Första gången vi hade larmet påslaget på kvällen var vi bortresta. Kl 19.00 löste en ir-sensor ut, vi kunde snabbt konstatera att det var falsklarm. Så vi satte igång larmet igen vid typ 20.30 tiden. Nästa kväll kl. 18.50 löste samma sensor ut. Efter det kopplade vi bort den sensorn. Vi funderar väldigt över vad det kan va som löst ut sensorn. Det var i oktober så det var mörkt ute vid tidpunkten och sensorn är inte vänd mot något fönster. Dock sitter det en tilluftsventil ca. 30 cm bredvid sensorn, kan det va den som utlöste larmet? Tycker att det då borde lösa ut sensorn oftare i så fall och inte vid nästan samma tidpunkt. Vi har en annan sensor som sitter ca. 60 cm bredvid en tilluftsventil och den har inte löst ut. Ute temperaturen var under 10 plusgrader så var ju ingen varm luft som strömma in.

Någon som har koll?
 
Tror du är helt inne på rätt spår med tilluftsventilen.
 
Att det var den som löste ut det?
 
D
Vad är det för sensor och hur länge har den suttit monterad?
Kanske kommer in någon spindel eller annat djur från ventilen
 
DMOL skrev:
Vad är det för sensor och hur länge har den suttit monterad?
Kanske kommer in någon spindel eller annat djur från ventilen
Den hade bara suttit uppe några veckor så det tror jag inte. Måste ju va nått som händer ung. samma tidpunkt eftersom det var så nära i tid på dygnen.
 
RilleRock
Lommenbus skrev:
Den hade bara suttit uppe några veckor så det tror jag inte. Måste ju va nått som händer ung. samma tidpunkt eftersom det var så nära i tid på dygnen.
Så hur länge måste en IR sitta uppe innan en insekt eller div närmar sig den? :p
 
D
DMOL skrev:
Men åter igen vad är det för sensor och larm? Är det trådbundet? Är den riktad mot något annat i rummet? Finns det rörliga objekt? Husdjur?
Svårt att gissa sig till om det rör sig om något annat som sagt.

Här kan du läsa annars om lite tips
[länk]
Det är ett trådlöstlarm, sensorn är riktad mot en soffa, soffbord och garderob. Sen vidare ut mot nästa rum där den "ser" ett köksbord. Så det är inga värmekällor. Larmet är husdjursanpassat men var inget djur hemma vid tillfället.
 
Tror nog som nämnts tidigare att det är tilluftsventilen som är "boven i dramat".

PIR-detektorer och varma/kalla luftdrag är aldrig en bra kombo. Lite beroende på detektor (fabrikat/modell) skulle jag vilja säga minst 1m ifrån ventilen (på samma vägg).

Så börja med att flytta den och även den andra. Skulle detta inte avhjälpa problemen får man fortsätta felsökning därifrån.
 
Erik Hellgren skrev:
Tror nog som nämnts tidigare att det är tilluftsventilen som är "boven i dramat".

PIR-detektorer och varma/kalla luftdrag är aldrig en bra kombo. Lite beroende på detektor (fabrikat/modell) skulle jag vilja säga minst 1m ifrån ventilen (på samma vägg).

Så börja med att flytta den och även den andra. Skulle detta inte avhjälpa problemen får man fortsätta felsökning därifrån.
Tack för svaret!
 
Är tillbaka igen med en ny fråga som dök upp. Max höjd på ir sensor är vad jag förstått ca. 2.2 m. Vi har tilluftsventil vid de två hörn där funkar att sätta sensor. Visst funkar att sätta ovanför fönster. Vi har ett ryggåstak i rummet och skulle helst vilja sätta den under nock med ett fäste där man kan vinkla sensorn neråt. Hur blir det, skulle det funka?
 
RilleRock
Lommenbus skrev:
Är tillbaka igen med en ny fråga som dök upp. Max höjd på ir sensor är vad jag förstått ca. 2.2 m. Vi har tilluftsventil vid de två hörn där funkar att sätta sensor. Visst funkar att sätta ovanför fönster. Vi har ett ryggåstak i rummet och skulle helst vilja sätta den under nock med ett fäste där man kan vinkla sensorn neråt. Hur blir det, skulle det funka?
Maxhöjd är inte 2,2m utan en vanlig detektor brukar monteras 2,2-2,6m över golv.
Följ tillverkarens anvisningar.
Man skall aldrig sätta en vanlig pir där det är turbulent luft eller snabb förändring värme/kyla.

Sitter den för högt upp där värmen ev samlas? Och ligger runt 32grader så kommer inte detektorn larma då det är runt dem tempen en människa har mot en Pir.

Tänk på att en normal detektor detekterar upp till 12m.
Så testa så du får fullgod funktion.
 
Som RilleRock skriver så brukar det finnas ett spann i höjdled som detektorer ska monteras i.

Lättare att svara om du vet fabrikat/modell på detektorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.