Hej!

Vi har hittat ett hus byggt 1976 med platta på mark. Detta kändes omedelbart inget bra med tanke på att man inte isolerade under plattan och det räknas väl egentligen som en riskkonstruktion idag.

Men hela huset har en stomme på lättbetong och alla rör går i golvet, huset har vattenburen värme, dock ej golvvärme. När vi var där kändes det nästan som om det var golvvärme.

Ovanpå betongen ligger det plastgolv över hela huset.

Vad tror ni? Självklart kommer det göras en besiktning om vi skulle köpa huset, men jag är inte ens intresserad om det fortfarande är skit.

Mvh J :)
 
Hej,
kul att ni har hittat ett objekt ni gillar.
Bara för att det är de förutsättningar som du beskriver så behöver det inte vara skit.
mekaniska fläktar som blåser ut fukt, utandningsluft och matos t ex och håller ventilationen på bra nivå är ju aldrig skadligt, tvärtom, bra för inomhus klimatet och för er som bor där.
Är flödet för starkt så finns det ju risk att skicka upp uppvärmd luft samtidigt.

Men försök finna källan till den eventuella fukten; även om ni sliter ut plastmattan så vill ni ju inte lägga fint parkett ifall fukten fortsätter krypa uppåt,

Titta efter förändringar i tapet och list där golv möter vägg, kan ni se att det ser lite mörkt, missfärgat och släpp av tapet t ex, då kan det vara läge för besiktning.

Lycka till !
 
Det beror till stor del på hur markförhållanden är utifrån ev. markfukt och även hur man dränerat under, dvs kapilärbrytande lager under plattan, samt gjord dränering. Men finns det inga tecken på fukt idag 40 år senare så är nog inte risken stor att det ska bli så i framtiden.
 
Plastmattan släpper ingen fukt igenom, varken uppåt eller nedåt. Om plastmattan är limmad direkt mot betongen så är det i nederkant av alla väggar du ska kolla. Då är det enda stället där ev fukt i plattan kan ta sig upp, dvs sugas upp i lättbetongen.

Som tidigare nämnts, om plattan står på ett riktigt kapillärbrytande underlag och är väl dränerad på rätt djup så bör det inte vara några problem.
 
Tack för era svar!

Plastmattan hade släppt här o där, främst runt dörrlist. Å andra sidan är den troligtvis orginal!

Kan jag undersöka hur det ser ut under plattan på något sätt?
 
Om det finns ett ställe som inte är lite i skymundan kan ni vika upp en bit och se och lukta hur det är. Eller borra ett litet hål för ett mät instrument. Beror helt på vad säljaren går med på.

Men som nämnt, om inget hänt de senaste 40 åren så är chanserna små att något kommer hända när ni flyttat in.

Sänder två länkar med lite matnyttigt. Relativt mycket text men jag tror den ger er svar och annat att tänka på;

https://www.byggahus.se/forum/golv/...-fran-gammal-plastmatta-mot-betongplatta.html

http://www.byggnadskontroll.se/?page_id=71

http://www.fuktskadeteknik.com/wp-content/uploads/2013/05/Alkalisk-fukt-i-betong.pdf
 
Vi bor i ett hus byggt 1968 med betongplatta direkt på berg. Jag har ingen aning om ifall plattan är isolerad, men jag förutsätter att den inte är det. Källarväggarna består av betonghålsten som är putsad på in- och utsida. I källaren finns två golv med plastmatta direkt på plattan, tvättstuga och ett litet duschrum i anslutning till bastun.

Vår besiktningsman (mycket erfaren herre nära pension) sa att jodå, det är fukt i plattan, men det gör ju inget. Fukten vädras ju bort så länge det är god luftcirkulation. Viktigt är att inte förvara saker nära väggarna och se till att ha luftspalt överallt där fukt kan tillstöta (ytterväggar och golv). Plastmattorna är inget bra, men de kan tas bort när så passar. Har de funnits där i snart 50 år utan att orsaka några stora problem så är det ingen ko på isen.

Vi har inga som helst problem med fukt, mögel eller dålig lukt. Plastmattorna har bubblat upp på sina ställen i båda rummen och putsen har släppt lite här och där i hörnet mellan golv och vägg. När jag först såg putssläppen trodde jag att det var dräneringen/isoleringen av väggarnas utsida som hade givit upp, men sen såg jag likadana putssläpp på några av innerväggarna, och insåg då att detta är orsakat av fukt som kommer från plattan. Detta är bara att leva med, vi kan ju inte lyfta huset och isolera plattan.

Jag har digitala hygrometrar i varje utrymme och det har aldrig varit förhöjda värden så länge vi ägt huset. Ofta ligger värdena nästan för lågt. I skrivande stund är det 22% relativ luftfuktighet här i gillestugan, och liknande siffror i hela källaren. Och då är vi ändå inne i en rejält fuktig del av året.

Att det kommit nya direktiv genom åren gällande byggnation innebär inte att alla gamla konstruktioner är skitdåliga. Ett hus med döda material så som betong, betonghålsten, puts etc är ofta väldigt trygga köp (enligt vår besiktningsman och det sunda förnuftet). Tillskjutande fukt skadar inte om man tillser god luftcirkulation, det går helt enkelt igenom utan att påverka materialet.

I ditt fall TS, så skulle jag inte vara så orolig för att plattan eller väggarna är skadade. Köper ni huset bör ni dock väga in att någon gång ta bort alla plastmattor och ersätta dem med något som är diffusionsöppet i stil med klinkers eller epoxifärg. Vi planerar att riva upp mattan i tvättstugan och måla med epoxi, duschrummet behöver totalrenoveras och där blir det antagligen helkakling när det väl blir av. Tills dess bastar och duschar vi minst en gång i veckan under vinterhalvåret och sover ändå gott på nätterna! :rolleyes:
 
Jag har en kåk från 1977 med platta för mark och när vi köpte huset fanns en stark mögellukt och vi fick för säljaren ta upp ett par borr hål under garderober och där märktes tydligt lukt av påväxt.
Vi tog det med i beräkningarna och valde att köpa ändå och installera Nivellgolv innan vi flyttade in. Säljaren gick med på att vi fick börja renovera innan slutdatum så vi behövde inte lida med dubbla boenden.

Halva nedre våningen hade plastmatta direkt på betongen och andra halvan uppreglat golv med golvspån och parkett med isolering.
När vi rev ut allt golv visade det sig bara finns mögel på en fläck på ca. 50 cm i anslutning till ytterdörren där vatten runnit in under tröskeln.
Vi har lagt Nivell överallt utom två rum som blev teknikrum/förråd där vi lagt klinker direkt på plattan.
Vi har vattenburen golvvärme på Nivell (men inte i de två andra rummen).
 
  • Gilla
yeahyeah och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar, det blev tyvärr inte detta hus, budgivningen drog iväg. Vi visste att risken för detta fans, det ingick 1.2 hektar tomt och hästhage, stall osv. Hästfolk tenderar att vara väldigt engagerade att vinna budgivningar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.