Hej

Jag har innertak av gips byggt 2005. Jag gissar att den underliggande konstruktionen är glespanel på bjälklag.

I detta tak vill jag hänga krokar som skall kunna bära en betänklig vikt. Jag vill därför hitta skärningspunkterna mellan glespanel och bjälklag så att jag kan skruva hela vägen upp i bjälklaget.

Hur gör jag detta när jag saknar möjlighet att kika in under taket för att se hur gles respektive bjälkar är orienterade? Kommer en vanlig regelfinnare klara av att hitta även bjälkarna eller kommer den enbart se glespanelen?
 
Med en regelfinnare, (beroende på modell) så kommer du finna både reglar och eventuell el. Tekniken finns ju, nyttja den.
Finns på Classe Olsson och byggvaruhusen.
 
tommib
Har du inga konstruktionsritningar på huset? Dessa kan gå att få tag på via stadsbyggnadskontoret. Då ser du hur bjälklaget går.

Annars borde du kunna gissa på vilken ledd bjälklaget ligger baserat på hur huset ser ut.

Ett litet provhål på 12-14 mm och ett endoskop (sån slangkamera) kan sedan bekräfta vad du tror. Jag skulle inte lita på bara en regeldetektor om det ska hängas upp tunga saker.
 
Tack för input.

Gjorde i slutänden ett inspektionshål för slangkameran och lyckades därvid lösa uppgiften. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.