Hej. ??? ???
Kan ngn hjälpa mig med dessa frågor??
Ska man ha vattenburen eller el till golvvärmen??
Vilket är billigast i längden??
Om man har vatten hur fungerar det??
Kan man ha golvvärme under alla slags golv?
Hoppas på svar.
Mvh Chatrine
 
skall du bygga nytt eller renovera isåfall vad har du för uppvärmningssystem i dag ??
 
Hej.
Vi ska renovera.Vi har direktverkande el.
H/ Chatrine
 
Chatrine skrev:
Hej.
Vi ska renovera.Vi har direktverkande el.
H/ Chatrine
då hänger det på hur mycke ni menar riva ur,,,,,,,skall golven upp så anser ju jag att vatten buret är enda alternativet(även om jag jobbar som gnistjägare)
då är man inte så bunden till elen ........det är klart att det är ju ett dyrare installations alternativ ........lite trögare system än elslingor men garanterat det billigaste i längden..........gissa om det är många elgolv man fått bryta upp när åskan varit framme
 
Okej.
Då ska jag undersöka lite priser och så...
Har du ngt som du kan rekomendera???
 
Här kommer ett ställe till med priser & webshop.
http://www.tgolvvarme.se/
Jag kommer nog beställa här ifrån då det blir så dags...
Förefaller ha hyffsade priser ???
 
El_-micke skrev:
då hänger det på hur mycke ni menar riva ur,,,,,,,skall golven upp så anser ju jag att vatten buret är enda alternativet(även om jag jobbar som gnistjägare)
då är man inte så bunden till elen ........det är klart att det är ju ett dyrare installations alternativ ........lite trögare system än elslingor men garanterat det billigaste i längden..........gissa om det är många elgolv man fått bryta upp när åskan varit framme
Usch... Nu skrämmer du mig... Bryta upp golv... Jag som tänkte ha elektrisk golvvärme i badrummen tillsammans med vatten buret i hela plattan... :surprised:

Jag hittade ett ställe där dom hade luftburen golvvärme... http://www.legalett.se/index.asp, som alternativ...
Själv är jag orolig att slingan ska springa läck och hela grunden blir fuktskadad... Men många klocka män (och kvinnor) har lungnat mig och sagt att det inte kan ske... Men det har man sagt om mycket annat också.. :-[
 
Strixx skrev:
Usch... Nu skrämmer du mig... Bryta upp golv... Jag som tänkte ha elektrisk golvvärme i badrummen tillsammans med vatten buret i hela plattan... :surprised:

Jag hittade ett ställe där dom hade luftburen golvvärme... [länk], som alternativ...
Själv är jag orolig att slingan ska springa läck och hela grunden blir fuktskadad... Men många klocka män (och kvinnor) har lungnat mig och sagt att det inte kan ske... Men det har man sagt om mycket annat också.. :-[
Varför el i badrummen? ???
 
El_-micke skrev:
...gissa om det är många elgolv man fått bryta upp när åskan varit framme
:surprised: Menar du det, är de så känsliga ????
 
I ett tidigare hus hade jag elslingor ingjutet i samtliga golv. Uppvärmningskostnaden var den samma som med el-elementen. Dock upplevdes det som mycket varmare med golvvärmen gentemot elementen. Vi hade klinker ovanpå betongen eftersom det sades ge bästa resultat.
Nackdel var att vi fick lite högre kostnad pga att vi säkra upp från 16A till 20A. Detta var 5 år sedan och vi låg på ca: 1300:- per månad för all el inkl. avgifter o.dyl. utslaget på ett år. Då var golvärmen avstängd från maj-september.
 
MathiasS skrev:
Varför el i badrummen?  ???
Komforten på sommar halvåret. Vill leva och frodas i lyx... :)
 
Det går att lyxa på sommaren med vattenburen värme också...;)
 
Exakt. Man lägger ju golvvärmen i olika slingor så du kan välja olika temperaturer i olika rum. I en eventuell övervåning kan det vara intressant med elgolvvärme i badrummet och vanliga radiatorer i andra rum (eller radiator + komfortvärme i badrumsgolvet).

/Fredrik
 
fredpers skrev:
Exakt. Man lägger ju golvvärmen i olika slingor så du kan välja olika temperaturer i olika rum. I en eventuell övervåning kan det vara intressant med elgolvvärme i badrummet och vanliga radiatorer i andra rum (eller radiator + komfortvärme i badrumsgolvet).

/Fredrik
ja eller så kör man vattenburen gv där också......

Jag ser förövrigt inget motsägelsefullt med vattenvärme och komfort på sommaren....!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.