K
Funderar på vad man ska bygga sin trapp av. Det är alltså en trapp mellan två våningar i ett enbostadshus. Ritningen är klar men vilket virke ska man använda?

De flesta trappor jag kommit i kontakt med har varit av furu, tittar man i hårdhetstabeller är fur bara marginellt hårdare än gran. Enligt trappbolaget är inget av materialen lämpliga i en trapp...

Kanske kan jag komma över Lärk till ett rimligt pris. Hur är det att bygga en trapp av?

Varför vill man inte bygga en trapp av gran? Vanligt väl utvalt regelvirke hade ju kunnat hyvlas och användas till det mesta...?
 
Furu funkar bra.
Gran är kvistigt.
Lärk passar bäst utomhus.
 
S
Furu av möbelkvalitet är betydligt hårdare än den frodvuxna gran som är i regelvirke. Dessutom är inte reglarna.

Det finns många trappor som är byggda i furu men vill man ha hårdare och annat utseende så är ek vanligt också.

Det finns färdig limfog att köpa (30 mm) som brukar passa i måtten till planstegen.
 
K
Jag har inte något speciellt krav på utseendet. Planerar att antingen klä trappen i nån matta eller måla den vit. Studerade trappen hos mina föräldrar vid farsdagsmiddagen i kväll och deras furutrapp har en hel del fula knastar.

Limfog var ett bra tips!

Har inte något emot att träet är mjukt (tvärt om, mycket mer lättarbetat) men det ska ju inte svikta eller knarra.
 
Immobil skrev:
Gran är kvistigt.
Äsch. Min grantrappa är det lenaste tänkbara efter tio år. Lättskött också; golvsåpa ett par gånger/året, annars tvättas/torkas bara med rent vatten. Men det är viktigt att satsa på hög kvalitet på granen.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag byggde trappa i förra huset och använde limträbalk till vangstycke, limträskiva i ek till plansteg och sedan plywood till sättsteg. Planstegen oljades och resten målades vitt.

Bild finns på hemsidan: www.madebymagnus.com
 
K
Snyggt! Med trappämne slipper man böket att hyvla stegen, men det blir nog inte billigare...

Med grantrappa av hög kvalité, menar du då högre kvalitet än de finaste reglarna på brädgården?
 
Barn leker på en trätrappa med dolda vagnsstycken och elbelysning, omgivna av interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vagnstycken och elbelysning är dolda av sidopanelerna som dessutom fungerar som handledare. Småttingarna gillar att leka i trappen.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
[bild]
Vagnstycken och elbelysning är dolda av sidopanelerna som dessutom fungerar som handledare. Småttingarna gillar att leka i trappen.
Snyggt!
Har ni oljat eller något för att bevara trät?
 
Endast såpskurning, både trappsteg och sidor. Ser lika ut efter nu 15 år. Dessutom springer tunga hundar upp och ner - hundar med förfärliga klor som ger märken. Dessa märken försvinner när man blöter lite extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.