Hej,

Här kommer ännu en fråga om asbest. Jag har i dagarna och även för ett par veckor sedan rivit i lite gamla golv i vårt radhus från 1956 och läser nu att vissa golvplattor samt golvlim kan innehålla asbest.

Jag tänkte kolla i fall någon tror att något av dessa innehåller asbest. Om det gör det så ska det ju deponeras på ett speciellt sätt till återvinningen, så det kan ju vara intressant att veta.

PB287658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PB287660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom två första bilderna visar en glasfiberliknande(?) beläggning som blev kvar efter översta mattan plockades bort. Det mesta stannade dock kvar på golvmattan. Tyvärr har jag inga bilder på den mattan då den åkte till tippen för ett par veckor sedan.

PB287662.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3 är golvplattorna som fanns under ovanstående matta, samt masonitskivan med lim som det satt på. Jag antar att golvet lagts in när huset byggdes.

PB287663.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 4 är en bit golv som snart ska väck som suttit sedan huset byggdes. Limmad på masonit.

Vad tror ni?
 
Första två bilderna ser ut som linoleummatta och det där fibriga vete fasen. Har aldrig stött på asbest som är så grovfibrig så det tror jag inte det är. De andra två bilderna är betydligt mer misstänkta. Dels limmet och dels plattorna, även om den sista bilden liknar en linoleumplatta den också. Om det är s.k. hartsplattor är de i riskzonen för asbest. Limmet hade jag i alla fall kollat upp även om det ser mer brunaktigt ut än de asbestlimmer jag stött på. De brukar vara svartare. Ibland hittar man dock "luringar" :)
 
Spännande och tack för svar!

Plattorna på de två första bilderna är samma som bild 3, men fibrerna är från golvet som låg ovanpå. I övrigt så är plattorna relativt mjuka om det har någon betydelse.

Om det vore asbest i limmet, borde man se några fibrer i det?
 
Du får nog svårt att se nåt med blotta ögat. Sånt analyseras med mikroskop. Små, vassa jäklar de där fibrerna.
 
  • Gilla
Johana1990
  • Laddar…
Det går inte å se bara sådär, skicka in prover.
 
Problemet med asbest var att dom blandade det i allt dom kunde förr i tiden. Lim, fog, färg , fix mm.

Har hört om byggen där dom renoverat toaletter som är kaklade.

2 toaletter som är bredvid varandra där den ena har asbest i fixen men inte den andra.

Måste ta tester för att veta
 
Har samma erfarenheter som Fredrik. Jag har gjort undersökningar där likadana toaletter har olika asbestförutsättningar. Samma att det kan finnas i fix/fog i golv men inte på väggarna och tvärtom.
 
När jag köpte mitt hus så anlitade jag en besiktningsman för jordabalksbesiktningen som råkade ha en asbestsaneringsfirma. Han pekade ut allting i mitt hus som troligen innehöll asbest. I två rum pekade han ut golvmattan respektive golvskivorna (för övrigt var det frånluftsventilationen och rörkrökarna). När jag så småningom skulle byta golvmattan så utgick jag helt enkelt från att det var asbest och hanterade golvet därefter. Jag frågade då besiktningsmannen hur man skulle göra och hanterade det sålunda:
- Hermetisk igentejpning av alla skåp i rummet (som tyvärr var ett kök!) samt innerdörrar/passager till rummet (ja, man måste tejpa in sig själv i rummet).
- Helskyddsdräkt och motordriven dammfiltermask.
- Deponering av asbestmaterial.
- Utvädring.
- Primning av undergolvet för att binda kvarvarande rester.
Nu hade jag turen att jag mot alla regler fick hyra dräkten och masken billigt av saneringsfirman - annars hade jag kanske valt att ha vanliga kläder och kasta dem istället samt en passiv mask.

Egentligen inte så svårt. Kanske ska tillägga att golvet var klistrat och att borttagning därmed inte kunde ske utan mekanisk åverkan på golvmattan. Ligger den löst så är väl problemet bara deponin. Men gamla golv är väl oftast klistrade tyvärr.

Pen
 
Redigerat:
Istället för att kasta sina vanliga kläder kan man köpa jättebilig engångsoverall i nåt pappliknande mtrl. Finns bl.a. på Jula. Sedan är det ju en väldig skillnad på vad som ska göras och därmed risken för dammspridning. Att bända loss golvplattor är en sak, att såga eller slipa eller riva sönder rörkrökar är en helt annan. Dock alltid bra att vara lite extra noggrann med säkerheten.
 
Tack för alla svar! Jag förstår riskerna med Asbest, men jag inser också att de rekommendationer som finns för hantering ofta handlar om yrkesmässig hantering av asbest, dvs där man hanterar asbest dagligen, men självklart så ska man vara försiktig.

Efter mycket läsande på nätet är jag dock väldigt skeptisk till att mina golv innehåller asbest, men man kan ju som sagt inte vara säker utan analys under mikroskop. Det drar ju dock iväg i pris om man måste analysera varje byggmaterial innan man börjar fixa. Kanske är billigare att införskaffa ett eget polariserande mikroskop...
 
Hittade för övrigt ett litet galleri på Flickr med bilder på Asbest-produkter.
http://www.flickr.com/photos/asbestos_pix/

Faktiskt rätt intressant om man vill se hur asbest ser ut i olika material. Intressantaste produkten i galleriet är väl Kent cigaretterna med Asbestfilter...
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
perkaby skrev:
Tack för alla svar! Jag förstår riskerna med Asbest, men jag inser också att de rekommendationer som finns för hantering ofta handlar om yrkesmässig hantering av asbest, dvs där man hanterar asbest dagligen, men självklart så ska man vara försiktig.

Efter mycket läsande på nätet är jag dock väldigt skeptisk till att mina golv innehåller asbest, men man kan ju som sagt inte vara säker utan analys under mikroskop. Det drar ju dock iväg i pris om man måste analysera varje byggmaterial innan man börjar fixa. Kanske är billigare att införskaffa ett eget polariserande mikroskop...


Nu var det ett tag sedan, men tog du reda på om det var asbest eller ej? Vi har hittat lim som ser på pricken ut som det i din andra bild med det bruna. Ska skicka iväg.på analys men vore ju trevligt om man kunde få en lite lugnande föraning så man slipper ha lila ont i magen medan vi väntar på svar...
 
Vad ska du ha ont i magen för? Har du käkat upp provet?
 
Ja, vi gjorde gratäng men det blev inte alls särskilt bra - kanske ska ha mer grädde nästa gång? Eller hur brukar ni tillaga era asbestmattor?

Nejmen, skämt åsido. Vi har barn som var i närheten strax efter att vi hade rivit i skiten, det är klart att man blir lite orolig :) Vi har dock fått vårt kollat nu och det var ingen fara alls!
 
  • Gilla
Kusves13
  • Laddar…
Om ni inte röker behöver ni inte vara oroliga för barnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.