Problemet är att om du hade betett dig som en bank, så hade du blivit inspärrad, och det kontantlösa samhället gör att dom kan bete sig ännu värre.
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Alla banker har skyldighet att fråga om var pengarna kommer ifrån. Sen kan man alltid fråga mer eller mindre trevligt och så finns det såklart alltid de som inte följer reglerna, Forex har åtminstone tidigare varit slappare, vilket såklart uppskattas hon många.

Rent allmänt är det väl annars SHB som är den bank som har flest kontor som tar emot kontanter överhuvudtaget.
Jag skulle för några år sedan sätta in pengar för ett visum på landets ambassads konto i SEB och man var tvungen att sätta in kontant för att få ett kvitto. Jag bor på södra sidan av Stockholm och åkte till Skärholmen som har ett reltativt stor kontor, men icke, Farsta eller City är det som gäller sa man. Det var några år sen men har knappast blivit bättre.

Själv sätter ja in runt 50' varje år vid ett tillfälle, inget problem alls (SHB), men jag brukar ringa först och de vill gärna att jag kommer efter stängning så att man kan räkna pengar i lugn och ro (några 1000 i mynt, massor med 20-lappar, 50-lappar etc, inga 1000-lappar, kanske 10000 i 500-lappar, resten mindre valörer).
Så nog går det.

Märkligt att TS inte fick sätta in hela beloppet på en gång, men med någon av de andra bankerna så hade kontantinsättning varit svårare.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Kontanthantering fram till 13.00, Måndag- Onsdag. Fick inte sätta in 80 kr i utgångna 20or i somras för att klockan var 14.00. Nu tömmer jag huset på lösa mynt, har byxskrammel över allt mendet var gratis insättning upp till 1000 kr, men bara fram till 13.00.....
 
f91jsw skrev:
Fast vad är egentligen problemet? Att svara på några extra frågor de få gånger man sätter in kontanter är ju inget problem.
Problemet är att varför ska jag behöva svara på en helt meningslös fråga, ingen har att göra med varifrån jag fått mina pengar. Det finns ingen vettig anledning att fråga. Har någon oärliga avsikter så lär de ha ett oantastligt standardsvar. Det är bara att säga att man sålt en antikvitet, t.ex. gammal tavla eller stol. Det går knappast att bevisa att någon inte gjort det då alla människor kan äga lite gamla stolar eller tavlor som ingen har koll på.

Detta är bara ytterligare ett exempel på varför EU inte behövs, bara att gratulera britterna att de snart slipper detta byråkratiska monster.

Sen är det skrämmande att så många accepterar i princip vad som helst bara för att EU säger så, hade det blivit krav på frågor om toalettvanor vid inköp av toapapper så hade det funnits ett gäng här som garanterat försvarat stollerierna.
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Problemet såsom jag ser det är att alldeles för många branscher där man jobbar "gentemot kund" inte har det kundbemötande som borde vara ett minimikrav, OAVSETT ärende. Gamla personer som jobbat inom sitt serviceskrå länge, eller personer som sitter i en konkurrensfri sits har ofta noll servicekänsla och verkar inte förstå att den som står på andra sidan disken är en människa av kött och blod precis som en själv. Att om man själv är trevlig och glad, så smittar det av sig på kunden, andra runtomkring och även slår tillbaka på sig själv, ens egen vardag blir både roligare och lättare... Om man vill...

Jag hoppas de gamla stofilerna på sikts byts ut mot personal med social kompetens och att servicekänsla blir obligatoriskt i alla serviceyrken. Man kan inte ha en bra dag varje dag, men man kan hålla sina egna problem för sig själv, så länge man är frisk nog att gå till jobbet.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Nu vet jag inte hur mycket pengar det var men vilken direktiv syftar du på?
Detta är bara bankernas interna jävla trams ogrundade på lagar. Vad är det för anskrämligt att betala en husvagn kontant med 100 papp? Mycket smidigare än att ränna runt med postväxel, överföringar, mm.
Men det är väl en generationsfråga, och attitudfråga. I många länder (inte bara de som notoriskt misstänks för korruption och svarta affärer) har man insett kontanthandelns fördelar och viktighet för ekonomin. Men i Sverige ska man ju vara så jävla modern!
well det smidigaste är ju helt kontantlöst skulle jag säga.
Köpte en mc för ngt år sen: Betalade med Swisch (går att utöka så man kan betala mkt i en transaktion, hos SEB gör man det i internetbanken), och fordonet överfördes via Transportstyrelsens app (man scannar in körkortet, bekräftar med Bank Id - klart)
Inga kontakter/postväxel osv och inga papper att skicka på postlådan för ägarbevis osv - supersmidigt
/K
 
  • Gilla
n'Anders och 3 till
  • Laddar…
Ja va skönt det är utan kontanter! Jag brukar bara ha lite mynt i bilen för eventuella föråldrade p-automater
 
Jag jobbar på bank (IT-avdelning) och har gått en tvingande intern penningtvättutbildning.

Det finns egentligen ingen beloppsgräns, men banken måste kunna/försöka verifiera syftet med transaktionen. Det spelar egentligen inte någon roll om du så varit kund i banken i 40 år. Kommer du med en massa kontanter och antingen skall sätta in de på eget konto eller någon annans så behöver banken försöka ta reda på var pengarna kommer ifrån och vad syftet med transaktionen är.

