J
Hej,

Ska ta in offert på ett tilläggslån på vårt bostadslån och undrar över bankens skrivelse som lyder så här:

"En annan sak att ta hänsyn till är att om ni lånar upp på fastigheten nu så kan vi använda den värdering som gjordes i våras. Men då låser ni den i 5 år enligt de nya amorteringskraven. Det går alltså inte att värdera om fastigheten inom fem år för att ändra på amorteringen."

Det som bland annat stör är att jag inte kan läsa mig till någonstans att detta verkar gälla, hur ser ni på forumet på detta?
 
Enligt dom nya reglerna gäller följande:

"Omvärdering. Det går att omvärdera bostaden vart femte år och vid en avsevärd värdeändring. För att värdet ska anses ha ändrats avsevärt krävs en omfattande ombyggnad eller renovering. Att bygga om kök eller badrum räcker inte."
 
Jag har för mig att renovering av kök och/eller badrum anses som omfattande renovering. På så vis kan ni värdera upp bostaden tidigare om ni går i såna tankar.

Annars så spelar ju värdet ingen större roll om ni inte planerar att använda bostaden som bankomat! Ränta och så vidare verkar ju gå att förhandla ganska bra oberoende på belåningsgrad.
 
Hej, flikar in lite:
Ja det stämmer som banken säger. Det nya amorteringskravet omfattar en begränsning till att värdera sin bostad med mindre än fem år mellan. Vad jag har fått från min bankkontakt är att "omfattande" renovering gäller tex om man gör kök, badrum och något mer (tex byter något fönster el liknande). Om det här är olika för olika banker är jag osäker på, eftersom det är så pass nytt fortfarande. Lycka till!
 
J
ok, då har jag lite mer på benen här då, tack alla
 
Om det befintliga lånet är taget enligt de gamla reglerna har du två möjligheter:

1. Baka ihop det nya lånet med det gamla och amortera alltihop enligt de nya reglerna.
2. Amortera det nya lånet på 10 år.

Om du väljer alternativ 2 så bör husvärderingen vara helt ointressant för amorteringen (om det enbart blir bottenlån).
Banken går troligen med på att ni enbart amorterar på det nya lånet. Vill ni amortera mer så är det i vilket fall som helst smartast att endast amortera på det nya lånet.

Krävs det topplån har naturligtvis värderingen större betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.