Jag har Calix system I bilen för bade motorvärmare och kupéuppvärmning. Det jag saknar är dock att jag vill att batteriet också laddas. Calix laddare kostar hela 1400kr och jag undrar om det finns något annat knep för att billigare möjliggöra laddning när jag pluggar in mig i Calixuttaget i kofångarn?
 
Jag har en vanlig laddare (ctek) i kupén och en grendosa i kupé-uttaget, till laddare och värme.
 
okej, där sa du något. Men hur når kablarna från laddaren till batteriet? Det måste ju vara 1,5 meter iaf?
Finns det en laddare som istället för att ha klämmor har typ anslutningar som går att skruva fast på batteriet som en permanent installation? Lite dumt och åka runt med klämmor =)
 
Ctek har olika anslutningar att köpa till själv använder jag en till cigarettuttaget ibland (har ström dör hela tiden inte nara med tändningen på) väldigt bra om jag vill ladda upp batterit vefter många korta körör bara i me d laddaren några värme stunder
 
Den behöver inte ha anslutningen direkt PÅ batteriet, det räcker med direkt TILL batteriet. Så om du kan hitta nåt annat ställe som alltid har 12 V, så kan du koppla på dej där.
 
kan ctek laddaren läggas någonstans i motorrummet? Klarar den kyla o värme?
 
Kyla och värme tål den nog men inte hetta.
Men vatten och salt är ingen höjdare.
Men varför inte lägga den i kupén?
Jag körde omkring med ett gammalt skruttigt batteri och en "vanlig" batteriladdare en hel vinter.

Protte
 
Redigerat:
Om du nu har ett riktigt system i bilen så tycker jag, om du nu av någon anledning måste ladda batteriet, att
det absolut smidigaste och bästa är att köpa calix laddare.
Calixladdaren kostar ca 600:- mer än den billigaste C-tec laddaren, men hur ska du koppla strömmen, tål den miljön och startar den laddningen automatiskt?
På vissa c-tech laddare måste man manuellt starta laddningen.

http://www.laitis.se/laddkit-bc-60-mkms2025.html
 
Peter2400 skrev:
startar den laddningen automatiskt?
På vissa c-tech laddare måste man manuellt starta laddningen.
Ja, detta är ett problem.
Det kan även vara så att när laddaren endast är ansluten till 12v-sidan, så drar den ström för att hålla laddaren i liv. Min Biltema-laddare tömde ett batteri på det här sättet :thumbdown:
 
hsd
Calixladdaren drar inte från batteriet, har en i en bil och den funkar bra som underhållsladdare men den klarar inte att ladda ett tomt batteri
 
En vinter för ca 15 år sedan så hade jag en batteriladdare konstant inkopplad på 12V-sidan och inkopplad på elnätet under natten på vardagarna på helgerna var bilen sällan inkopplad på elnätet, vardagar dagtid var den inte inkopplad.
Anledningen till att jag kopplade in batteriladdaren var att jag inte orkade byta batteri på vintern.
I mitt fall märktes att extraljusen inte lös med full styrka och att bilen började bli svårstartad, där av montering av batteriladdaren.

Många (alla?) husvagnar/husbilar har ofta ett/två batterier för den extra 12V-utrustningen (kylskåp mm), dessa brukar ha en batteriladdare inkopplad hela tiden på 12V-sidan, har inte hört att dessa laddare har dragit ur batteriet.
 
ullet
Jag köpte två såna Defa-laddare med anslutningskablar för en 500-ing på den lokala skroten, kan vara värt att köra förbi o kolla.
 
Redigerat:
hsd
Jag har för mig att Defa och Calix har olika anslutningskontakter för 230-Voltskabeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.