Hej
Vi har precis beställt en ny svart insats Keddy sk 2002 panoramaglas och sidoglas på båda sidorna.

Nu till förberedelser för installation.
Funderar på att måla innanmätet som är gult tegel svart för att insatsen skall smälta in. Ev behålla den yttersta raden gult som är murad som en solfjäder.

Nästa fundering, putsa alt måla allt rött tegel vitt?
Vi har samma tegel (röda) på fasaden.
På ovanvåning har tidigare ägare målat en röd tegelvägg vit samt målat öppna spisens tegel vitt.

Vi kommer riva de uppreglade träväggarna och putsa alla väggar vita.

Vad tycker ni? 🙄😊

Vår öppna spis:
Röd tegel öppen spis med vit putsad kamin och inbyggda hyllor, vedeldning, i ett rum med biljardbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insatsen dock skall vi ha sidoglas på båda sidorna:
Svart Keddy SK 2002 insats med panoramaglas och synliga lågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspireras lite av denna...
Svart modern insats för öppen spis med panoramaglas och sidoglas, omgiven av en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vit puts tror jag skulle bli snyggt... men alla har ju lite olika smak iofs :)

/K
 
Ingen som har något smakråd ;)
Är inne på att måla svart inne i den men behålla det röda teglet. Är allt annat svart (kasett och inne i öppen spis) och vita putsade väggar så gör sig nog det röda teglet med svarta fogar fint.. vad tror ni?

(Väljer insats för o få lite effektivitet i eldandet, vet att det är snyggare utan)
 
Jag hade behållit teglet. Det ger både struktur och färg på ett naturligt sätt. Det är det enda jag ångrar (eller ja - det blev helt enkelt fel i kommunikationen) med vår omputsning av huset för sex år sedan. Jag ville ha kvar teglet orört runt ytterdörren, men hantverkarna målade det vitt... Inget jag orkade lägga ner kraft och irritation på då, men i efterhand borde jag nog ha gjort det...
 
Fortissima: Behålla teglet även inne i öppna spisen eller bara det röda? :)
 
Jag tycker också att teglet ger en fin struktur i rummet, dock stör hyllplanen på vänstersidan intrycket. Hade nog funderat på att ta bort dessa och kanske även det murade hyllplanet. Det skulle kunna bli snyggt med bara travad ved där från golv till tak :)

Har du fasadtegel över så hade jag nog även funderat på att byta de gula stenarna mot röda.

Annars är jag sjukt såld på skiffer :)

Ps.
Snyggt nick-name (y)
Ds.
 
  • Gilla
oooo_quattro
  • Laddar…
Jag kan hålla med om att hyllplanen stör. Det är ju marmorsten som är samma som alla fönsterbrädor i huset så det är dock enhetligt. Har tyvärr inget fasadsten över men den går ju att köpa.

Jag är inne på att bara göra något åt innandömet just nu inför monteringen av insatsen. Är ett alternativ till att måla det svart att sätta på skifferplattor?
Ex dessa:
http://www.bygghemma.se/golv-och-va...encentralen-aqua-black-svart-skiffer/p-602774

Men är det inte svårt att möta den rundade kanten ut mot rummet?
 
oooo_quattro skrev:
Fortissima: Behålla teglet även inne i öppna spisen eller bara det röda? :)
Tänkte det röda...
 
Funderar på det där med skifferplattor inne i öppna spisen, kan man kanske enkelt sätta fast de mes en liten klick lim så att de om man vill återställa bara ta bort dem? Om man numot förmodan vill ha tillbaka det gula (känns inte så ju dock).
Kanske är svårt längst ut på den rundade delen.
Enklast är nog bara o måla det svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.