Hej

Kom hem ikväll och såg att området blivit plogat, tyvärr hade de missat vägen med två meter och kört med traktor hjulet på mina thuja stammar. Nedersta metern avskalat och ca 5 meter står snett inåt tomten nu. Frugan var hemma men ingen knackade på.

Så imorgon får jag börja bråket med kommunen. Hela området ser ut som skit. men de var tvunga att köra på min tomt och häck...

Vad ska man göra?

Endast anmäla till kommunen?

Mvh Henrik Thuja-häck med nedersta delen av stammarna avskalade och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
S
Anmäl till kommunen om det är kommunal väg, det är deras ansvar oavsett vilka som utför jobbet, kommun får i sin tur kräva ersättning av firman som utfört jobbet.
 
Tack för svar.
 
Jag skulle nog inte gjort så mycket mer än att anmäla till kommunen i första läget. Passa på att dokumentera så mycket som möjligt under tiden.

Nästa steg blir ju att bedöma de plantorna som fått stryk. Är barken av så kan plantan överleva, men är mer utsatt för sjukdomar och skadedjur.
 
Stack häcken ut utanför tomtgränsen? Gjorde den det så kan möjligen snöröjaren skylla på det.
 
P
lbgu skrev:
Stack häcken ut utanför tomtgränsen? Gjorde den det så kan möjligen snöröjaren skylla på det.
Dessutom kan det finnas servitut som ger kommunen utrymme att använda del av tomten för snömassor.
 
Oavsett vad man tycker om tujor så får nu inte de som plogat skada annans egendom, inte ens om det finns ett servitut, jag är helt säker på att det kommer att åtgärdas till våren.
 
Om snöröjaren är två meter från vägen, finns det knappast något som ursäktar en förstörd häck.
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
O
Den här killen had nog betalt för att ha plogen nere i marken, dock hade han inte betalt för att ta det försiktigt med andras grejjor... Eller bara vinkla plogen åt andra hållet.... Men troligtvis ingår inte det heller lönen...

Detta är tyvärr en återkommande följetong varje vinter...
 
O
thomas33 skrev:
Om snöröjaren är två meter från vägen, finns det knappast något som ursäktar en förstörd häck.

Jo de finns en bra ursäkt.... De hade inte betalt för att tänka....:)
 
som vanligt yttrar sig folk som inte ens varit där och set omständigheterna. Duktigt folk här inne som kan o vet allt.
Gällande häcken är det bara att anmäla och sen se vad som sker. Vi vet juh faktiskt inte hur det såg ut på vägen när det plogades.
 
Till TS, anmäl till kommunen så ordnar de säkert så att din häck åtgärdas men troligtvis inte förrän till våren. Börja inte diskutera med entreprenören, det får kommunen göra.
Ni som skriver att plogföraren inte har betalt för att tänka osv, lugna ner er lite.

Jag plogar i samhälle med traktor och förklarar gärna hur en röjningsrunda ser ut i den kommunen vi kör. Och ingen behöver ta något personligt för jag kräver inget medlidande bara förståelse.

Vi blir utskickade antingen när det slutat snöa eller om det kommit mycket snö och fortsätter, då kör vi även i pågående snöfall. Vi ska vara på plats inom en timme och vara igång. Prio 1 är gång och cykelvägar som plogas och grusas. Därefter är det dags för större vägar i samhället och sist villagator. Detta är bestämt från kommunen och inget vi kan påverka.

När vi kommer in på villagatorna börjar problemen. Vi blir utskällda för att vi blockerar infarter, för att det kommer snö mot staket, för att det blir en vall runt bilen som står på gatan istället för på uppfarten, för att någon planterat en häck som dör när snön som hamnar mot den smälter, för att det kommer snö framför soptunnor och brevlådor samt för att vägen inte blir bred nog.

Vårt uppdrag är att hålla gatorna fria från snö, givetvis puttar man inte upp snön sångens egendom skadas med flit men det händer ändå ibland.

Så som sagt, blir det någon skada så ta det med kommunen och skäll inte på den som plogar för har han gjort fel får han reda på det av kommunen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 13 till
  • Laddar…
bra skrivet g83. Skönt med nyanserad text baserad på sans och vett.
Man gör så gott det går liksom. Och ibland går det helt enkelt inte att undvika och det är alltid ngn som inte blir nöjd.
Bara så det är.

Hoppas såklart att TS häck blir fin igen till våren, eller blir fixad. =)
 
Uppdragsgivaren är den du ska kontakta, inte utföraren. I de allra flesta fall är det en kommun som är uppdragsgivare som har snöröjningen på entreprenad.

Bilder före och efter är ovärderligt. Har du ingen bra bild, kolla om det finns något att hämta på Google Earth eller andra öppna satellitbilder som Hitta eller Eniro.

Som alltid är det lättare att få som man vill om man själv är trevlig, men det verkar TS vara så det blir inget problem.
 
Har anmält detta till kommunen och det verkar inte bli några problem men det återstår att se.

phälle: Här har kommunen skyldighet att lagra sina snömassor på sin mark.

Nu är det så att han på något sätt har kört med sitt stora bakhjul på stammarna långt inne i häcken och skalat av den nedtill. Nästan hela biten lutar inåt för att kört över stammarna. Flera plantor håller på att välta redan nu.
Thuja bryter inte ny ved där den blivit brun...

Hade detta hänt 1 timme senare hade han kunnat köra över barnen som gillar att leka ute på tomten. Han hade inget på min tomtmark att göra.

Tack till er som tillfört relevanta saker.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.