Hej!

Ska köpa och installera en pelletspanna till garaget. "Pannrummet är separat och är Ei60. Pannan ska bara driva golvvärmen eventuellt varmvatten löser jag med separat VVB. Hur kopplar jag? Har letat efter "kopplingsscheman" på nätet men inte hittat nått. Någon som kan länka? Vad mer bör jag tänka på?

Kommer säkert på fler frågor under resans gång :)
 
Hej,
Jag har en pelletspanna och gjorde en separat slinga från min pannas "hetvattenuttag" direkt till "Primär tillopp" på shunten. Från shuntens "primär retur" drog jag tillbaka till "hetvattenretur" på pannan. Gjorde en enkel installation med klämringskopplingar och det fungerar riktigt bra.
Jag tycker det är skönt med en egen slinga då radiator slingan kan vara delvis stängd men samtidigt kan kräma på bra med värme till golven.

Vad har du för panna?
 
Hej!

Har inte köpt någon panna än så alla möjligheter finns :)

Men när jag tänker på det är det ju bara att koppla enligt principen på bilden nedan?

Schema över värmeinstallation med panna, radiator, säkerhetsventil och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast utan Vv och Kv men expantion kärlet ska väl inte på slingan någonstans?
 
  • Skiss av värmesystem med panna, radiatorer och olika komponenter som expantionskärl och säkerhetsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jo absolut, den CP och RAD blir ju din golvvärme slinga.
Men ett expansionskärl blir ju nödvändigt för vatten expanderar ju i samband med ökad temperatur.

Jag är 99% säker på att du någonstans måste ha ett expansionskärl. Och en kylslinga,dels för att fylla på, men även ifall ditt system skenar, säg att just din nya brännare inte slår av vid önskad temp.

Jag har en värmebaronen Biomax panna. Ved/pellets. Hade jag fått välja själv idag så hade jag skaffat en ren pelletspanna som du tänker göra. Alternativt en med en modern pelletsbrännare som Viking bio 200.
 
Och varför inte ha vvb i pannan och dra rör till huset? Nu vet jag inte sträcka men kuvert lösningar finns ju. Blir ju en större installations kostnad men på sikt billigare än el. Och tänk dig den dagen då du vill bygga vidare på den vattenburna lösningen?
 
Jo har bergvärme i huset så det är lugnt :)
 
Men måste man ha vatten kopplat till systemet? Kan man inte bara fylla det viftar behov?
 
Då är jag med (y)

Ok, men tänk dig att du bör fylla systemet förr eller senare. Shuntarna för golvvärmen har ju oftast en på fyllnings anslutning, men den är ju oftast för att spola/fylla på slingorna med. Tänk att fylla en panna med vatten, för varje gång den behöver fyllas upp eller komplettera med vatten.

Vänd på det annars; en pelletspanna är dyr och tung, varför inte en elpanna? Den kräver inte påfyllning av pellets som sullar, inget rengörande. Inga driftstopp av den graden att du står och drar dig i håret 01.30 på natten (been there)..
Ingen skruv, förråd, bla bla bla.. Jag är ganska less på det.
I helgen som var så hade en stor metallbit fastnat i matar röret och just halv två monterade jag isär matarskruv med dess motor. Och eftersom jag hade fyllt upp förrådet till topp samma dag så fick jag ta ta ur pellets där jag behövde komma åt.

Bästa natten i mitt liv, nästan ett brott mot att vara så förbannat belåten jag var.

El, min vän. El..

Vet inte hur många kvm du har men Uponor Elpush klarar upp till 40 kvm.

http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=lk+heater

http://vvsbutiken.nu/product.html/nibe-elk-15?category_id=926

http://vvsbutiken.nu/product.html/nibe-elk-15?category_id=926
 
Hmm sant iof. Men det är ganska stort och min plan var att om det strular med pelletsbrännaren får elpatronen hålla ställningarna till jag kan fixa den, då det är ett garage räcker det med plusgrader oftast...
 
Eftersom jag är en kär vän av pellets så är det ett plus att brännaren avger lite strålningsvärme samt att den kräver såpass mycket luft till fläkten att ditt garage får en bra ventilation och omsättning av luft. Och varmt.
 
Men hur är det måste man ha vatten permanent inkopplat till pannan eller funkar det att fylla på vid behov?
 
Vatten ständigt i pannan och systemet är väl enklast och standard. Men så länge du har ett sätt som fungerar och är drift och säkerhetsmässigt säkert är det ju bara att köra.
Men du måste ha expansionskärl.
 
Ok, låter bra!
 
Med öppet exp kärl behövs i alla fall inte vatten för nödkylning av pannan vilket brukar vara ett krav vid fastbränsle eldning och slutet exp kärl.
 
Kan man inte ha en säkerhetsventil istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.