Har idag haft en säljare här hemma för en diskussion om att skaffa luft/luftvärmepump. Vi har ett tvåplanshus på 200 kvm och den pump som säljaren rekomenderade var en Daikin FTXL35G. Efter rot skulle den kosta 24.000 kr.

Allt lät väldigt bra och jag tyckte att säljaren verkade kunnig (fast det är väl just att verka kunnig som är deras jobb :)). Däremot tycker jag det är svårt att jämföra pumpar med varandra, så jag rådfrågar helt enkelt er. Är det en bra pump och är den värd pengarna? När jag ser priser på andra pumpar känns 24.000 kr som relativt mycket pengar, å andra sidan förstod jag det som att det pumpen vi blev rekomenderade var en av de större.
 
RilleRock
Jag gjorde en sökning på google och på första sidan som kom upp:
http://www.nettovarmepumpar.com/shop/?artnr=FTXL35G
Pris inkl installation efter ROT-avdrag 20430:-
Pris inkl installation före ROT-avdrag: 23350:-
(Gäller Göteborg o Stockholmsomr, 5 års fullgaranti)



Mitsubishi har en liknande fast med bättre coop.
Enligt vänner som är kylmontörer så är Mitsubishi pionjärer inom luft/luft och de andra har fortfarande barnsjukdomar på sina.
Har själv en Mitsubishi och är suuuupeernöjd!
 
Daikin är ett erkänt bra fabrikat och priset var väl överkomligt om du fick förtroende för killen.
 
Tack för era svar. Det kommer en annan firma nästa vecka för att lämna offert. Vi får se vad de säger :)
 
Har själv en liten Daikin och är jättenöjd, men som andra sagt det är viktigt att få tag i en duktig montör/leverantör firma!
 
Har idag tittat på Daikin Nexura, golvmodell, någon som har erfarenhet av denna eller mer om Daikin?
 
Beställde en Nexura golvdesign, FVXG35 idag, får se om den är lika bra som snygg....
 
Har idag fått luftvärmepumpen installerad, snygg var den. Och varmt blir det. Ska bli spännande att se hur mycket av huset den täcker i vinter. Skulle väl egentligen haft en på ovanvåningen också, men budgeten och denna modell som är dyrare än vägg tillät bara en installation detta år :)
 
  • daikin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kysan skrev:
Har idag fått luftvärmepumpen installerad, snygg var den. Och varmt blir det. Ska bli spännande att se hur mycket av huset den täcker i vinter. Skulle väl egentligen haft en på ovanvåningen också, men budgeten och denna modell som är dyrare än vägg tillät bara en installation detta år :)
Vi har idag kollat på en daikin nexura å de intressant å få höra hur de har gått med din 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.