Odjuret skrev:
Den här killen had nog betalt för att ha plogen nere i marken, dock hade han inte betalt för att ta det försiktigt med andras grejjor... Eller bara vinkla plogen åt andra hållet.... Men troligtvis ingår inte det heller lönen...

Detta är tyvärr en återkommande följetong varje vinter...
Ser inte ut som plogen har gjort skadorna det var räfflade traktordäck ända in till stammarna...

Det finns ingen gångväg utanför häcken utan endast ett relativt mjuk dike som inte håller för att de kör där.
 
Redigerat:
Borde inte direkt vara ditt ansvar, men för att slippa att det händer igen kan du kanske köpa några snökäppar/snöstakar och köra ner vid tomtgränsen. Ett 6-pack på Jula kostar en hundring.
 
  • Gilla
SwiftD
  • Laddar…
...men om man inte ser en 15 meter lång och 2m hög tujahäck lär man ju inte ta notis om ett par orange pinnar heller.
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
Martin_B
Pagno skrev:
Oavsett vad man tycker om tujor så får nu inte de som plogat skada annans egendom, inte ens om det finns ett servitut, jag är helt säker på att det kommer att åtgärdas till våren.
Det beror väl på hur servitutet ser ut. Om kommunen har servitut som belastar den delen av tomten där thujorna är planterade så lär ju inte tomtägaren få någon ersättning överhuvudtaget. Snarare tvärt om så skulle ju kommunen kunna yrka på ersättning från den som upptar plats på servitutområdet.

Min kommun har exempelvis servitut som belastar del av min tomt. Den delen får jag inte göra vad jag vill med. Jag får utnyttja den som vilken kommuninvånare som helst, men jag får inte plantera exempelvis thujor där.
Planterar jag thujor där och kommunen kör ner de, så kommer de snarare ligga på mig och möjligtvis anmäla mig för att jag har upptagit deras servitutområde. Jag må äga själva marken men gör inte vad jag vill med den. Kommunen å andra sidan äger inte marken, för det gör jag, däremot får de använda det precis som de vill för det ändamålet som framkommer i servitutet.

Annars skulle ju servitut vara totalt meningslöst, om ägaren ändå gjorde vad den ville med sin mark.

Jag misstänker dock att thujorna i detta fall finns på TS tomt och inte på något servitutområde. Mitt inlägg tjänar enbart som ett svar på det där med servitut.
 
Martin_B
MathiasS skrev:
...men om man inte ser en 15 meter lång och 2m hög tujahäck lär man ju inte ta notis om ett par orange pinnar heller.
Tyvärr tänker nog plogarna på så sätt att "Ehh, men lite växtlighet och grenar tål väl att jag nuddar vid lite grand" ...sen tänker de inte längre än så. De tänker inte hur skört det ändå är.
Lite som när lastbilar backar in nära inpå träd osv. De bara kör på för de sitter bekvämt bakom ratten och deras hud blir inte skavd eller sönderriven när de hårt stryker mot trägrenarna, grenar som till slut t.o.m knäcks av den stora kraften.

Det är nästan som en utvecklingsstörning hos vissa människor som inte kan sätta sig in i vad stora "känslolösa" maskiner, som ju av naturliga skäl inte känner smärta, kan orsaka bara för de själva inte känner smärtan mot sina egna kroppar. "Ehh, jag backar mot grenen ordentligt men det bara flyter på, jag känner ingenting" ...nä tro fan det då det inte är du själv som stryker mot grenarna liksom :D

Något sådant måste det ju vara, för inget förklarar den idioti som många förare håller på med ärligt talat. Eller så är de fullkomligt likgiltiga och skiter fullkomligt i andras egendom, även fast ägaren till egendomen står och tittar på medan fördärvet pågår. Fast det är ju egentligen ännu värre, för då är de ju dessutom medvetna om vad de gör.
 
måste vara blind men ser inte att häcken är skadad?
 
K
Hos oss lade de snövallen så att den blockerade uppfarten. Man undrar hur de tänker, det fanns ju trettio meter före och efter vår uppfart där det inte stört, nu fick vi gräva undan vallen för att komma ut.

Kan vi ha något otalt med snöröjaren?
 
Rolle85 skrev:
måste vara blind men ser inte att häcken är skadad?
Kan ju vara lite svårt att se hur skadorna ser ut men bilden säger ju ganska klart att någon varit och kört där man inte ska, det är ju inte mycket växter som mår bättre av att bli överkörda av ett traktorhjul, det skaver bort bark osv väldigt snabbt, eftersom thujan inte växer just vid påkörningstillfället så är det ju även svårt att bedöma hur pass allvarlig skadan är, det märker man väl först till våren...
 