Ställ dig frågan själv: Vad är det som gör att inte just du, trots att du skött dig klanderfritt i alla år, råkat i svårigheter på något sätt och t ex utnyttjas på något vis? Banken har ju inte en aning om vad som försiggår i ditt privatliv (möjligtvis bortsett från de transaktioner som görs på ditt konto).

Sedan kan jag hålla med om att själva agerandet är under all kritik. Där bör man kunna sköta det mycket snyggare och naturligare. Antagligen brist på utbildning och/eller social kompetens.
 
  • Gilla
bruka och 3 till
  • Laddar…
Keexet skrev:
Gamla personer som jobbat inom sitt serviceskrå länge, eller personer som sitter i en konkurrensfri sits har ofta noll servicekänsla och verkar inte förstå att den som står på andra sidan disken är en människa av kött och blod precis som en själv.
Med tanke på att de flesta telefonförsäljare är unga så tror jag knappast att det är ett åldersproblem. Dessa unga försäljare saknar i de allra flesta fall allt vad respekt för kunden heter. Eller om vi ska prata om de som ofta står i köpcentrum och försöker kränga t.ex. teleabonnemang. Dyka på folk som passerar med frågor om vad de har för abonnemang och sen ofta verkar vara sura för att man inte vill berätta det.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Alla banker har skyldighet att fråga om var pengarna kommer ifrån. Sen kan man alltid fråga mer eller mindre trevligt och så finns det såklart alltid de som inte följer reglerna, Forex har åtminstone tidigare varit slappare, vilket såklart uppskattas hon många.
Ja, men jag har iaf blivit frågad hos Forex för ganska många år sedan, så de skärpte sig. Blev lite dråpligt eftersom mitt svar på frågan om var pengarna kom ifrån blev "De kommer från tyska rikskriminalpolisen, som fått dem av EU-kommissionen för att bla utbilda inom, och forska om metoder för att bla förhindra penningtvätt." Så man kan väl säga att jag föll på eget grepp där... ;) (Man betalade hellre ut traktamente kontant än att krångla med konton till 20+ olika länder).

Och det är som sagt inte EU man skall skylla på. Det här är internationellt överenskomna regler där hela världen deltagit. En stor, och tung, spelare här är USA som bla inte vill ha en upprepning av tvätten av Pablo Escobars pengar under åttiotalet, och idag dessutom är bekymrad över terroristfinansiering. EU hade inte kunnat stå emot dessa regler även om vi hade velat.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
...En stor, och tung, spelare här är USA som bla inte vill ha en upprepning av tvätten av Pablo Escobars pengar under åttiotalet, och idag dessutom är bekymrad över terroristfinansiering.....
Men vi som sålt en fuktskadad husvagn eller en åkgräsklippare kontant. Är vi rätt målgrupp för penningtvättkontroll ö h t?
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Fast vad är egentligen problemet? Att svara på några extra frågor de få gånger man sätter in kontanter är ju inget problem. Om man ofta sätter in kontanter är det för att man har någon form av verksamhet och då finns det ju andra rutiner för det.
Säg att du säljer lite grejer när du ska flytta eller nåt annat som genererar några 10.000 cash i plånkan. Finns inga papper på pengarna, ingen vill ha papper på såna små skittransaktioner. Förutom banken. Har du inget bevis på var pengarna kommer ifrån kan du bli nekad att sätta in. Du kan alltså inte sätta in Dina pengar på Ditt konto.

Det är problemet.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
För drygt ett år sedan skulle jag sätta in strax över 10.000kr på mitt konto i Swedbank.
Självklart kom frågan om vart pengarna kom från, och jag svarade "lite svartjobb", varpå hon i kassan bara flinade till.
Uppenbart tog hon det som ett skämt (eller inte), men någon blankett skrev jag aldrig på. :cool:

Själv förespråkar jag kontanter, även om det är bra med "digitala pengar" också. Men särskilt roligt är det inte när datasystemen kraschar och det inte fungerar med kortbetalning, överföring osv.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
MagHam skrev:
Men vi som sålt en fuktskadad husvagn eller en åkgräsklippare kontant. Är vi rätt målgrupp för penningtvättkontroll ö h t?
Hur avgör man om någon fått sina pengar från att ha sålt en husvagn, en gräsklippare eller något annat utan att fråga?
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
tompaah7503 skrev:
Säg att du säljer lite grejer när du ska flytta eller nåt annat som genererar några 10.000 cash i plånkan. Finns inga papper på pengarna, ingen vill ha papper på såna små skittransaktioner. Förutom banken. Har du inget bevis på var pengarna kommer ifrån kan du bli nekad att sätta in. Du kan alltså inte sätta in Dina pengar på Ditt konto.

Det är problemet.
Du behöver inga papper. Du behöver en trolig förklaring. Jag sätter årligen in säg 50'000 vid ett tillfälle och man frågar var pengarna kommer ifrån och sen är det bra så. Jag visar inget kvitto. Så jag har svårt att se att det ska vara ett problem i praktiken.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.