Hej,
vet inte om detta är rätt forumdel men testar.

Har märkt att det är många villaområden där villorna säljs som BRF. Nytt fenomen?

Vad är fördelen med detta? Gömmer byggherren sina byggkostnader i föreningen så man får dels betala för villan och sedan så får BRF betala av kostnaderna för att bygga villorna? Dessa villor brukar ju ligga run fem mille och uppåt.

Om ovan är fallet så känns det som att man blir sjukt blåst?

Eller varför detta upplägg?

//Nyfiken
 
Ja det kan finnas flera alternativ, dels det du nämner, att man kan gömma en del av anskaffningskostanden i brf-lån. Det kan också handla om att man har mycket gemensamt ägande och inte vill välja gemensamhetsanläggning/samfällighet.
 
Jag tycker det verkar vara lite av 80-tal all over again. Då byggdes många radhus i BRF-form, och idag brukar dessa ha ganska höga avgifter och allämnt halvdan boendeekonomi.
I mitt tycke borde det endast gå att bygga flerbostadshus som BRF. Den som tjänar på det är ju främst byggherren som alltså kan belåna hela fastigheten. Köparen slipper ju också betala pantbrevs- och lagfartsavgifter som kan bli ganska kännbara för ett hus på 5 Mkr.
Fördelen kan ju förstås vara att man kan dela på gemensamheter som uppvärmning, bredband och underhåll.
Var och en får ju bestämma själv, men jag skulle aldrig köpa ett BRF-radhus eller ännu mindre villa...
 
Hur ser typiskt underhållsansvaret ut för en villa i BRF? Det kan vara en poäng om man vill bo i villa men är helt ointresserad av att sköta om huset på utsidan, ifall det är så att föreningen står för det yttre underhållet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Trodde villaområden i BRF-form var ett 80-talsfenomen, men det kanske har kommit tillbaka?

Annars finns väl fenomenet att större villatomter köps upp och någon ful kåkstad innehållande Attefallshus byggs i BRF-form på tomten.
 
Har bott i radhusområde som var brf från mitten på 90.
På ett sätt är det nog bättre när hus sitter ihop i par eller mer om det är gemensamt ägande.
Då slipper man problem som man sett i vissa parhus och radhus områden som inte är det. Tex taket läcker hos den ena medans den andra inte har problem eller inte bryr sig.
Resultatet blir halva huset omgjort. Ser bara för illa ut.

Men man ska nog göra sig klart för vad som gäller i föreningen om man ska flytta till ett sånt område.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Yaken skrev:
Jag tycker det verkar vara lite av 80-tal all over again. Då byggdes många radhus i BRF-form, och idag brukar dessa ha ganska höga avgifter och allämnt halvdan boendeekonomi.
Man räknade fel på den tiden, och det var för låga insatser. Förvisso bra för mig som ung då, vi gav 25" för ett nytt parhus med garage 1986, det gav oss 350" tillbaka 1991 och vi kunde köpa villa.
Dom stackarna som sitter i husen idag får betala min lycka med väldigt höga avgifter, då föreningen inte har nått kapital.
 
Nog har såna här dumheter gynnats av räntebidrag och tillåtelse av långa avskrivningstider i brf? Sannolikt kan byggherren rida på marknadspriset för ägda hus och genom belåning (subventionerat av staten) och för låga avskrivningar (vilket ger låga initiala avgifter och därmed högre marknadspris) tjäna mer.

Man hör många nya husköpare tycka att det är tryggare att köpa i brf eftersom det finns en styrelse som sköter viktigt underhåll. Men vem som helst kan ju sitta i styrelsen - duktig som mindre duktig. I värsta fall sitter folk som snart ska flytta i styrelsen som hellre sänker avgifter än underhåller för att klä bruden inför sin egen försäljning.
 
För att det är en bra affär för exploatören och ibland ett vettigt alternativ för dom som kanske inte har råd eller vill köpa en villa.
 
A
När jag söker efter hus på hemnet brukar jag ha ikryssat att jag inte vill se bostadsrätter av radhustyp och det är ju för att jag tycker att det är helt ointressant att köpa ett hus som upplåts med bostadsrätt.

Min förutfattade mening om hus som bostadsrätt är att inköpspriset är högre och att driftskostnaden också blir högre och att det blir väldigt tungrott att påverka sin egen boendemiljö.
 
Intressant diskussion. Har i krokarna (Skaraborg) sett ett flertal riktigt fina brf från 80-talet med låg skuldsättning (ca 1000kr/kvm boyta) låga månadsavgifter (under 50kr/boyta inkl uppvärmning) och ändå välundethållet (nya fönster och dörrar, fräscha tak...)

Däremot drar jag öronen åt mig då det är gjort en förening på bara 13 bostäder och föreningen har lån på 10.000/kvm boyta.

Att läsa årsredovisningar och balans- och resultaträkningar är jätteviktigt om man är intresserad av brf, särskilt i radhusform.
 
Här i krokarna var det några klippare som försökte sjösätta ett projekt i höstas. De hade köpt en fastighet med ett äldre fint, men litet hus. Tomten var på drygt 1200 kvm, minsta tomt enl det. plan här är 600 kvm.

De köpte för 6,5 milj. Sedan tänkte de dela tomten i två och bygga två parhus, totalt 4 lägenheter. Eftersom begränsning i det. planen, så skulle vardera parhus vara på 160 kvm boyta. Så alltså lägenheter på totalt 80 kvm.

Dessa ville de sälja för 9,9 milj/st, och dessutom ha ett lån i föreningen på 8 milj.

Denna tomt ligger dessutom i utkant av området. Fastigheter i normalbra läge och med kanske 170 kvm boyta, kan man få betala 7 - 11 milj för här.

Varför i hela friden skulle man köpa 80 kvm för totalt 11 milj? Projektet verkar ligga i malpåse nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.