Snailman
Nästa ska bli 175 plus 40 förra som jag har kvar är 145 plus 28 men nästa blir i ett plan (y), det förra var i två plan :thumbdown:
 
Martin_B skrev:
...
Sen om man orkar med att städa så man har kliniskt rent hemma med 3 ungar det får vi se sen, men förmodligen inte. En och en annan dammråtta kommer vi nog att få leva med emellanåt.
...
Då vågar jag inte ens tänka på hur många rum som kommer krävas när jag är pensionär. :D
Eftersom det nästan är lördag, och trams är tillåtet, är det väl dags för denna igen :)

Tecknad bild av två par som griller och diskuterar varför de flyttade till sina respektive hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Huset som jag delar med två pensionerade föräldrar har 90 kvadratmeters bostadsyta.
Det fungerade väldigt bra när jag växte upp men det här påtvingade generationsboendet är faktiskt litet trångt ibland..... men livet går inte alltid som planerat och man är ju tvungen att leva så som man har råd.

Skulle jag bygge att nytt hus som skall fungera för en familj i livets alla skeden och eventualiteter skulle det bli ungefär samma storlek plus ett extra sovrum som går att kallställa när ingen bor där och plus en ordentlig skrubb för arbetskläder och någon extra kvadratmeter för klädvård. Totalt 105-120 kvadratmeter litet beroende på hur man planerar.

Vi har ungefär 28 kvadratmeter övriga permanentvarma utrymmen. Varmförråd och pannrum och ett varmgarage på 5,5 gånger 2,9 meter som fungerar som verkstad. Verkstaden räckte till gott och väl för hobbybruk och husbehov men då snickrandet blev deltidsarbete blev verkstaden på tok för trång.

Dessutom har vi 100 kvadratmeter uthus av olika slag. Det är på tok för trångt. Traktorkärran står utomhus och det är överfullt överallt. Inget ordentligt vedlider. Det mesta virket finns färdigsågat för ett uthusbygge men hälsan sätter stopp och så har jag ju en dröm om att någon gång ha råd att skaffa egen bostad så egentligen borde jag spara virket tills dess.
150 kvadratmeter uthus är nog ett minimum om vardagslivet skall vara praktiskt.

Vilken jäkla tur att man inte är fattig...... det kan inte vara roligt att tränga ihop sig en hel familj i en enrumslägenhet.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kedjehus på 185 kvm + friggebod på två vuxna och två barn. Det funkar nog egentligen rätt bra men jag saknar egentligen flera saker jag hade velat ha. Garage, större tomt med plats för växthus och fruktträd, större kök, större tvättstuga, mer förvaring. Å andra sidan orkar jag inte flytta nu när jag byggt ut och dessutom vill jag inte betala mer för boendet även om vi absolut skulle ha råd med ett större hus. Läget är väldigt bra.
Jag kan väl lägga till att jag inser att önskan om mer utrymme är ett lyxproblem, vi har 45 kvm yta per person. Och utrymmesbrist är inte mitt stora problem utan det är bristen på tid.
 
Jag har sålt av en villa med 144m2 boyta och en lokal på 45m2 där jag hade snickeri. Jag bodde där med två halvvuxna barn och tycker att jag hade gott om plats. Nu delar jag en 46m2 lägenhet med sonen och har placerat dottern i en enrummare. Saknar inte villan.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi har nu på pappret 150kvm boyta (troligen något mer pga vi använder snedtak etc) och ca 75 källare, 2 vuxna och 2 barn. Det räcker, men hade jag kunnat välja hade jag velat ha ~1-2 rum till, arbetsrum/bibliotek och ett rejält gästrum. Det går förstås bra att kombinera dessa två rum, dvs att gäster sover i ett stort arbetsrum. Iom gammalt hus har vi väldigt små badrum/toa. Även detta kunde varit större, men inte på bekostnad av nåt annat i huset. Vi har ett garage i källaren, det används inte som garage utan som snickarverkstad just nu. Jag hade gärna haft ett stort garage eftersom jag har flera "hobbybilar". Tycker en stor fördel med gamla hus är att det finns förvaringsutrymmen... Det finns mycket hål att stoppa saker i i gamla hus, som inte ligger inom boytan. Likaså är tvättstuga, "pannrum" och allt annat ofta i källarutrymmet.

Jag är uppväxt i ett 280 kvm stort (gammalt) hus, plus garage plus 140 källare som var till stor del inredd. Samt en "pippivind" på säkert 100kvm, för stort för mina föräldrar när barnen var utflugna så de flyttade till mindre. Men även under min uppväxt var huset "för stort", alla rum användes inte. Men det som var underbart var att det var stora sällskapsrum på nedervåningen som kunde ha lyxen att alltid vara redo och städade för besök. Bor man på en ort där man har råd med inköp och (för både ekonomi och miljö) kan ha lägre temp på det man inte nyttjar är det väl en helt ok storlek, men ska man använda de sista kronorna varje månad för att ha råd med ytan tycker iallafall jag det är på tok för stort...

Har man TV-rummet i samma rum som matsalen som är samma rum som köket så skulle iallafall för mig det alltid krävas "röjning" om man ska få hem gäster. Öppen planlösning är nog inget för mig.

Har man riktigt bra "biutrymmen" så man slipper förvaring i bodelen så tror jag 70kvm för två vuxna, plus 10kvm per barn räcker för att leva gott. Utöver detta tycker jag tillhör "lyxen" med "finrum", "gästrum"etc.

För mig skulle nog nånstans 180kvm PLUS rejäla biytor vara optimalt.
 
Bor på stor gammal gård på drygt 350m2 men känner att jag inte hade velat ha mindre. 3 ungar tar plats.
 
Jag sålde villan när ungdomarna flyttade ut. Byggde nytt som pensionär. Drygt 100 kvm men det innehåller 20 kvm atelje. Huset skulle kunna vara mindre för min egen del. En fördel med mindre hus är att man prioriterar det man behöver och jag sållade hårt när jag flyttade in. Det är befriande med litet hus (utan källare, garage och vind).

I mitt nästa liv skall huset vara mindre men med en attefallare för barn, barnbarn och gäster.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.