Hej!
Jag har nu spikat klart mitt råsponttak över stor altan, fint väder i flera dagar och meterologer lovat enbart sol i ett par dagar till...
Nu ösregnar det och mitt råsponttak lyser fint i regnet - UTAN skyddspapp!
Vad kan hända?
Man har alltid hört att det får inte komma regn på oskyddat råsponttak??
Vad gör jag nu?

Tacksam för snart svar

MVH Glasse
 
  • Gilla
08a
  • Laddar…
Risken är stor att råsponten sväller så att hela taket blir vågigt. Jag har sett det hända.

När det har hänt så får man antingen leva med det, riva upp alltihop, eller väga av och palla under bärläkten (om man ska lägga plåt eller tegel).
 
Aj, aj - vilken otur :p
Du slängde väl på en press direkt? Aldrig takjobb utan att ha en press liggande utifall...
Kan annars bara hålla med ovanstående Eld om eventuella "biverkningar".
 
Glasse skrev:
Man har alltid hört att det får inte komma regn på oskyddat råsponttak??
Vad gör jag nu?
Du väntar och ser hur det blev. Låter råsponten torka upp, dvs på och av med pressenning tills det är torrt. Jag har själv råkat ut för det utan att det blev något problem, men då hade jag visserligen linoljat taket som säkerhetsåtgärd. -ja, och så håller du tummarna!
 
Jag får tacka för svar, jag väntar nu på ev reaktioner från råsponten själv...

Glasse
 
Jag har varit med om att takpappen blev bubblig och ojämn när den spikades på våt råspont. Jag rekommenderar att du låter det torka o sedan spikar papp.
 
Man kan ta handklingan och kapa spår så att allt kan röra sig. Beror lite på hur stort taket är. Men på stora
tak så kan det bli "långbulor", inte kul.
Hade det varit annat än altan, dvs hustaket, skulle jag aldrig spika på papp innan det torkat. Kan nog hända olustiga saker under pappen.

/Thrax
 
inte bra alls med regn på råspont; finns stora risker för att det blir hela havet stormar på taket!
 
Hur gick det? ??? (Bra hoppas jag förstås....)
 
  • Gilla
danielbjering
  • Laddar…
:) Jodå, efter regnet hade jag till och från på presenning då regn hotade eller solen sken.
Efter ca en vecka tedde sig taket torrt så underlagspapp spikades på - vad jag kan bedöma ser det bra ut! :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.