8 av 8 men håller med i resonemanget om 1 vs 1,5 plan. Det är inte självklart vad som blir billigast.
 
Och som bonus om man bygger enplans, så kan man få en enorm biyta/förråd om man bygger med hyfsad takvinkel, t.ex. 38°.

Så har vi byggt, och de 70 kvm förrådsyta på "vinden" innanför stödbenen är ren bonus.
(Vi har en utvändig trappa)

Och vi skulle rent av kunna få plats med bilen i garaget som ytterligare bonus :)
 
Hur kom ni riktigt fram till att papptak är billigare än plåt? Kollade lite snabbt och kom fram till att plåt borde vara någon krona billigare än papp då man slipper råspånt. Räknade då på billigaste pappen som man har till uthus. Plåt borde vara markant billigare om man räknar på riktig papp kontra ex trp20
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Blir plåtfasad billigare än träfasad också?
 
Jag tror det var slaget plåttak som avsågs,
 
Tom jag fick alla rätt ... mitt hus byggdes utifrån dessa principer ... men inga utlänska hantverkare (inget ont om dem; det blev bara så; använde lokal mindre byggfirma).
 
Jag tror vattenburen golvvärme är billigare om övriga huset ar golvvärme och ett rum till ska beslutas om. Dvs materialkostnader för ett rum till + monteringen. Här blir förutsättningen viktig.
 
mexitegel skrev:
Jag tror det var slaget plåttak som avsågs,

Ja så kan det vara men då är det ju missledande, går ju inte att spänna takpapp över takstolarna enkomt
 
Polos skrev:
Kvm pris boyta blir billigare en plan
Som sagt, det är inte varken Calles eller Charlottes erfarenhet, de jobbar också med husbyggen dagligen. Det stämmer inte heller när jag tittar hos hustillverkarna.

Vi kan ta ett exempel från Älvsbyhus eftersom de presenterar sina priser på hemsidan.

Höner 1,5 plan och 151,8 kvm kostar 1 480 100 kr vilket ger 9 750 kr per kvm

Idun 1 plan 101,5 kvm kostar 1 405 600 kr vilket ger 13 848 kr per kvm.

Undrar då vilken typ av hus det är ni bygger som gör att andra plan blir så dyrt att uppföra?

Jag ska höra med Charlotte också. Kan det vara något med att priserna på hantverkare har stigit så mycket sedan ROT-avdraget, att det inte längre är billigare att bygga 1,5-plan i lösvirke? Skrämmande i så fall.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Som sagt, det är inte varken Calles eller Charlottes erfarenhet, de jobbar också med husbyggen dagligen. Det stämmer inte heller när jag tittar hos hustillverkarna.

Vi kan ta ett exempel från Älvsbyhus eftersom de presenterar sina priser på hemsidan.

Höner 1,5 plan och 151,8 kvm kostar 1 480 100 kr vilket ger 9 750 kr per kvm

Idun 1 plan 101,5 kvm kostar 1 405 600 kr vilket ger 13 848 kr per kvm.

Undrar då vilken typ av hus det är ni bygger som gör att andra plan blir så dyrt att uppföra?

Jag ska höra med Charlotte också. Kan det vara något med att priserna på hantverkare har stigit så mycket sedan ROT-avdraget, att det inte längre är billigare att bygga 1,5-plan i lösvirke? Skrämmande i så fall.
Nej det har inget med rot att göra,
Och ska man gämnföra pris så måste husen vara lika stora.
Är höner 1,5 plan med färdig övervåning?
 
Redigerat:
Det är väl trappan som ställer till kostnadsbilden då, Marlen. Det anses lika självklart som resekostnader att hantverkare tar en avgift per beträtt trappsteg. Passerar man dessutom ögonhöjd med fötterna tillkommer det ett höjdtillägg som utgår på alla för byggnaden fakturerade arbetstimmar. Sen är det ju dokumentarkiveringsersättningen, till arkitekten som är tvungen att använda tjockare mappar för papperskopiorna av ritningarna, så att övervåningens dolument får plats. Denna ersättning beräknas med en procentsats på golvytskiktens listpris.
Elementärt :p
 
Frågan om sten- resp trähus är förenklad och jag svarade trähus, för det är det man tror. Om man inte tar med energiaspekten (värmetröghet ger fördelar i reglersystemen och minskar energiåtgången. Utvecklar inte det här) och generellt underhåll. Trähus i Skåne är ingen fördel alls vad gäller underhåll. Man borde se på totlakostnad på 10-20 års sikt. Jag kan importera Kinahus, tilläggsisolera dem och få idotlåga produktionskostnader, men det håller inte så länge. De 3 senaste husen jag byggt ligger på ca 17 000kr/m² ex tomt, inkl inkopplingar. För 1½-plans blir det lite dyrare: fler komponeneter, mer arbetstid/m². Inte mer material, nödvändigtvis! T.ex. isolering av snedtak, resp vindbjälklag skiljer sig rätt mycket.
 
Quizet gällde ju byggkostnad, att det är många fler parametrar än så för att äga ett hus är nog de flesta (smärtsamt) medvetna om :).
 
Polos skrev:
Nej det har inget med rot att göra,
Och ska man gämnföra pris så måste husen vara lika stora.
Är höner 1,5 plan med färdig övervåning?
Där sa du något, Höner var inte med övervåning. Har en prisuppgift på att det kostar 333 600 kr att inreda Höners övervåning efter ROT. Lägger man på det blir priset 12 165 kr per kvm för Höner, jämfört med enplanshuset Idun som jag fick till 13 848 per kvm.

Det här var intressant! Jag ska gräva vidare och se om jag hittar två lika stora hus, ett 1,5-plan och ett 1-plan, och jämföra byggkostnaderna.
 
Marlen Eskilsson skrev:
...Har en prisuppgift på att det kostar 333 600 kr att inreda Höners övervåning efter ROT...
Efter ROT = När huset är mer än fem år gammalt.
Kanske inte så kul att vänta fem år på sovrummen där uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.