Jag skall alltså reparera min 8 år gamla tvättmaskin för kanske 1500 kr istället för att köpa en ny för 6000 kr? Va hemma från jobbet nån gång mellan 9-14 för att träffa reparatören?

Låter som en dyr reparation på en gammal maskin.....
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Två saker som slår mig direkt:

En ny torktumlare är avsevärt mer energi effektiv än en 6-8 år gammal. Dagens torktumlare har tex värmepumpsteknologi och med tanke på hur stor andel av energiåtgången som tvätt och tork faktiskt står för i en barnfamilj är det tveksamt om man räknar hem det miljömässigt.

En ny tvättmaskin kostar 3000kr. En reparatör lär väl ta 500kr timmen plus moms men minus Rut, plus framkörning för två besök (ett för att felsöka och beställa delar, ett för att reparera) och reservdelar. Man är kanske inte uppe i 3000kr men väl 1500-2000kr - vem lägger det på en maskin som är värd en knapp tusenlapp hel på blocket?

Gör om gör rätt..
 
Biff Tannen skrev:
Två saker som slår mig direkt:

En ny torktumlare är avsevärt mer energi effektiv än en 6-8 år gammal. Dagens torktumlare har tex värmepumpsteknologi och med tanke på hur stor andel av energiåtgången som tvätt och tork faktiskt står för i en barnfamilj är det tveksamt om man räknar hem det miljömässigt.

En ny tvättmaskin kostar 3000kr. En reparatör lär väl ta 500kr timmen plus moms men minus Rut, plus framkörning för två besök (ett för att felsöka och beställa delar, ett för att reparera) och reservdelar. Man är kanske inte uppe i 3000kr men väl 1500-2000kr - vem lägger det på en maskin som är värd en knapp tusenlapp hel på blocket?

Gör om gör rätt..
Två saker slår mig direkt:

Torktumlare med värmpumpsteknik har funnits i 8 år. Typisk reparation på en sådan är rengöring av pump och kondensor. Ett besök och 30-45 minuters jobb.

En ny bra tvättmaskin kostar mer än 3000 kr. Mer åt hållet 5000-6000 kr.
Typiska fel: pumprensning, bälgbyte, kolbyte.

Bara det hela med administration fungerar smidigt för alla inblandande så kan detta vara ett bra förslag.
 
fast det gäller inte installationer utan reparationer

"Installation och service av vitvaror omfattas inte heller av förslaget."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hmm, udda formulering där.
"Regeringen föreslår att reparation och underhåll av vitvaror i hemmet ska omfattas av rutavdraget"
" ... service av vitvaror omfattas inte heller av förslaget."

Hur skiljer man på underhåll gentemot service?
 
torbeno skrev:
En ny bra tvättmaskin kostar mer än 3000 kr. Mer åt hållet 5000-6000 kr.
Med tanke på förväntad livslängd på nya vitvaror idag borde du skriva 'mindre usel' istället för 'bra'. Vitvaror är ett exempel på produkter som blivit sämre och sämre rent kvalitetsmässigt de senaste 40-50 åren. Skulle regeringen mena allvar med sin s.k. miljöpolitik så skulle de ställa krav på tillverkarna att de slutade göra medvetet undermåliga produkter. Om någon tvivlar så finns det helt uppenbart från tillverkarnas sida en motiverad strategi varför dessa produkter inte ska hålla särskilt länge.
 
torbeno skrev:
Hur skiljer man på underhåll gentemot service?
Fast finns det verkligen någon som tar in personal som gör sevice på sina vitvaror som fungerar. Det allra vanligaste måste väl vara att de går tills de slutar funka, då ställs man inför valet att reparera eller köpa nytt.
 
Bra idé att premiera reparation, fast det känns lite skevt att det ska falla under RUT?
 
Det hela är ju bara ännu ett idiotförslag från Miljöpartiet.

Ni minns väl när vi skulle få skatteavdrag för cykelreparationer, cyklar är ju så miljövänligt!
Och 99% av Södermalmsborna i Stockholm cyklar väl till jobbet :rolleyes:

Nu är det tvättmaskiner, kylar och frysar som skall repareras, för det är ju mycket "miljövänligare" att reparera än att slänga och köpa nytt.
Och det sista jag läste var att RUT-avdraget även skulle gälla reparationer av mobiltelefoner.
Men bara om de repareras i hemmet!

Hur miljövänligt är det med en reparatör plus servicebil som åker runt och "lagar" mobiltelefoner?
Men visst, vi sparar säkert jättemycket resurser på att inte slänga dem, eller bära dem tillbaka till affären :p
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
vespaman skrev:
Bra idé att premiera reparation, fast det känns lite skevt att det ska falla under RUT?
RUT står för rengöring, underhåll och tvätt medan ROT står för renovering, ombyggnad och tillbyggnad så RUT är väl rätt logiskt när det gäller underhåll av vitvaror.
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Det hela är ju bara ännu ett idiotförslag från Miljöpartiet.

