Hej

Ny på forumet, och vad jag sett hittills finns inget svar på mitt problem!

Har egen brunn till huset, och har installerat en toalett på ovanvåning, det har alltså aldrig funnits vatten på ovanvåningen innan!

Nu är trycket upp till andra våningen så lågt att om man fyller toan efter spolning, så tar det bra lång tid att fylla på tanken!

Detta gäller hitills bara kallvatten som jag dragit upp

Trycket på befintliga kranar på nedervåningen är normalt, och de lösningar med skit i rör osv kan väl inte stämma då det är helt nya rör från huvudledning till ovanvåning!

Kopparrör från huvudledning, som går över till 12mm plaströr (pex?) för dragning under trappa, Sen i själva toaletten 12mm kopparrör

Kan det ändå vara så att hela systemet har dåligt tryck och att det visar sig på ovanvåning?

Någon som kan hjälpa mig med förslag på åtgärder?

Vet ej hur jag infogar bilder
 
Hur är trycket vid tryckkärlet? Du är säker på att manometern visar rätt?

Lexing skrev:
Hej

Ny på forumet, och vad jag sett hittills finns inget svar på mitt problem!

Har egen brunn till huset, och har installerat en toalett på ovanvåning, det har alltså aldrig funnits vatten på ovanvåningen innan!

Nu är trycket upp till andra våningen så lågt att om man fyller toan efter spolning, så tar det bra lång tid att fylla på tanken!

Detta gäller hitills bara kallvatten som jag dragit upp

Trycket på befintliga kranar på nedervåningen är normalt, och de lösningar med skit i rör osv kan väl inte stämma då det är helt nya rör från huvudledning till ovanvåning!

Kopparrör från huvudledning, som går över till 12mm plaströr (pex?) för dragning under trappa, Sen i själva toaletten 12mm kopparrör

Kan det ändå vara så att hela systemet har dåligt tryck och att det visar sig på ovanvåning?

Någon som kan hjälpa mig med förslag på åtgärder?

Vet ej hur jag infogar bilder
 
Hade ett liknade problem med dåligt tryck/kapacitet i hela huset, då vattenpumpen står i ett eget pumphus som ligger 10-15 m lägre, 100 m från huset. Vet ej hur du har det?

Detta löste jag enkelt genom att montera en liten billig röd trycktank (en sån med membran i) uppe i huset, vilket ökade kapaciteten väsentligt! Denna kopplade jag bara på inkommande kallvatten.
 
Aha, precis så har vi det, kanske inte dessa avstånd, men i ett pumphus som ligger under husnivå och kanske 25meter bort, hade du normalt tryck på första plan?

För vi har detta, bara den nya installationen som lider av tryckbortfall 😀
 
25m är inte så långt. Ni har väl 32mm pemslang in i huset? Jag tror det rör sig om höjdskillnaden och trycket från pumpen. Kan du på något sätt avläsa trycket inne i huset?
 
Tack för svar, har ingen möjlighet att avläsa inne, men som sagt alla kranar o dusch på bottenplan har bra tryck, bara det nydragna till övervåningen som inte vill sig!
 
Vad har du för max tryck där du kan läsa av det? Dåligt tryck på varmvatten också på ovanvåningen?

Kommer det mer vatten direkt om man öppnar en kran och sen det flödar sämre?

Tryck och flöde har ett samband, men det är inte samma sak.
 
12 mm rör på en längre sträcka medför ett tryckfall.
Öka dimensionen på röret till 18/16 rör så har du troligen löst problemet.
 
  • Gilla
jti och 1 till
  • Laddar…
Vad är en längre sträcka, är egentligen bara mellan våningsplanen de sitter 12 mm..3 meter kanske, är det tillräckligt då ledningen går spikrakt upp
 
Det är ju lite svävande vilka tryck du arbetar med.
Om du kopplar in någon manometer för att kolla vilket tryck du har in. Först utan avtappning och sedan när du tappar vatten i dusch,kök mm. Vilket grundtryck har du och vilket tryckfall får du vid tappning?

Gör likadant uppe på 2:a vån.

Det kan också vara så att fyllningen till toaletten är strypt från fabrik för att inte orsaka sus vid fyllning. Du kanske ska kolla detta och ev. ta bort strypning?
 
Redigerat:
Jupp har inte dem grejerna hemma, men fick läst att kopplingar längre en 3 m bör ha minst 15mm som du sa, kanske är det problemet fick räknat fram att det är minst 4m upp

Eftersom jag använt pex slang så är väl innerdiameter bara 10mm, så skall man ha minst 15 som är 14 inuti är det 4mm skillnad på minst 4 meter😑
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.