Hej!

Jag renoverar i källaren (70-tals hus), och har bilat bort ett klinkergolv som uppskattningsvis har legat i 20ish år (vi har bott här i 5 år).

När jag fått bort klinkern och en del fix så upplever jag att det ligger något under fixen, känns nästan gummiaktigt men högst osäkert.

På nedan bild kan man se ett slags rutnät under fixen.

Rutnät av gummiaktigt material under borttagen klinker och fix i renoverad källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni någon idé vad det kan vara för något? Måste det tas bort?

Offtopic, men ändå högst aktuell fråga;
Detta skall bli min nya verkstad, så jag är inte super noggrann. Dock är tanken att lägga ett nytt klinkergolv, UTAN att slipa/flyta golvet först. Är det OK att göra det lite "halvdant", kommer den nya klinkern sitta? Tänkte lägga lite extra fix där det är extra ojämnt, naturligtvis. Men det räcker kanske ej?

Tack för alla eventuella svar, sjukt uppskattat!

Med vänlig hälsning,
Emil.
 
Skrapa lite mer på det (försiktigt) och se hur det verkar som material. Är det svart eller grått kan det vara någon gammal limmassa om det legat plastmatta tidigare och då finns en risk att den innehåller asbest!
Jag hade liknande i mitt pannrum där det låg klinker (som var lösa många av dem) och där under var halva rummet med något "gegg" och sen när jag kom till andra halvan fick jag förklaringen eftersom de inte tagit bort med plastmatta utan lagt klinker direkt på den sen.
Jag skrapade bort allt hyfsat bra (mitt lim var gult) och sen flytspacklade jag 10-15 mm innan nytt klinker.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ser nästan ut som det som blir kvar när man drar bort en gammal heltäckningsmatta
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
nino skrev:
Ser nästan ut som det som blir kvar när man drar bort en gammal heltäckningsmatta
Tänkte samma sak.
 
Så ni misstänker att det är lim, kanske?

Tack så långt!
 
Snooby skrev:
Så ni misstänker att det är lim, kanske?

Tack så långt!
Lim och kanske lite rester från heltäckningsmattans undersida.
 
Hej igen!
Bygget har stått stilla i två veckor pga förkylning och mycket på jobb, men nu är jag igång igen!

Detta var två rum som blivit ett, och i ett av rummen fann jag det rutmönster/lim vi har avhandlat ovan.

Men i andra rummet finner jag istället en svart massa, jag tänkte höra med er vad det kan vara. Min första tanke är tjära, och om det då är tjära - kan det vara kvar eller bör man slipa bort det?

Bild nedan;

En närbild av ett golv med en svart, fläckig massa som misstänks vara tjära vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för eventuell hjälp! :)
 
Snooby skrev:
Hej igen!
Bygget har stått stilla i två veckor pga förkylning och mycket på jobb, men nu är jag igång igen!

Detta var två rum som blivit ett, och i ett av rummen fann jag det rutmönster/lim vi har avhandlat ovan.

Men i andra rummet finner jag istället en svart massa, jag tänkte höra med er vad det kan vara. Min första tanke är tjära, och om det då är tjära - kan det vara kvar eller bör man slipa bort det?

Bild nedan;



Tack för eventuell hjälp! :)
Det ser ut som svartlim/tjärlim, och innehåller isåfall högst sannolikt asbest, så därför ska du inte bearbeta/slipa det. Låt det ligga kvar.
 
academia skrev:
Det ser ut som svartlim/tjärlim, och innehåller isåfall högst sannolikt asbest, så därför ska du inte bearbeta/slipa det. Låt det ligga kvar.
Tack för svaret! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.