Jag satt här uch funderade lite på golvvärme när en sak plötsligt slog mig.

Vi har ännu inte bestämt vilken leverantör (av två) av husstommen vi skall ta, men den ena har ett plattbärlag som man nog bör gjuta in golvvärmen i som mellanbjälklag, och den andra har ett massivt lättbetong alternativt U-format bjälklag med möjlighet till installation undertill.

Om vi nu väljer den senare, behöver man då ta hänsyn till hur mycket golvvärmesystemet bygger på höjden?

Jag tänker närmast på dörrkarmar och sådant. Om golvvärmen och parkett bygger t ex 50 mm, skall man då öka på dörröppningar med 50 mm, eller är jag bara helt ute och cyklar? ??? :p

Och hur gör man egentligen vid dörröppningar om golvet bygger upp en del på höjden?
 
Hej!
Kom du fram till något angående plattbärlaget? Kör du med det eller hur blev det?
Mvh stenhus05
 
Ojdå, gammal tråd. :p

Det blev inte plattbärlag hur som helst, men frågan kvarstår dock litegrann.

Är det någon som vet hur karmar till innerdörrar generellt sett är utformade? Alltså är det karm hela vägen runt om, eller tillåts en viss justermån i höjd?

Detta eftersom vi skall gjuta på bjälklaget med runt 50 mm.
 
Ja, det var ju en gammal tråd men intresset väcktes av att du pratade om plattbärlag...Var det någon särskild anledning att du inte valde plattbärlaget?
Äh...kanske bättre att starta ny tråd :)
mvh stenhus05
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.