Kan inget om sånt här och behöver råd om vart eller vilken typ av dörr jag ska titta efter.

Är nyligen inflyttad i hus byggt -75, garaget är väl inte för isolerat för där är kallt nu. Följaktligen blir det kallt i snickeboan som ligger precis innanför dörren mellan garaget och källaren. Dörren känns inte alltför tjock och gedigen så den bör jag byta mot nåt mer isolerat.

Vilken typ ska man ha så det blir varmare i snickeboan? Ska man byta dörrfodret också då, eller det kommer kanske med nya dörren som i ett kit?

Tacksam för tips! Gärna i form av en länk till en specifik produkt på nåt byggvaruhus, det hade varit ytterst informativt.

/Henrik
 
Kanske sätta in en isolerad förrådsdörr/ytterdörr? Kolla på olika U värden (lägre är bättre) hos lokala byggvaruhuset eller lämplig webshop.

Men är det verkligen en dålig dörr, eller bara dåligt tätad? Kanske räcker att se över tätningslist och drevning?
 
Ja, är det kallt i snickerboa för att det är kallt i garaget, så kan det vara läget att se över såväl hur uppvärmningen fungerar som drag och tätningslister.

Sedan beror det lite på hur mycket det får kosta. En riktig ytterdörr är ju både isolerad och gedigen.

Här är ett exempel, men se till att måtten är rätt, så att den nya dörren passar. Du byter lämpligen både dörr och karm, karmen ingår när du köper ny dörr.

https://www.byggmax.se/dörrar/ytterdörrar/ytterdörr-gränna-slät-vit-p118115
 
  • Gilla
Erikkk
  • Laddar…
Skall det inte vara en brandklassad dörr mot garaget?
 
Har du provat med tätningslister till den gamla dörren? Hjälper mer än man kan tro.
 
Den svarta gummiremsan? Byta den alltså? Köper man sånt per löpmeter eller vad?
 
Vad är drevning i detta sammanhang?
 
Tätning mellan dörrkarm och vägg. Samma som för fönster, normalt en intryckt remsa mineralull
 
Aha, man kanske ska trycka in lite extra?
 
HenkeH2 skrev:
Aha, man kanske ska trycka in lite extra?

Tryck inte in för mycket, då försämras isoleringsförmågan ;)

Lagom är bäst :)
 
Fota dörren och väggen runt ikring med en värmekamera så ser du var det läcker mest värme/kyla ;)
 
Right, det är väl luften i isoleringen som isolerar, så man ska inte packa det för tätt. Jag får väl "se över" det då. Se ifall det ser glest ut eller nåt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.