Hallå gott folk,

Mina klingor börjar bli slöa och trots att jag snickrat mycket senaste åren har jag faktiskt aldrig slipat en klinga, har köpt nya sågar istället då klingorna blivit slöa:)

Så, finns det nån prisvärd slipare runt malmö? Går såklart att skicka också men det är rätt få klingor och portot skulle kosta en del i förhållande till slipkostnaden.

Sen en bonusfråga; Vissa frässtål till handöverfräsen är ju minst lika dyra som en sågklinga men det pratas sällan om att slipa dessa. Finns det nån verktygsslipare som gör detta? Har läst om diverse hemmamekarmetoder med diamantbryne och annat men tycker sällan det blir bra.
 
Theofils i Malmö. De skickar till slipfirma som nog inte tar privatkunder. Jag har slipat cirkelsågsklingor och hyveljärn där. Mycket bra resultat. De tar säkert skaftfräsar också förutsatt att de är av bra kvalitet.
 
Vad kostar det (per tand antar jag)?...och hur länge är man av med sina klingor?
 
Strunta i att ha Theofils som mellanhand och åk direkt till Industrisliperiet på jägersroområdet. Theofils har genom tiderna visat sig ha en del....udda....påslag på sådana uppdrag.

Industrisliperiet är väldigt duktiga och kan slipa allt du har. Kostnaden är inte direkt proportionerlig mot antalet tänder, men kort sagt - det är värt vad det kostar.

Lite konstigt att du inte har blivit nöjd m slipningen av skaftfräsar, jag tycker att det gör stor skillnad att gå över dem med ett diamantbryne.
 
Daniel_N skrev:
Strunta i att ha Theofils som mellanhand och åk direkt till Industrisliperiet på jägersroområdet. Theofils har genom tiderna visat sig ha en del....udda....påslag på sådana uppdrag.

Industrisliperiet är väldigt duktiga och kan slipa allt du har. Kostnaden är inte direkt proportionerlig mot antalet tänder, men kort sagt - det är värt vad det kostar.

Lite konstigt att du inte har blivit nöjd m slipningen av skaftfräsar, jag tycker att det gör stor skillnad att gå över dem med ett diamantbryne.
Tack för tips om industrisliperiet, ungefär hur länge var du av med klingorna?

Det där med fräsarna är nog handhavande och/eller utrustningsfel. Tar med fräsarna nästa sliparedag(y)
 
Ola C skrev:
Tack för tips om industrisliperiet, ungefär hur länge var du av med klingorna?

Det där med fräsarna är nog handhavande och/eller utrustningsfel. Tar med fräsarna nästa sliparedag(y)
Tiden beror på. Oftast är de klara långt innan jag har tid att hämta, har ofta ngt liggande där. Men prata med dem o kolla hur mycket de har just nu är nog tipset.
 
  • Gilla
Vråen
  • Laddar…
Slår dom en signal o kollar. För tillfället har jag inte dubbla uppsättningar klingor men det är nog idé att fixa det.
 
kör du 250x30?
 
Angående Ola's bonusfråga:

Bra frässtål är ju snordyra, men jag har hittat en kinesisk tillverkare, Arden Tools, som säljs av diverse affärer på Aliexpress. Dom verkar vara hyfsad kvalitet och många ligger kring en hundring med fri frakt. Funderar på att beställa hem ett och testa, sugen på ett trimstål med kullagret närmast axeln.
Men nån som har erfarenhet av denna tillverkare, är det lönt ?

Sen är nästan alla deras stål med 1/4 eller 1/2 tum axel, men 1/4 fixar man i en vanlig handöverfräs med adapter, 1/2 tum är i vilket fall för stort för en sån.

Fick slipat stål till en elhyvel hos Malmö Industrislip för några år sen, blev hur bra som helst.
 
Jag har testat en kinesvariant på stål, va dom nu hette...Yonico. Dom ser förvillande lika ut som Arden tools.

Tyckte inte dom va bra och har bara använt dom en gång. Det stora stålet med kullager vibrerade så jag fick stänga av.

Jag kör på Wealden som jag tycker håller bra kvalitet och har ett brett utbud, dom är fortfarande betydligt billigare än Cobolt och andra märkesstål men dyrare än kinastålen. Wealden har brett utbud av 8mm stål, 1/4" köper jag aldrig, tycker det är för klent.
 
Daniel_N skrev:
kör du 250x30?
Ja, med 2.7-2.8mm tandbredd om jag inte minns fel.
 
Redigerat:
Ytterligare ett stickspår; jag försöker att köpa fräsar med vändskär varje gång det blir aktuellt med nyköp. Senast igår kväll körde jag med kopierfräs i spånskiva från Ikea. Efter ca 65 cm var skären helt slut. Det är otroligt vad det materialet sliter verktyg. Skönt att bara kunna vända på skären och få fram en ny egg. De lösa skären är förhållandevis billiga.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Ytterligare ett stickspår; jag försöker att köpa fräsar med vändskär varje gång det blir aktuellt med nyköp. Senast igår kväll körde jag med kopierfräs i spånskiva från Ikea. Efter ca 65 cm var skären helt slut. Det är otroligt vad det materialet sliter verktyg. Skönt att bara kunna vända på skären och få fram en ny egg. De lösa skären är förhållandevis billiga.
Ytterligare en anledning att inte bygga med spånskiva. Visserligen billigt material men livslängden är ... sådär och som du skriver sliter det mycket mer på verktygen. Wood ftw!
 
Vill också tipsa om Eslövs Verktygssliperi på gamla Åkermanområdet. Slipar ej hm-klingor, men är mycket duktiga på borr, hyvelstål och konstiga specialslipningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.