Ni minns väl när vi skulle få skatteavdrag för cykelreparationer, cyklar är ju så miljövänligt!
Och 99% av Södermalmsborna i Stockholm cyklar väl till jobbet :rolleyes:

Nu är det tvättmaskiner, kylar och frysar som skall repareras, för det är ju mycket "miljövänligare" att reparera än att slänga och köpa nytt.
Och det sista jag läste var att RUT-avdraget även skulle gälla reparationer av mobiltelefoner.
Men bara om de repareras i hemmet!

Hur miljövänligt är det med en reparatör plus servicebil som åker runt och "lagar" mobiltelefoner?
Men visst, vi sparar säkert jättemycket resurser på att inte slänga dem, eller bära dem tillbaka till affären :p
Det handlar inte om miljövänlighet i första hand nu när RUT utvidgas utan om att politikerna hoppas att det ska ska skapas fler jobb.

RUT gäller även IT-tjänster, men det gäller inte för reparationer av mobiler i hemmen utan är avsett för att ta in någon för att felsöka t ex trådlösa nätverk eller krånglande Windows-installationer som många inte klarar av själva.
https://www.skatteverket.se/privat/...arutarbete.4.2ef18e6a125660db8b080001424.html
 
BirgitS skrev:
Det handlar inte om miljövänlighet i första hand nu när RUT utvidgas utan om att politikerna hoppas att det ska ska skapas fler jobb.

RUT gäller även IT-tjänster, men det gäller inte för reparationer av mobiler i hemmen utan är avsett för att ta in någon för att felsöka t ex trådlösa nätverk eller krånglande Windows-installationer som många inte klarar av själva.
[länk]
Jag tolkar det som reparation av mobil ingår, se citat från länken du angav:
IT-tjänster
Avdrag medges för installation, reparation och underhåll av dessa kategorier som du kan läsa mer om här.

Data- och IT-utrustning
till exempel
persondatorer, läsplattor, smarttelefoner och spelkonsoler eller annan utrustning som är kopplad till internet
tv-apparater som har en data- eller smartfunktion och som kopplas in via bredband (ADSL, fiber eller trådlöst).


I princip alla mobiler kan idag kopplas mot Internet via hemmets wifi-nät och om jag inte kan koppla upp mig den vägen kan mobilen behöva repareras oberoende av vad som är fel i den ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det hela är ju bara ännu ett idiotförslag från Miljöpartiet.

Nu är det tvättmaskiner, kylar och frysar som skall repareras, för det är ju mycket "miljövänligare" att reparera än att slänga och köpa nytt.
Menar du att det inte är miljövänligare att laga än att kasta och köpa nytt?
Transporter till hushåll för att reparera kan man ju nolla ut, eftersom den nya kylen/spisen knappast kommer gående själv. Sedan ska den gamla fraktas bort och destrueras &så. Själva tillverkningen behöver vi inte nämna.

Jag hade en servicetekniker hemma förra året, för att laga min tio år gamla inbyggnadsugn vars ena element gått sönder. Kan ju säga att jag funderade på att byta ut den istället, men det blev en reparation. Självklart var det bättre för miljön, även för min plånbok såklart. Nu var det ju en ganska dyr ugn, så redan från början visste jag att det skulle bli billigare att laga, men visst hade beslutet blivit lättare om det var RUT på arbetet.

Tycker att detta är ett bra förslag om vi kan bromsa slit o slängsamhället något, och kanske skapa ett eller annat jobb. Absolut värt att prova, ger det inte någon effekt så är det bara att ta bort den om några år.

Vill man byta sin gamla kyl från början av 90-talet, så gör man det ändå, för att den är sunkig och/eller elbov. Lär väl inte finnas några reservdelar kvar till dom heller, men en några år gammal kyl/frys kan man nog fördelaktigt låta reparera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
vespaman skrev:
...
Tycker att detta är ett bra förslag om vi kan bromsa slit o slängsamhället något, och kanske skapa ett eller annat jobb. Absolut värt att prova, ger det inte någon effekt så är det bara att ta bort den om några år...
Men om det lönar sig att reparera så gör man väl det utan att behöva skatteavdrag?
Ingen slänger väl sin bil t.ex. om den går knackigt, man kör den till en verkstad och får den lagad.

ROT, och senare RUT, skapades för att flytta över många "hantverkartjänster" från svart till vit sektor, så de kunde generera skatter och intäkter till det allmänna.

Hur gör du nu? Reparerar du mobiltelefonen svart?
Nej, troligen inte för du vill ha garanti på jobbet, vilket troligen är viktigare än priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.