Hej,

Vi renoverar vårat badrum, och spacklade hantverkarna golvet och la in tätskikt (badrummet är väldigt turkost nu). Idag var tanke på att vi skulle spackla taket på morgonen (deras förslag), men hela dagen så har vi lämnat avtryck om vi har gått på golvet.

Är det okej?

Vi har bara vågat ta enstaka steg för att testa, men för att hålla deras tidsplan måste vi in och spackla ikväll.
 
Vadå fotavtryck? Är det alltså ett rollat tätskikt som ni gör avtryck i? För hur länge sen rollades då tätskiktet? Märke?
 
Jag tror att det är någon folie under det turkosa lagret. Vet ej märket på det. "Färgen" klibbar alltså inte. Det känns som att man flyttar på det som ligger under.

Rollades igår.
 
Tosse skrev:
Vadå fotavtryck? Är det alltså ett rollat tätskikt som ni gör avtryck i? För hur länge sen rollades då tätskiktet? Märke?
Se förra inlägget också.

Underlaget är alltså lite mjukt.
 
Membranet är lite mjukt men det ska inte bli märken i det, då är det något fel.
Är det folie borde det stå vilket märke det är på folien.
Man målar inte över folie!
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
T
Det är ju rätt så kallt väder ute nu, hur varmt har ni inne i badrummet? Stor tidsskillnad i torktider på tätskikt beroende på temperatur........
 
Är det Kiilto? Jag använde deras membran ganska nyss och det tog 5 dar innan man kunde gå på det utan märken. tom efter 9 dar så suger plattorna som väntar på att bli lagda lite fast i golvet om dom ligger en stund men inge märken.
 
har inte hört talas om ett tätskikt där man rollar ovanpå folien, tanken är ju att man rollar med membran och fäster sedan foliet i detta. Dvs det ska vara torrt att gå på direkt för de ska inte vara nått på ovansidan.
 
Kiilto rollar du under och sen ovanpå...
 
T
leby skrev:
Kiilto rollar du under och sen ovanpå...
Nej, man ska inte rolla ovanpå duken. Man kan fästa duken med antingen Kiilto K2 eller mattlimmet M1000 ECO!

Men som sagt inget lim eller tätskiktsgucka uppe på duken.
 
Nej, det kan inte vara rätt då. Kiilto rollas som membran och sen folie på. Skarvar läggs överlappande och skarvarna kan man rolla på men inte folien som helhet.
Kiilto K2 Kerasafe har en torktid på någon timme normalt sett.
 
kanske inte läste så noga, jag har bara använt i källaren och då kunde man köra utan folie, bara K1 sen K2 ovanpå..
 
leby skrev:
kanske inte läste så noga, jag har bara använt i källaren och då kunde man köra utan folie, bara K1 sen K2 ovanpå..
Vissa gånger räcker det med att rolla tätskiktet men det brukar bara vara när det är tex tvättrum där man inte till vardags vattenbegjuter ytorna och har betong som underlag.
Det funkar också om man tex har en osiloerad betongplatta för där har man ju ändå eventuellt tillskjutande fukt underifrån.
 
Rolle85 skrev:
Vissa gånger räcker det med att rolla tätskiktet men det brukar bara vara när det är tex tvättrum där man inte till vardags vattenbegjuter ytorna och har betong som underlag.
Det funkar också om man tex har en osiloerad betongplatta för där har man ju ändå eventuellt tillskjutande fukt underifrån.
Nja, såvitt jag vet går det utmärkt att använda rollat tätskikt i badrum om man har väggar och golv av betong. Det är i konstruktioner med skivor och reglar som man måste använda folie. Så säger åtminstone instruktionerna på de tätsystem jag kollat på. Om man har oisolerad platta med tillskjutande fukt ska man inte ha tätskikt alls, förutom lokalt runt golvbrunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.