Hej,

Vi bor i ett tillbyggt kedjehus där utrymmet mellan husen byggts ihop så att husen per definition nu är radhus. Husen är byggda 1979 och ihopbyggnationen gjordes 1986. Vi har ljudproblem mellan husen där framförallt stomljud fortplantas störande mycket mellan husen. Det hjälper inte att vårt sovrum ligger vägg i vägg mot grannens vardagsrum. I huvudsak är det två ljud som stör.
1. När barnen springer mellan kök och vardagsrum hos grannen.
2. Basgång när grannen spelar musik och det behöver inte vara speciellt hög musik.

Jag har nu rivit upp "vår" vägg på nedervåningen fram till grannens gamla ytterfasad för att ta en närmare titt på hur man byggt samman husen.
Från vår sida sett ser det ut som följer:
1. Dubbelgips
2. 95mm stående reglar, isolerat med stenull
3. 30mm stenullsskiva kompakt för brandisolering
4. 12mm standardgips
5. grannens gamla ytterpanel (inre lockbädor, yttre lagret rivet)
6. grannens vindpapp
7. grannens gamla yttervägg ca 190mm isolerad med glasull
8. 12mm enkelgips in mot grannens rum.
Tyvärr i omvänd ordning ovan mot skissen jag gjort:
Schematisk skiss av väggkonstruktionen mellan sammanbyggda hus, som visar lager av gips, isolering och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foton:
Väggsektion i hem med etiketter som visar dubbelgips, isolerade reglar och brandisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inuti en vägg med gammal vindpapp, glasfiberisolering och grannens gamla ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två saker reagerar jag i huvudsak på:
1. Hur lite gips det är i "brandskyddet" mellan husen. Det består enbart av en 12mm gipssiva och 30mm stenull som det naturligtvis blir lite glipor mellan skivorna här och var. :eek:
2. Avsaknad av luftspalt.. Borde det inte finnas en luftspalt mellan husen? Framförallt då för att stomljud inte skall kunna fortplantas. :confused:

Har jag rätt i mina invändningar här?

Nu till vad jag planerar göra för att förbättra situationen.
Min tanke är att flytta in våra 45x95-reglar 95mm mot vår hus. På så sätt skapar jag utrymme att slå på fler gipsskivor (brandgips?) mellan husen och få till en luftspalt.
Nackdelen med detta är att reglarna som nu löper "utanför" mellanbjälklaget då kommer fyttas in under respektive över mellanbjälklaget och vi lämnar detta "öppet" ut i luftspalten mellan husen.
Se bild på mellanbjälklaget tagen underifrån:
Öppen väggstruktur som visar skikt av gips, reglar, stenullsisolering och äldre ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon här som har erfarenheter från liknande situation och kan komma med lite tips på vad jag bör tänka på?
 
Du har två typer av ljudstörningar som kräver delvis olika strategier. Grannens barnspring är ett stomljud som överförs genom att husens ytterväggar ligger an mot varandra. Lösningen på det är att bryta denna kontakt. Eventuellt på det sätt du antytt, jag kan dock inte bedöma alla konsekvenser med ledning av dina bilder. Basljudet kommer in för att det är svårare att dämpa lågfrekventa ljud. Generellt sett bör man ha en så tung konstruktion som möjligt, vilket kan vara svårt i en träbyggnad. Markskivor som har en volymvikt på ca 150 kg/m3 är klart bättre än vanlig mineralull. En annan variant är att göra en membranabsorbent, dvs en plywoodskiva som tar upp ljudenergin. Det kan dock vara knepigt att få till i det här läget. 30 mm brandskyddsisolering har, om den inte innehåller träreglar, bättre värmeisolerande förmåga än en gammaldags brandmur av tegel (som dock har en del andra fördelar). En variant är att satsa på att komplettera denna isolering med en markskiva som ligger direkt an brandisoleringen utan några genomgående reglar. Så tjock som du kan få plats med.
 
Tack för svar!
Om jag tolkar ditt svar så är det inte fel att slå på ett lager brandgips eller två mot befintlig enkelgips inne i väggen. (Det gör ju onekligen konstruktionen tyngre.) Därefter ställer jag tillbaka befintlig brandskyddsisolering på 30mm (den är naturligtvis utan reglar) och slår på en markskiva så tjock jag får plats med utanpå brandskyddsisoleringen. Sedan blir det luftspalt på 2-3 centimeter innan vi bygger upp vår innervägg på nytt. Då inflyttad ovan/under mellanbjälklaget och konstruerad enligt rekommendationer för att få så hög ljuddämpning som möjligt.

Frågan är hur man fäster upp brandskyddsisoleringen och markskivan mot gipsskivorna? Idag är den inklämd bakom vår väggs 45x95 reglar som håller den på plats. Men med luftspalt bakom måste man nästan skruva upp den. Skruv leder ju dock som bekant värme..
Erfarenheter/förslag?
 
Det är aldrig fel med gipsskivor, tungt och bra. Pappklädda gipsskivor bör dock inte sitta så att pappen kan ta upp fukt. När man skall sätta upp isolering utan att klämma in den mellan reglar kan man göra på olika sätt. Man kan limma, fästa med spikar genom plastbrickor, plastspikar med hullingar mm. Lämplig metod är lite produktrelaterad, så jag skulle kolla med leverantören. Både Paroc och Rockwool har dessutom ambitiösa webbsidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.