Håller på att ta bort blandare för att göra rent silar o.d.men klurar ej ut hur den sitter fast i väggen.Har lossat undre rören och skruvat ut en konisk låsskruv på undersidan.Det går att röra blandaren lite men begriper inte hur den sitter i vägghållaren.Har en del rost i silarna på inlopp och vill även se hur det är inuti.Är det någon som har nåt tips så tar jag tacksamt emot ett snabbt svar,då jag har avstängt vatten nu.
 
Krilleman
Den runda brickan som skruvas i väggen har dock bytt storlek några gånger. Men tanken är den samma.

Skruven i blandaren nyper mot den koniska delen på skruvbrickan.

Såhär sitter den fast: (Dempas bilder här- Copyright?)

Visa bilaga 75062Visa bilaga 75063
 
Anade att du som är så hjälpsam och kunnig skulle kunna upptäcka mitt inlägg :) Fick återställa till vatten igen och googla lite på eftermiddagen,men hittade bara bilder på 9000E och där är det en platta på väggen som fästes med två skruvar.Kan man försiktigt försöka bända ut armaturen om det är som bilderna?Gäller att det är en grov regel som den där stora skruven är fäst i;)Skall prova med med några breda kilar så det inte blir några märken i väggen.Förmodar att det är gipsskivor bakom plasttapeten,så det gäller att vara försiktig.Låsskruven är en insexskruv.Troligen är armaturen från mitten av 90-talen då huset renoverades.Tänker att det är lättare att meka med den liggandes på bordet.Kan man blåsa rent med tryckluft.
 
Nu har jag tagit tag i detta och tagit bort allt utom temp.regleringen som jag ej klurat ut att få bort ännu.Silarna var bra täta av rostavlagringar och jag blåste lite lätt i de olika öppningarna.Monterade tillbaka allt och satte på vattnet igen.Det blev ännu sämre än förut med trycket.Nu till frågan om hur jag får bort temp.delen utan specialverktyg.Ser ut som gängor till plastdelen som spärrklackarna sitter på.Går det att med polygrip försöka gänga ur den?Eller vad är det för del som skall bort för att få ut insatsen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.