Något med termostatfunktion borde styra pumparnas drift. Kontrollera styrningen och dess givare.
 
Mitt andra inlägg, där länkar jag till Baxi som visar hur det är kopplat nu. Det sitter en differenstermostat som startar pumpar efter ställt värde, men hur jag än sätter pumpen så går det in där nere i acktank från botten av pannan. Kanske missförstår jag dig nu, är som sagt novis på detta. Rörkrökaren kommer på torsdag dock.
 
Den biten med ström är nog för mycket för mig, tittar jag på el/kabelschemat så säger det inte mig så mycket.
Min difftermostat ser inte likadan ut som den du länkade till, har väl en äldre model med samma namn.
Men när den visar att pump P1 startar, (när pannan blir varm) då är det den som går. Fast vatten går fel hål hur pumpen än sitter.
 
Pumpen kanske går åt rätt håll.
Tankbotten kanske blir varm av någon annan anledning ("fel"kopplade(?) rör eller nåt.)
Svårt att säga hur det hänger ihop när man inte har hela bilden.
På Torsdag kanske det visar sig hur det hänger ihop?
Rapportera gärna här om hur det går.
 
Hur gick det? Hittade du felet?
 
Efter en olycka i familjen har det varit avbrott med detta, ingen rörkrökare än, kommer på Tisdag nästa vecka.
Fått i 2 st pumpar som fungerar i vart fall. Satte dem som i pdfen, alltså den närmast pannan pekar mot pannan och skall gå igång när pannan blir varm, den andra närmast acktank och pekar däråt. Nu märkte jag dock ännu mer fel, enligt mig. När pump p1 startar, den som skall ta vatten från botten av acktank och köra in i botten på pannan, och ladda över varmt till topp av acktank (den som sitter närmast pannan och har pil däråt), ja då startar båda pumparna istället. Lossar på luftskruven och känner att dem arbetar, dock mot varandra, som dem visserligen skall men ej samtidigt. Kopplar ut den som pekar mot acktank och kör enbart med pump p1. Ändå går vattnet mot botten på acktank och värmer där.

Något måste vara felkopplat med elen eftersom båda pumparna startar fast ena bara skall gå. Själv har jag bara kopplat i pumparna, ej rört elen i pannan. Det är enfas pumpar, men finns det något sätt att koppla förövrigt i panndelen så dem går åt fel håll, alltså inte startar fel nu utan pumpar fel?

Om man tittar på styrpanelen, bild 1.1.1, så står det för G och E, Brytare för pump. Vilka pumpar gäller det och vart sitter dem? Står att dem skall vara på, både för endast ved, men även när man kör blandat, aldrig att dem skall vara av. Undrar varför dem ens sätter ut dem då och vad dem är till.

Finns det något i pannan där rören går in från acktank som kan påverka flödet så det går åt fel håll?
Någon pump eller pga tryck så inte pump gör vad den skall?

Edit : När jag stänger en kulventil på rör till acktank, så stiger systemtryck från 1.1 till 1.4 direkt, skall det vara så? Spelade ingen roll om det var botten eller toppen till acktank som stängdes.

Edit : Efter allt som ändå är gav jag mig på shunten igen också, W40 och rörtång.
Efter en liten stunds lirkande tryckte jag till riktigt en gång, då släppte det och den
går att snurra. Läst om flera, andra ej, att dem kan snurra lite, kvarts varv och även mer än ett helt varv. Det går här, den går att snurra flera varv. Man känner direkt på röret om den tar varmt från pannan, eftersom det kommer direkt. Inte shuntade den fullt tidigare heller eftersom jag vid vissa lägen nu (eftersom den går runt flera varn, men backat dit den var varvmässigt från början) bränner mig som den jämfört med vad jag gjorde innan jag gav mig på den igen. Esbe 4tm står det på den, en 4 väggs shunt. Känner någon till om den skall kunna vridas som den gör, eller om något kanske hände nu? Den fungerar i vart fall, blandar alltså och den läcker ej, än i vart fall. Tänkte om det går att köra på med den eller kanske behöver lagas om den inte hakar på någon axel riktigt, eller bytas helt om något blivit riktigt fel med den nu.
 
Redigerat:
Gjorde så gott jag kunde, kanske hjälper något.
Rören som kommer och går, sett framifrån

1 Expansionskärl, 150 liter slutet.
2 Retur från radiatorerna in i 4 vägs shunt i pannan.
3 Till radiatorerna, cirkulationspump, från 4 vägs shunt i pannan.
4 Varmvatten.
5 Kallvatten.

Pump P1 går när pannan blir varm, differenstermostat 1, en äldre fyrkantig plast
modell sätter jag vid vilken temp. Felar dock lite med temp bara.
Men vatten går fel håll.

Edit : Missade helt med rördragningar för övrigt där dem kopplas.
Sorry, det får bli i morgon, det kanske hjälper något.

https://postimg.org/image/gt2bv568n/
 
  • Schematisk bild av röranslutningar och komponenter för värmeinstallation inklusive panna och ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.