Hej!

Kort version:
Vi ska byta fönster på huset och vill även byta i badrummet. Smygen är inte kaklad så det är lugnt. Däremot ansluter ju tätskiktet mot fönsterkarmen. Kan man lösa det här på något sätt? FÅR man lösa det på något sätt?

Lång version:
Vi hade en säljare från en större fönsterfirma på besök som påstod att det gick att skära bort tätskiktet från fönster, byta fönster och sedan limma fast tätskiktet på det nya fönstret. Sen hade vi en byggare över och tittade på det och deras förslag var att man skär bort tätskiktet och sedan tätar runt karmen med lister och fog så vattnet inte tar sig ner till det uppskurna tätskiktet.

Båda sätten gör att man får en tvekande känsla men något måste vi ju göra. Råd och tips tar vi tacksamt emot.

Hittade en tråd från 2011 med samma fråga, men ingen berättade vad de kom fram till.
 
Spolar ni mycket vatten på fönstret? Förmodligen inte va, ser inte det som det mest kritiska stället direkt.
 
Ne, håller med dig om att det inte är det mest kritiska stället. o, vi spolar inte vatten direkt på fönstret för att svara på din fråga.

Men jag får kontakta försäkringsbolaget och höra vad de säger.
 
Ligger fönstret ens i risken för strålande vatten?
Om det vara fukt i luften så duger enkla metoder längre. Det är på golv och vägarna vid duch och handfat som funktbelastningen är stor. I övrigt är den nästan inte nämnvärd.

I min lgh har jag ett fönster i duchen, det är en helt annan grej. Står ofta vatten kvar i karmen tex :/.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.