Fairlane
Hej,

Vi har ett element (LVI M608) som inte blir mycket mer än ljummet, trots att man ställer termostatvredet på 35 grader. Stänger man dörren till rummet klarar inte elementet att hålla värmen nu när det börjar bli kallt.

Eftersom det verkar var rätt dyrt att byta termostat så tänkte jag att vi lika gärna kan byta hela elementet. Jag funderade på ett LVI Yali Comfort, 1000W / 230V. Elementet som sitter där nu är 800W / 230V, men 1000 W bör inte vara något problem då tanken är att köra det på max 60 graders yttemperatur och då reduceras effekten till 80%.

Elementet är dock fast monterat, och det är ju bra, men behörighetskrävande.
Jag tänkte dock att ett byte 1-till-1 vågar jag mig på, men vill ändå dubbelkolla med expertisen här.

En elektrisk anslutning med öppen anslutningsplint och flera kablar i olika färger, inklusive en blå och en brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar hur det sitter med nuvarande element.

Jag har mätt upp 230V mellan blå och brun, medan alla mätningar med gul/grön ger noll. Så långt tyder det väl på att kablarnas färger stämmer. Så tanken var helt enkelt att fästa det nya elementets kablar på samma plintar som det befintliga (självklart efter att först skruvat ur proppen och kontrollmätt att det verkligen är strömlöst).

Finns det några risker att det kan vara något med tanken?

Som en bifråga, om någon har ett tips på ett annat element som är bra och kanske lite billigare så tackar jag inte nej. Gillar dock tanken att ha max 60 grader på elementet, med tanke på småbarn.
 
Du måste även kunna mäta 230 V mellan fas och skyddsjord medan det ska vara 0 V mellan nolla och skyddsjord. På bilden skymtar en skyddsledare under plinten till höger som inte ser ut att vara inkopplad ?!

Eftersom du mäter 230 V mellan blå och brun (på ovansidan?) så verkar du ha två faser och nolla framdragen till kopplingsdosan. Det är en ovanlig kombo, det brukar antingen vara tre faser eller tre faser plus nolla. Kanske har det blivit omkopplat i efterhand? Det är säkert inga problem men man blir misstänksam så du bör göra lite mer mätningar av vilka spänningar du har där och titta på andra element vilken spänning de vill ha etc. Det är också ovanligt att elradiatorer "tappar effekten", men du har läst på märkskylten att det vill ha 230 V?

Ditt nya element kanske är dubbelisolerat och ska då inte skyddsjordas. Även om rummet endast har ojordade uttag så ska inte radiatorn skyddsjordas. Det var en vanligt förekommande fel förut att skyddsjorda elradiatorer i torra isolerade rum med ojordade uttag.
 
Fairlane
Hej och tack,

Elementet sitter i ett sovrum med ojordade uttag.
Det finns en märkning som tydligt anger 230V, så det borde vara rätt kan man tycka. Vi har ett liknande element i ett annat sovrum, men där sitter det med stickpropp. Bakom det elementet sitter en likadan kopplingsdosa, så troligen är elementet bytt vid något tillfälle (vi har bara bott i huset i 2 år, huset är från 1970).

Jag provar att mäta igen. Det kan vara så att jag inte fick kontakt ordentligt med multimetern i kontakten med det gul/gröna uttaget (upp, där det går vidare till elementet). Jag anar dock en gulgrön sladd nedanför, men den ser tunnare ut. Måste öppna upp och kolla igen. När jag ändå håller på kanske man ska försöka trycka in den blå kabeln nere till höger och den bruna nere till vänster, lite längre in i kopplingplinten.

Jag tänkte att brun var fas, blå nolla på inkommande sidan, men jag förstår inte varför man på andra sidan kopplat tvärtom. Om inkopplingen är gjord av elektriker eller inte har jag ingen aning om.

Elementet har isolationsklass 1(förutsatt att jag köper LVI Yali C) vilket väl innebär att den inte är dubbelisolerad?

Kan väl även nämna att det finns JFB i centralen, för säkerhets skull. :)
 
Inkopplingsmässigt så kan du göra som med nuvarande. Iom. arr rummet i övrigt inte har jordade uttag, så skall du heller inte ha en jordad radiator.

MEN, då kan det uppstå ett litet problem. I monteringsanvisningen till många radiatorer så föreskriver tillverkaren att radiatorn skall kopplas till jord.

Det är då litet av gråzon om man får använda en sådan radiator i ett ojordat rum (och alltså inte koppla jord till radiatorn).

För att komma ur denna gråzon så kan man med fördel välja en dubbelisolerad radiator istället.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fairlane
hempularen skrev:
Inkopplingsmässigt så kan du göra som med nuvarande. Iom. arr rummet i övrigt inte har jordade uttag, så skall du heller inte ha en jordad radiator.

MEN, då kan det uppstå ett litet problem. I monteringsanvisningen till många radiatorer så föreskriver tillverkaren att radiatorn skall kopplas till jord.

