Hej!

Vi ska köpa en badtunna som antingen ska placeras på ett trädäck eller byggas in nedsänkt i ett trädäck. Intern eller extern kamin.
En tunna som placeras på ett däck, är det någon idé att ha stöttning med elpatron på en sådan eller är det för lite isolering i tunnan? Eller är det ingen alls?

Material: Glasfiber eller polyeten? Polyeten verkar inte vara lika formstabil som glasfiber, märks detta i "verkligheten"?

Exempel på vad vi tittat på:
http://www.badtunnor.se/badtunna-royal

Jag får förtroende för leverantören men jag saknar isolering samt möjlighet att ha grundvärme året om med elpatron. Dessutom funderar jag på reningsverk som man hänger på kanten vid bad och som sedan tas in, hur ofta behöver vattnet bytas om vi badar säg en gång i veckan?
Jag ska självklart kontakta leverantören men vill gärna ha oberoende svar också.

Vi har också tittat på:
http://www.poltec.se/sv/webshop/bad...tunna-toppmatad-kamin-och-sandfilter-pid3.htm

Här har vi reningsanläggning med sandfilter men den saknar elstöttning. Hur kan vi sätta dit det, fälla in elpatron i kaminen?

Finns det några vedeldade tunnor som levereras färdigbyggda eller som kompletta paket med kamin, elpatron, isolering, sandfilteranläggning etc? Jag hittar inga...

Drömmen är ju att bada på vintern och att då stå och elda i 4h för att det ska gå att bada tror jag innebär att det inte blir särskilt många bad...

Mvh
Christian


Ytterligare ett förslag på tunna:
 
Nu har vi varit och besökt Badbaljan.com som säljer Kirami-tunnor. Verkar bra på alla sätt och vis.
Runt 35kkr för största kaminen, sandfilteranläggning med UV och 2kW elpatron.
Men plötsligt blir vi fundersamma, vi har tänkt ha ca 10°C som grundvärme i badet på vinterhalvåret och sen elda när vi ska bada. Men för 35kkr kan vi köpa ett helelektriskt spabad som håller 40°C året om och där vi slipper elda.
Hur mycket tillför eldningen till själva mysfaktorn?
Vi har tittat på bad med extern kamin så man ser den ju inte ens vid bad...

Hjälp! :)
 
Hej

Min elpatron som jag dumt nog byggde in pajjade efter 2 år. Jag byggde in hela tunnan inklusive kamin med rör och allt. Ibland badar vi två ggr per vinter men tunnan har nog aldrig varit under 5 grader. Har även gjort så att jag har ett isolerat lock när jag tar bort skorstenen. Så jag säger strunta i patronen om du inte åker bort 1 månad varje jul eller liknande.

Sen är det eg bara vara uppmärksam om pumpen mot förmodan slutar funka (elavbrott) när du eldar så lär det kunna brinna och en slang vatten är nog att rekomendera. Lär inte heller vara ett snabbt förlopp men det är väl risken.

Lycka till
 
PS vi eldar sällan när man badar, har du värmt 2kbm till 38 sjunker det väldigt sakta, 1-2 grader på 1 timme typ
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.