Jag har rivit ut golv och isolering i köket i ett gammalt hus med torpargrund och är nu ifärd med att installera den nya trossbotten som ska hålla upp isoleringen mellan bjälkarna. Jag har salat på 45x220 på var sida om de gamla 15x15 bjälkarna för att få i lite mer träfiberisolering emellan dem och för att rikta upp golvet i våg. Som trossbotten har jag tänkt mig råspont som vilar på 25x25 läkt.

Vid ytterväggen har jag dock ett problem. Grundstenarna går in i rummet en bit och hindrar mig därför ifrån att fästa trossbotten lägre än 15 cm från golvet. Jag har därför klurat på 4 olika alternativ.

A. Lägga råsponten på stenen med syllpapp emellan och vinkla råsponten för maximal mängd isolering. Råsponten naglar jag sen fast ovanifrån med läkt.

B. Lägga in en golvbjälke precis i kanten av stengrunden och därmed lägga råsponten i två steg.

C. sätta läkt längst ner på syllen och lägga råsponten på och sedan vinkla den ner mot 220 reglen på andra sidan. (Blir bara ca 9-10 cm tjock isolering längs syllen då)

D. Avgöra trossbottens djup efter maximala djupet på syllan och lägga trossbotten i våg. (blir som sagt då bara 9-10 cm på 60 cm in i rummet)

Är mest intresserad av alternativ A då det är enklast och ger mest isolering men är rädd för att Råsponten kan ruttna upp mot stengrunden. Någon som har en åsikt?

Alternativa lösningar för att installera trossbotten vid en grundvägg indelade i A, B, C och D.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade gått på alternativ A.

Har du tjärpapp under är det ingen risk att råsponten drar till sig fukt.

Och är det natursten så är de ju helt oemottagliga för fukt ändå.
 
Microkatten
Intressant, jag är själv i färd med att bryta upp ett liknande golv.

Jag skulle nog också gå på alternativ A. Är du orolig för fukt mot grundstenen kunde ett femte alternativ vara att du fäster en regel i syllen och fäster råsponten i regeln "hängande", med liten luftspalt till grundstenen. Varken regeln eller råsponten får alltså direktkontakt med grundstenen.
 
Alternativ A är nog enklast. Det finns särskild blindbottenboard som normalt är enklare att lägga än råspont. Det finns även borbehandlad plywood. Om c/c avståndet mellan reglarna varierar mycket och man inte har en bra såg kanske råsport ändå är enklare. Tänk på att man inte ostraffat ökar isoleringsförmågan från t.ex. 15 cm sågspån till 22 cm cellulosafiber i ett gammalt hus med torpargrund eftersom spillvärmen uppifrån till grunden då blir avsevärt mindre. Om det finns en uppvärmd murstock som går igenom bjälklaget brukar denna dock kunna kompensera för värmeförlusten.
 
Tack för svaren!

Jag kommer köra på alternativ A då. Det går precis som du säger en murstock igenom bjälklaget så torpargrunden kommer få värme därifrån. Jag har även förberett en inspektionslucka för torpargrunden under trappan så att jag med jämna mellanrum ska kunna inspektera utrymmet. Torpargrunden går bara under halva huset då resten har källare som får spillvärme av varmvattenberedare, Stor frys etc. så det blir ingen jättestor skillnad i temperatur mellan uteluften och torpargrunden på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.