Det är då litet av gråzon om man får använda en sådan radiator i ett ojordat rum (och alltså inte koppla jord till radiatorn).

För att komma ur denna gråzon så kan man med fördel välja en dubbelisolerad radiator istället.
Ok,

Det låter vettigt att ha en dubbelisolerad radiator. Jag får se vad jag kan hitta.
 
Vad jag kan tyda av bilden så sitter gul och brun på undersidan av plint 2, två blåa på undersidan av plint 4, någon matande skyddsjord verkar inte finnas, det verkar även som om det är vidarematning.
På ovansidan sitter blå på plint 2, brun på plint 4 & gulgrön hänger fritt (från elementet).

Edit: det är antagligen en utökning gjord, gul & slät blå verkar vara gamla trådar, brun & randiga blå verkar vara nyare trådar.
 
Redigerat:
Fairlane
Lurigt detta. Sambon vill helst ha ett element som ser ut som de oljefyllda, men jag hittar inget dubbelisolerat sådant och de oljefyllda jag tittat på (LVI, Pax etc) anger att man måste jorda...

Så ska man köra i som nu, dvs lite i gråzonen, eller ska man leta vidare efter ett dubbelisolerat (köra över sambons önskemål om utseende?)
 
tommib
Köra över henne ska du inte göra, det är alltid korkat i längden. Däremot kan du på ett pedagogiskt sätt förklara att det måste dras fram jord till alla uttag i rummet om man ska följa lagar och regler och visa med ett överslag ungefär vad det kostar. Då kan det hända att hon ändrar uppfattning om elementets utseende.
 
tommib skrev:
Köra över henne ska du inte göra, det är alltid korkat i längden. Däremot kan du på ett pedagogiskt sätt förklara att det måste dras fram jord till alla uttag i rummet om man ska följa lagar och regler och visa med ett överslag ungefär vad det kostar. Då kan det hända att hon ändrar uppfattning om elementets utseende.
I ts fall blir en klass2 tilläggsisolerad radiator det den bästa lösningen eftersom ingen skyddsjord tillförs den isolerade miljön som var en förutsättning för ojordade uttag före 1995. Jordar man däremot hela rummet , då spelar det ingen roll med en skyddsjordad klass 1 radiator. Dom nya plåtradiatorerna med elektronisk termostat och modern värmestav med konkttorflänsar är helt överlägsna dom gamla " plåtugnarna” som man ofta ville ersätta med oljeradiatorer.

Jag skulle kolla spänningen i dosan med elementet på fullt pådrag. Dom 230 V som du mäter upp är kanske 75 V med belastning eftersom en huvudsäkring eller huvudledning är felaktig. I ett sådant fall kan eventuellt elementet bli bakmatat via en någon annan flerfasiga last. Det känns konstigt att elementet blir lite varmt vid ett termostatfel hos en bimatall termostat ( klicktermostat).
 
Redigerat:
tommib
Vad jag menade var att TS sambo viil ha ett element med visst utseende och detta endast finns i enkelisolerat utförande (med skyddsjord som måste anslutas enl tillverkarens anvisning). För att då istället kunna installera det dubbelisolerade, som är en bättre lösning, får TS förklara för sambon att det andra elementet förutsätter merjobb i form av jordning. Då känner sig sambon inte överkörd, alt så blir TS överkörd och rummet jordas. I vilket fall blir elinstallationen enligt reglerna.

Man kan inte generellt säga att en klass 2-apparat blir bästa lösningen om man också väger in estetik. Detta gör människor.... oavsett om det är en bra idé ur elsäkerhetssynpunkt. Jag säger inte att det är rätt, bara att det görs.
 
Fairlane
Hej och tack för svaren.
Jag läser men har inte hunnit svara.

Min plan nu är följande:
1. Mät under belastning. Om jag får galna värden ringer jag en elektriker för då är jag utanför min komfortzon.
2. Visar värdena rimligt tar jag fram några olika alternativ på dubbelisolerade och låter sambon välja.

Att jorda rummet är inte aktuellt bara pga byte av element, men kanske vettigt om mätvärden i steg 1 är galna, men det får jag ta en diskussion med elektrikern om då.

Felet med ett ljummet element är märkligt för mig också. Jag har funderat på att byta plats på det elementet med ett annat som fungerar. Det svåra är tiden och vettiga tillfällen. Jag skruvar inte el med en 3-åring springandes runt i närheten. :)
 
Kolla att elementet är avsett för 220- 230 V och inte 380-400 V. Monterar man ett 400 V elementet på en 230 V matning, då får en 1/3 av påstämplad effekt. Det gäller enbart bimetall termostatstyrda element. Elektroniska styrda element kanske inte startar.

Ett 800 w 400 V element ger C.a 265 w. På 230 V ( Inte farligt). Tvärtom är värre, ett 800 w 230 v element ger 2400w på 400 V innan det går sönder eller antänder något.
 
Fairlane
Det sitter en tydlig markering på elementet med 230V. Såvida det inte är felmärkt så bör inte det vara orsaken.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.