Jag har nyligen tecknat en byggfelsförsäkring hos Bostadsgaranti. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett av deras bättre villkor.

8.4 Annan försäkring

Försäkringen gäller inte för skada som kan täckas av andra försäkringar t.ex. fastighetsförsäkring, maskinförsäkring eller allriskförsäkring oavsett om sådana försäkringar finns gällande eller ej.


Snacka om lurendrejeri!

Staten har gjort en bra insats för att stärka konsumentskyddet. Det har blivit dyrare och krångligare för konsumenten och som vanligt tjänar försäkringsbolagen grova pengar.
 
Ja, varför är man inte förvånad...

Jag vet inte hur det är för dig, men som jag skrivit i en annan tråd sitter jag dessutom och skall bygga huset själv.
Det innebär att jag MÅSTE ha en försäkring som inte gäller.

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta..
 
Även jag sitter i samma sitts , bygger själv. Men det klart man kan ju inte begära att våra kära folkvalda politiker vet att man faktiskt bygga ett hus SJÄLV! ja Person det låter helt sjukt man kan bygga ett hus helt utan att anlita dyra hantverkare!!! kunde ju ha varit bra om du tagit reda på det inna ni hittade på lagen...
 
::) Byggfelsförsäkringen av den 1 januari 2005 är inte riktigt anpassad för oss som bygger själva...

Har fått bygglov och så också en byggfelsförsäkrings-begäran för att byggsamrådsmötet över huvudtaget skall bli av.

Har två alternativ.
1 överklaga - och helst skicka ett brev till den trevlige justitieministern ang detta oskick med byggfelsförsäkringskrav på oss självsnickare, när vi ändå bara får BETALA för att ev få ut något av den aktuella försäkringen som dessutom bara gäller 10 år.
De är osedvanligt dyra. mellan 12 och 25000,- får vi punga ut. Sedan kommer det till en eventuell självrisk på ca 20 000,- . UNDRA PÅ att folk är som tokiga och tycker det här är OCKER.

2 ändra ritningarna så att alla våtvaru-aktiviteter försvinner. Och därmed i vårt fall också kravet på Byggfelsförsäkring.

Ja vilket tror du att vi kommer att göra?
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.