 1 grad eller så om alla sensorer ligger med mätdelen motvarandra(underdelen). Tänk på att även om de enkla sensorerna har en fot så är det inte tänkt att de ska stå utan det är för att de ska komma ut en bit från väggen. Ställer man dem på sin fot så täcker man hålen på undersidan där sensor sitter.

Tappar man ofta förbindelsen så ska man byta ut batterierna mot Lithium battery också ska man placera sensorerna så att framsidan pekar mot stationen. Man ska även undvika fönster på vägen.

De sa också att sensorerna är väldigt känsliga och är egentligen inte sämre än de som följer med i packet för 3000-4000 kr. Konstruktionen på huset kan dock vara ett annat som kan ge fördelar i olika situationer.

Själva sensorerna ska klara av att hänga där det regnar, det är direkt negativt att placera dem lång upp under en takfot då det oftast bildas strömmar och fukt där.

Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska prioritera här, ser ju fördel med båda lösningarna. De e ju inte dumt att ha historik på mätningarna så som Netatmo ger, då kan man lättare se hur fukten reagerar på olika tider under året.
 
Har nu kört med Oregon Scientific RAR503 par dagar nu och den känns faktiskt helt okay nu, har sensor i källaren, utomhus, entréplan och vind, d.v.s totalt 4 sensorer och det fina med RAR503 är att man kan se alla på en gång och då också se om någon sensor faller ur.

Det jag saknar är loggning men Oregon Scientific säger att man ska kunna koppla till tellstick till dessa sensorer och då spela in data via datorn eller telefonen. Vet att ett par i denna tråden redan har rekommenderat tellstick och det verkar vara en bra lösning. Ett extra plus är att tellstick kan användas till en hel del andra saker också, ex hålla koll på när dörrar är öppna/stängda.

Det känns som att Netatmo blir dyrare i längden även om man lägger till tellstick till Oregon lösningen.
 
Jag är lite fundersam över Netatmo utesensors fuktmätning. Nu på hösten när det regnar mer så visar den nästan alltid 100 % fukt, samtidigt som min Oregon-sensor ute visar runt 70 %. Räknas den relativa fuktigheten på olika sätt eller är det verkligen 100 % typ nästan hela tiden under vinterhalvåret?
 
  • Gilla
MechaniX
  • Laddar…
Min visade nästan konstant 100% i början. Men när jag vände locket 180grader så blev den okej.

Kollar du in i det cylindriska locket med bajonett-låsning så är det på framsidan en plasttunga som går ner. Den har jag placerad så den är framför den rektangulärt svarta "pluppen" i basen. Baksidan har motsvarande urkapning uppåt i plasten & den är placerad mot serienummer etiketten som sitter på basen.

Värt ett försök. För jag antar att den osymmetriska innerlinern i locket har någon anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.