Står inför flytt inom några veckor. Då baksidan på nya huset delvis gränsar mot skog har frugan och jag konstaterat att någon typ av övervakning/larm skall införskaffas. Tycker dock det blir oskäligt dyrt och ser inte behovet av fullfjädrat larm med åtgärd, (dessutom allergisk mot abonnemang).Att kombinera med hemautomation känns naturligt.

I flyttlasset kommer det finnas en kartong med div. hempulad hemautomation/larm i form av arduinos, pajer och en Tellstick Net. Lite blev väl egentligen 100% slutfört förutom lite lampstyrning med Tellsticken. Insikten om att tid, ork och lust sannolikt ligger på annat och antagligen fortfarande kommer göra det med en 8-åring samt 7 veckors infinner sig.

Jag vill dock både äta och ha kvar kakan.
Söker alltså en controller som klarar Zwave och Wifi (finns det något annat man bör intressera sig av?), fixar många sensorer/switchar "out of the box" men även fungerar med hembyggda sensorer.

Annat i kravspecen:
*Jobbar lokalt och studsar inte "på/av" runt halva jordklotet eller inte alls vid nätverksavbrott.
*Inga löpande kostnader.
*Kan vid trigger av kamera spara videoström mot windows-burk alternativt direkt ansluten HDD.
*Logga data som temp/fukt i exporterbart format mot excel.
*Styra ett Yale Doorman lås? (eller är detta hårt låst mot Verisure, alternativ?)
*App till Android
*Förmodligen mycket mer som jag inte kommer o tänka på.

Har surfat runt en del och snubblat över dessa 2 som verkar lovande, prislappen är ju såklart därefter..

https://shop.homeseer.com/collectio...ome-automation-controller?variant=20335644806

https://www.kjell.com/se/sortiment/...fibaro-home-center-2-z-wave-controller-p50383

Vad tycker ni om dessa?
Någon användare med synpunkter?
Kommentera mer än gärna om jag står ihjäl flugor med rivningskula.
 
Vera?
 
RilleRock
Är tanken att du skall ha något att leka med eller att frugan skall känna sig trygg?

Hur ser det mekaniska skyddet ut på dörrar fönster?

Det hade jag först tittat och åtgärdat innan jag hade gått vidare men visst det är inte lika kul :D
 
Vill minnas att Vera saknar något av det jag söker. Jobbar den lokalt?

Det mekaniska skyddet...
Tjaa, det är väl som det brukar se ut, Isolerfönster har väl tillräckligt starka glas och stabila karmar så ingen tar sig in av misstag direkt. Dörrarna är nog sämsta sättet att ta sig in utan nyckel.

Smart styrd utomhusbelysning både upplevs tryggt för boende och avskräckande för den som gillar att jobba i mörker och är något jag definitivt satsar på innan jag hänger galler på fönstren eller byter dörrar.

Skulle det inte räcka och man ändå forcerar ett fönster bör en siren påkalla tillräckligt mycket uppmärksamhet från grannar.

I grunden är det såklart att frugan ska känna sig trygg, i andra hand är det min leksak. Anser dock att belysningen är i allra högsta grad förebyggande även om det klassas som lek.
 
D
Går du runt i ett vanligt villakvarter och tittar på baksidan så kommer du se brytmärken i många fönsterkarmar. Det tar 15 sekunder att få upp ett fönster med en skruvmejsel, annars krossar man fönstret eller tar ur kassetten och går in. Altandörrar saknar lås osv.
Ena utesluter inte det andra så håller med om att säkra upp först med inbrottsskydd.
 
Håller med fullständigt, men kommer till helt annan slutsats.

Alla galler och mekaniska förstärkningar går att forcera om man ges tillräckligt mycket med tid. Lägger hellre ner våran bugdet på att begränsa den tiden genom att se till att göra förövaren drar åt sig uppmärksamhet genom att dels tända upp när någon stryker kring huset, skulle det gå så långt att de bryter upp en altandörr eller fönster så lär en siren göra både oss och alla andra varse vad som pågår.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.