Hej!

Vi är riktigt missnöjda :-[ med taket över köksutgången, vad tycker ni?
Jämför med ritning och det färdiga resultatet...

Vi känner så här: Vi har lagt ned mycket tid och energi på de små detaljerna kring utformningen av vårt hus. Vi vill ha en sekelskifteskänsla på huset... men det här taket som byggdes i veckan ser ju snarare ut som en flotte :surprised: någon kastat upp på de även så felaktiga konsollerna... och på torsdag är det besiktning...

Eller är det vi som är petiga? :surprised:

// Snäckan

ritning: http://members.chello.se/snackan/html/fardiga_ritningar.html
kökstaket: http://members.chello.se/snackan/html/snickerier.html
 
Ni har rätt att vara petiga. Det ska vara enligt ritning.
 
Vad man ser på bilden och ritningen så stämmer det vad jag kan se utifrån det.



 
Ehhhh....tycker du att det stämmer?

Ser du inte att tex konsollerna är fel?

// Snäckan
 
Hej ..
lite rörig hemsida att hitta dina bilder. är det inte enklare att bifoga bilderna i tråden.

mvh// Goerana
 
Håller med passar inget vidare.
Klart det ska vara exakt enligt ritning!
Backjobb!
 
goerana skrev:
Hej ..
lite rörig hemsida att hitta dina bilder. är det inte enklare att bifoga bilderna  i tråden.

mvh// Goerana
Rörig hemsida ? Nu blir jag ledsen.... :-[
Försökte bifoga bilderna, men de var för stora....
lade ju in länkar....


//Snäckan
 
Snailman
Nej, jag tycker inte den är rörig, den är charmig ::) tycker jag, känns äkta, inte som en tråkig mall. Ni kanske kunde skrivit att bilden på kökstaket för tillfället befann sig längst ner till höger på sidan, tog en stund att hitta, tycker det på ritningen ser ut som att kökstaket ska se likadant ut som över ingången, typ valmat alltså, stämmer det med vad ni tänkt?, då kökstaket är mindre är jag lite osäker på detta, man ser nog bättre hur kökstaket ser ut om en bild kunde tas från en högre position än den nuvarande.

Vad är det som håller uppe kökstaket? Är det konsollerna eller går det ut balkar från huset? Om det är inte är konsollerna som bär upp det, så går det ju att göra böjda sådana, förr i tiden hade man nog gjort dem av virke som växt i båge redan från början så fibrerna hade följt träet, men det borde gå att limma ihop ett antal stavar (med vattenfast lim eftersom det är ute) och sedan såga ut de böjda konturerna, det går ju att göra så med böjda trappor.

Är det konsollerna som håller upp taket, så måste de nog vara raka med de mått de redan har, men om man tänker sig att man limmar på bitar på nuvarande konsoll så att det ser mer ut som på er ritning (alltså mer svängt ut) så kan det ju gå.

Om konsollerna är bärande så är det nog svårt att göra dem som på er ritning, då det inte skull bli några fibrer som gick hela vägen från ände till ände på konsollen.

Ser nu en sak till, på er ritning är sidorna på taket mycket tunnare, typ en bräda hög, nu är det två brädor högt vilket gör att det ser klumpigt ut och nog påminner om hur ett modernt hus med valmat tak ser ut. Vet inte hur man ska lösa det, kanske genom att göra taket en aning större, så det bara blev en bräda högt på sidan. Det skulle ju dock isåfall bli tyngre än idag.

Har ni någon bild på hur taket över ingången ser ut? De ser ju ut att likna varandra på ritningen gör de även det i verkligheten?
 
Din analys Snailman är helt rätt! proportionerna är fel på kökstaket...
Dessutom är alla sidor lika långa - taket ska vara avlångt, som vid entrén och mer smäckert. Det är alldeles för grovt byggt enligt vår mening.

Rent konstruktionsmässigt går det att tillverka böjda konsoller - men enligt husleverantören går det inte. Detta meddelade man oss för 14 dagar sedan...

Jo - det är konsollerna som bär upp taket, man hade ju glömt regla för dessa i stommen, så de fick riva upp nyspacklade och målade innerväggar i köket för att förstärka.

Det kan i och för sig hända den bäste...

Taken över köksingång och stora entrén ska se lika dana ut, men olika stora enligt ritning, det gör de ej idag. Kan nog vara svårt att se detta på bilderna.

Ikväll ska jag göra en egen sida (knapp) i frågan på vår hemsida, så blir det kanske lättare att diskutera kring den.

Nu ska vi ut och leta bardumsarmaturer - de ska installeras imorgon! :surprised:

// Snäckan
 
Hej Snäckan ,tråkigt med allt strul ni har fått stå ut med !!!!!! ja ni har absolut rätt att vara petiga ......Ni bygger ett riktigt vackert hus ,ett av dom vackraste jag har sett ....lycka till :)
 
[ironi]Jag tycker det stämmer & är jättefint & att ert bygge verkar flytit på utan några bekymmer öht.[/ironi]

Skämt o sido, klart att taket ska vara enl. ritningen, en brygga som kökstak är inte direkt vackert.
 
Hemmakatten
Kökstaket är överhuvudtaget inte likt ritningen. Det stämmer fruktansvärt dåligt ihop med den gammaldags stil ni har på övriga huset!! Jag förstår helt och hållet er besvikelse!! Detta är dessutom en mycket synlig del av huset och ni kommer att reta er till vansinne på detta tak. Försök att stå på er och om det inte går så se till att få bästa möjliga prisavdrag och fixa ett nytt kökstak med andra snickare. Även om det förmodligen blir dyrare, så blir det kanske bättre i slutänden.

Om ni behöver så har jag kontakter med snickare som borde kunna göra era konsoller.
 
Hemmakatten skrev:
Om ni behöver så har jag kontakter med snickare som borde kunna göra era konsoller.
Var inne på BB och födde barn igår... så jag har inte haft koll på alla inlägg.
Är JÄTTE intresserad av kontakt med RIKTIGA snickare som kan bygga konsoller.
maila gärna, så ringer jag dem.

// Snäckan
 
Grattis till kotten! Vad blev det för modell? ;D
 
A. Nygren skrev:
Grattis till kotten! Vad blev det för modell? ;D
En liten Wilma! Så nu är maken ensam grabb med tre småbrudar och mig ;)

// Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.