I höstas bytte vi ett gäng dörrar i vårt radhus. Tyvärr var inte snickaren den noggrannaste i världen så på några ställen blev det mindre snygga glepor mellan laminatgolv och ny tröskel. På ett par ställen funkade det med kvartsstavar. På några ställen provade jag med särskild ifyllnadsmassa till laminatgolv och det blev okej men inte riktigt bra.

Nu undrar jag: finns det tunnare kvarsstavar som man kan dölja glepan med? Eller har ni andra tips på hur jag ska göra för att få det riktigt bra?
 
Hej,
Kvartsstavarna brukar finnas i standardmått 9x9mm och 12x12mm.
Om inte någon av dessa passar direkt, gör så här.
Om du har tex. 6-7mm till tröskelkanten ta 9mm staven, spika fast den mot tröskeln och slipa ner den till rätt nivå.
Sen lackar du staven och tröskeln.
Om du har större glipa än 9mm, tar du den större staven förstås.

// Fia
 
Och är det ännu mindre höjd kvar på tröskeln så säljer Pergo speciella tröskellister som limmas mot tröskeln och finns i olika "träslag".
 
Det brukar se tråkigt ut när golvet bygger på och tröskeln blir "inbyggd".
Om det är "nyare" hus= dörrfoder med synliga spik, då tar jag hellre och lyfter karmen de 10mm det brukar röra sig om. Det är inte så mycket jobb med detta ingrepp. Bäst blir nog när man kan få nya golvet under tröskeln, för att slippa det där med lister som skall dölja något. Det blir samma sak med golv/fotlisterna om man inte tar bort dessa innan man lägger nytt golv, då bygger golvet på och fotlisten ser mindre ut, och kvartstaven som då bli nödvändig, ser större ut ;D

Om golvet inte rör sig, kan du kanske prova med mjukfog, finns i några olika färger.
 
Lyfter denna gamla tråd.

Har lagt trägolv och klinker i hallen och klinker ligger ca 10mm över golvet.
Ett alternativ är att lägga kvartsstav för att få en snygg övergång men dom är 12mm.
Sätter man fast den och slipar till rätt nivå?
Blir det snyggt?
Hur skyddar man klinkers?
 
harry73
Jag hakar upp mig på ordet kvartsstav.
När jag hör/läser kvarts-stav tänker jag på detta:
Genomskinliga kvartsstavar på ett träunderlag som föreställer en ordlek på termen "kvartsstav".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och detta borde väl heta kvart-stav:
Trälist med kvartsrund profil mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men när jag googlar ser jag att byggvaruhusen inte är överens om stavningen.
Vad tycker ni
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.