Hej, något akut fråga, jag har gjutit utanför huset idag, mot gatan och mellan olika entréer i huset, ca 30 kvm.

Jag har glättat ytan med ett "svärd" men är fundersam om det blir för halt i framtiden, tyvärr har jag inte hittat några bra tips på vad man kan göra med ytan och framförallt inte tips om NÄR i härdningsprocessen man ska göra det.

Det är 7 timmar sen de hällde ut betongen och den är fortfarande ej stel, vad jag än ska göra så innebär det att jag ska nå till ställen dit jag inte når sålänge betongen inte går att gå på, så det är mitt dilemma.

Några handfasta tips? Om jag ska täcka det med presenning som önskat, då måste jag väl ändå vänta tills den är helt stel på ytan annars blir det väl märken från presenningen när jag går fram?
 
Halt blir det nog oavsett. Tänker att det blir vatten och is på vintertid. Föreslår att du gör den ytan du tycker är snygg. Slät eller borstad? Ska någon gå där barfota sommartid?
 
Jag kan tänka mig att lämna den som den är, har ingen koll på vilka ytor man kan välja mellan. Barfotagången är minimal. Bara det inte är rent idiotiskt att lämna en så här slät yta att gå på på vintern.

Kanske man kunde dragit en kvast baklänges över den. Tidigare idag?

Jag ser en möjlighet för en reklamfinansierad gördetsjälv-hemsida (for dummies) för sån här bearbetning.
 
Jag har inte upplevt problem någon gång med själva ytan utan mer att det blir stående vatten som fryser eller någon påväxt (mossa) som blir hal.
T.ex. Trall med rillor upplever jag halkigare än vanlig slät.
 
Ja nån liten pöl kan man ana att ytan kommer erbjuda redan nu.

Men, prognosen säger -12 i natt, -5 nu. Det är - 0.5 nu så progosen är ngt fel.

Men om det blir ner mot -5 iaf, har jag vunnit något på att lägga en presenning över?
Om jag lägger den nu kommer den att göra märken i betongen.
 
En erfaren betongarbetare gick just förbi med sin hund, och han sa;

-Lägg inte presenningen direkt mot betongen, den bränner fast och gör märken i ytan.

-Lägg reglar tvärs över formen och presenningen över dem.

Då blir ju presenningen isolerande iom luftkudden under.


Genuint tänk men att ALLA ska behöva uppfinna hjulet hemma bara för att internet säger " täck med presenning så fort som möjligt".

Nej här finns pengar att tjäna för den som lägger upp en betongportal för DIYare, jag kommer ej hinna så jag skänker eder idén.

Mvh
 
inte blir det några märken av pressen... man läger dit den efter nån timme då kan man gå med kalle anka fötter utan problem. Åtminstone har inget jag gjutit eller fått hjälp att gjuta haft några problem...
 
leby skrev:
inte blir det några märken av pressen... man läger dit den efter nån timme då kan man gå med kalle anka fötter utan problem. Åtminstone har inget jag gjutit eller fått hjälp att gjuta haft några problem...
Det gäller nog extra nu när det är kallare än vanligt. 7-8 timmar efter gjutning så var betongen mjuk nog i ytan att påverka med ett finger = mjuk nog att en presenning ska kunna repa.

edit: jo jag bör ju skriva att den var just så ohärdad att den fick tryck- och rivskador när jag gick på med en stor presenning. Inget man gör två gånger men det gick att släta till med verktyg.
 
Redigerat:
Menar du att du kunde göra märken efter 7 timmar, har jag aldrig varit med om inte, kanske kan vara så?
 
Ja, efter 7 timmar kunde du definitivt göra märken i betongen. Det hade kanske med att göra att det var drygt 0 grader ute.
 
Kanske lite elakt och off topic, men jag gillar inte betongytor :surprised:

Du har inte tänkt på att lägga kalksten, skiffer eller granit ovan på sedan.
Så du får snygga gångvägar :)
 
Hur gick det frös gjutningen ?
 
Jag har en riven betongplatta (med bräda) utanför ytterdörren och den blir rejält hal direkt när det snöar och fryser på lite. Jag brukar borsta så gott det går.
Det är ju dock inte halare än plankor eller sten/betongplattor så jag tror inte riven eller glättad yta spelar stor roll.
 
smurfen72 skrev:
Hur gick det frös gjutningen ?
Det blev godkänt resultat. Tror inte att det frös men jag skulle definitivt varit mer påläst/förberedd.

Gjutet gångstig i betong med små åsar och något vit yta, sett från ett trappsteg med svart räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutgjuten betongplatta med små vitaktiga fläckar och spår av verktyg, omgiven av grus och gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytan blev något vit härådär och vissa småsmå åsar i betongen från verktygen förekommer. Men det viktigaste är att fallet från huset blev rätt och att det inte blev några fördjupningar.
Slodan som jag hyrde tyckte jag inte om, den liksom fastnade i betongen och tog in betong på sidorna och blev tung, dessutom kunde den inte vinklas bak/fram som de jag hade sett användas på youtube etc.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Grattis till att slippa kratta grus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.