Pumba skrev:
Kan ju vara lite svårt att se hur skadorna ser ut men bilden säger ju ganska klart att någon varit och kört där man inte ska, det är ju inte mycket växter som mår bättre av att bli överkörda av ett traktorhjul, det skaver bort bark osv väldigt snabbt, eftersom thujan inte växer just vid påkörningstillfället så är det ju även svårt att bedöma hur pass allvarlig skadan är, det märker man väl först till våren...
Nu har vi bara bilden att gå på, men vad jag ser på bilden så går spåren en bit från häcken, inges som bör skada häcken, vad som i så fall skadat är om någon del av traktorn sticker ut och gått mot häcken, som själva plogen t.ex.

Bor TS vid en återvändsgränd och traktorn har vänt där? Kanske att det varit många bilar parkerade där och det var extra trångt att vända...
 
Kallebo skrev:
Hos oss lade de snövallen så att den blockerade uppfarten. Man undrar hur de tänker, det fanns ju trettio meter före och efter vår uppfart där det inte stört, nu fick vi gräva undan vallen för att komma ut.

Kan vi ha något otalt med snöröjaren?
Troligen inget otalt med snöröjaren, såvida ni inte är ute och råskäller på honom / henne varje gång dom passerar...

Så som jag fattar ditt inlägg så plogas en gata utanför dig och vallen hamnar utmed hela gatan, alltså även förbi din uppfart? Inte så lätt att undvika att snön hamnar just där....
Eller bor du utmed en vändplats eller så, i så fall är det kanske onödigt att lägga på just din uppfart.
 
Zixten skrev:
Nu har vi bara bilden att gå på, men vad jag ser på bilden så går spåren en bit från häcken, inges som bör skada häcken, vad som i så fall skadat är om någon del av traktorn sticker ut och gått mot häcken, som själva plogen t.ex.

Bor TS vid en återvändsgränd och traktorn har vänt där? Kanske att det varit många bilar parkerade där och det var extra trångt att vända...
Det är nog bara bakdäcket som gått en bit från häcken, blir gärna så när man svänger, har plogen tagit i häcken så hade det nog varit ännu enklare att hålla kommunen ansvarig..

Att det var trångt osv är ju ingen ursäkt till att köra ner någons häck, bara dåliga ursäkter för att någon hade bråttom.

Om det är nått jag ogillar så är det när folk har sönder saker och inte kan stå för vad man gjort.
 
Redigerat:
Att man får skotta bort vallen utanför sin uppfart får väl ändå anses vara ganska självklart. Precis som jag skrev innan så har vi som plogar tydliga direktiv på vad som gäller vid snöröjning. Att vinkla om bladet vid varenda infart till tomter är inget vi ska lägga tid på. Är det däremot ett ställe där det fyger mycket och det ligger extremt mycket på något ställe kör jag oftast bort det.

Och vad gäller folk som bråkar och skäller konstant så är det klart att det har hänt att man nästa gång ställer bladet rakt några meter innan den uppfarten och "råkar" släppa en lite större vall än nödvändigt just där. Men då är det en sådan person som skäller lika mycket på han som klipper gräs på söndagen och han som kör snö.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag bor i ett villakvarter och har ett staket vid tomtgränsen mot trottoaren, ett meterhögt gunnebostängsel. Detta staket körs sönder varannan till var tredje vinter av snöröjarna. De kör av en eller flera stolpar och river med sig staketet. Varje gång rapporterar jag till kommunens trafikkontor och på våren får jag det reparerat...

Klantskallar!
 
Martin_B
Eld skrev:
Jag bor i ett villakvarter och har ett staket vid tomtgränsen mot trottoaren, ett meterhögt gunnebostängsel. Detta staket körs sönder varannan till var tredje vinter av snöröjarna. De kör av en eller flera stolpar och river med sig staketet. Varje gång rapporterar jag till kommunens trafikkontor och på våren får jag det reparerat...

Klantskallar!
Ja så är det tyvärr, bara o läsa mitt förra inlägg.
 
G-83 skrev:
Att man får skotta bort vallen utanför sin uppfart får väl ändå anses vara ganska självklart. Precis som jag skrev innan så har vi som plogar tydliga direktiv på vad som gäller vid snöröjning. Att vinkla om bladet vid varenda infart till tomter är inget vi ska lägga tid på. Är det däremot ett ställe där det fyger mycket och det ligger extremt mycket på något ställe kör jag oftast bort det.
Det där är nog olika på olika ställen, här har de uppenbarligen order att vara justa om det går, numera, eller så är det en jäkligt duktig förare. Det går ju inte långsammare för att han vinklar om bladet, det gör man ju i farten, uppenbarligen. Kan filma det när vi får snö, vi har bara ett par centimeter än så länge.

Dessutom kan man anmäla till kommunen om man har funktionshinder så att man måste ha hjälp, då skickar de ut en gubbe som skottar efter plogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.